کابینت‌بندی آشپزخانه اهمیت فراوانی دارد و از جمله عناصر اصلی در دکوراسیون خانه به شمار می‌رود. این در حالی است که کابینت‌‌‌‌‌‌ها انواع مختلفی دارند و یکی از سوالات اصلی هنگام خرید کابینت این است که کدام یک بهتر است کابینت فلزی یا ام دی اف؟

هدف ما در این مقاله پرداختن به این موضوع و بررسی کامل هر یک از کابینت‌های فلزی و ام دی اف است.

تاریخچه‌ی کابینت

کابینت مشتق شده از واژه‌ی فرانسوی (cabinet) است. این محصول برای اولین بار در سال 1390 میلادی در ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت که بسیار ساده و معمولی بود. سپس در اوایل قرن 16 پای این محصول به فرانسه و انگلیس باز شد. کابینت‌های ساده‌ی اولیه، با معماری و هنر فرانسوی‌ها تلفیق شد و از طراحی خاصی برخوردار شدند. کابینت‌ها نیز مانند هر محصول دیگری ابتدا مورد استفاده‌ی اشراف و نجیب‌زادگان بود و بعد از انقلاب صنعتی و با اختراع ماشین‌آلات، کابینت نیز به تولید انبوه رسید و به خانه‌ی مردم عادی نیز راه پیدا کرد.

کابینت‌های اولیه از چوب ساخته می‌شدند. به مرور زمان و با رشد تکنولوژی انواع دیگر کابینت‌ها تولید شدند که می‌توان به کابینت‌های فلزی و ام دی اف اشاره کرد. کابینت‌های ام دی اف، امروزه از طرفدارن زیادی برخوردارند. این مدل از کابینت‌ها برای اولین بار در سال 1965 در آمریکا تولید شد. به مرور زمان به یکی از محصولات اصلی در صنعت دکوراسیون تبدیل شد.

کابینت فلزی

کابینت فلزی از نمونه‌های اولیه‌ی کابینت است که مدت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این مدل کابینت در بین ایرانی‌ها نیز محبوبیت زیادی داشت. به مرور و با تولید سایر کابینت‌ها، تنوعی در بازار ایجاد شد و سلیقه‌ها نیز متمایل به نوع دیگر کابینت‌ها شد. با این حال کابینت فلزی به دلیل قیمت پایین همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد و طرفداران خاص خودش را دارد.

کابینت‌های فلزی از ورقه‌های نازک آهنی ساخته می‌شوند. این ورقه‌ها شامل ورقه‌های سیاه، گالوانیزه، استیل و آلومینیوم می‌باشد. هر یک از این کابینت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند، برای نمونه کابینت فلزی با ورق سیاه نسبت به سایر نمونه‌ها زودتر زنگ می‌زند.

انواع کابینت فلزی

همانطور که در بالا اشاره شد، کابینت‌های فلزی دارای انواع متعددی هستند که در ادامه به طور کامل به آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • کابینت استیل

یکی از انواع کابینت‌های فلزی، کابینت استیل است که ضمن داشتن زیبایی از استحکام و کارایی بالایی برخوردار است. کابینت‌های استیل جزء کابینت‌های ضدزنگ هستند و به این دلیل به سادگی قابل شستشو هستند. به دلیل آلیاژ به کار رفته در آن‌ها، کابینت‌های استیل قیمت بسیار بالایی دارند و برای مصارف خانگی مناسب نیستند. کابینت‌های استیل عمدتا در کارخانه‌ها، آشپزخانه‌های صنعتی، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و… به کار می‌روند.

  • کابینت فلزی با روکش گالوانیزه

از کابینت‌های گالوانیزه بیش‌تر در گذشته استفاده می‌شد. با این‌حال همچنان نیز به دلیل مقاومت بالایی که این روکش در برابر زنگ‌زدگی و فرسودگی دارد در کابینت‌های آشپزخانه مورداستفاده قرار می‌گیرد. ورقه‌های گالوانیزه نیازی به تعمیر و تعویض ندارند و در برابر ضربه نیز از مقاومت خوبی برخوردارند. با این‌حال این نوع از کابینت‌های فلزی هر چند وقت یک‌بار نیاز به رنگ‌آمیزی دارند.

کابینت ام دی اف
  • کابینت آلومینیومی

کابینت‌های آلومینیومی نوع دیگری از کابینت‌های فلزی هستند که به دلیل آبکاری و پوشش‌دهی‌های خاص در برابر ضربه، فشار، خط‌وخش و رطوبت مقاوم هستند. از ویژگی‌های مثبت کابینت‌‌های آلومینیومی قابلیت بازیافت آن است زیرا آلومینیوم جزء عناصر تجدیدپذیر به شمار می‌رود. همچنین برخورداری از لایه‌ی اکسید سراسری یکی دیگر از ویژگی‌های این کابینت‌ها است که از آن در برابر زنگ‌زدگی محافظت می‌کند. به دلیل ضدزنگ بودن، کابینت‌های آلومینیومی در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و تمام مکان‌هایی که در معرض رطوبت هستند و نیاز به شستشوی مداوم دارند کاربرد دارند. کابینت‌های آلومینیومی از قیمت پایینی برخوردارند.

  • کابینت فلزی با ورق سیاه (فولاد خام)

روکش‌های کابینت‌های فلزی شامل گالوانیزه و ورق سیاه است. کابینت‌های ورق سیاه جزء آن دسته از کابینت‌ها هستند که بیش‌تر در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند. جالب است بدانید که رنگ این کابینت‌ها سیاه نیست بلکه رنگ آن‌ها فولادی مات است. این ورق‌ها در دمای بالا ذوب می‌شوند و هیچ ماده‌ی ضدزنگ برای آن ها به کار نمی‌رود به این دلیل مقاومتی در برابر زنگ‌خوردگی ندارند.

کاربردهای کابینت فلزی

کابینت‌های فلزی به دلیل شستشو و نظافت آسان و همچنین مقاومت بالا در برابر رطوبت در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند. از جمله کاربردهای کابینت‌های فلزی، آشپزخانه‌ی رستوران‌ها، آشپزخانه‌ی هتل‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز بهداشتی استفاده می‌شود.

مزایای کابینت فلزی

با وجود مدل‌های جدیدتر و بروز‌تر کابینت‌های موجود در بازار، ولی همچنان کابینت‌های فلزی مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرند. این محبوبیت به دلیل مزایای بالای این کابینت‌ها است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مقاومت بالا در برابر ضربه و شکستگی
  • دارای قابلیت تعمیر
  • برخورداری از قابلیت رنگ‌آمیزی
  • نصب آسان با هزینه‌کم
  • دارای قیمت مناسب
  • وزن کم
  • دارای امکان جابه‌جایی
  • استحکام و دوام بالا
  • قابلیت تعمیر و ترمیم
  • نظافت آسان
  • دارای قابلیت رنگ‌پذیری
  • برخورداری از امکان تعویض قطعات

قیمت کابینت فلزی

مهم‌ترین ویژگی کابینت‌های فلزی قیمت پایین آن‌ها است. البته تفاوت قیمت در انواع کابینت فلزی متفاوت است. کابینت‌های فلزی ورق سیاه یا فولادی و گالوانیزه از قیمت بسیار کم‌تری برخوردارند و از کابینت‌های ام دی اف ارزان‌تر هستند. ولی کابینت‌های استیل قیمت بالایی دارند و به این دلیل در برخی مصارف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیوه‌ی رنگ‌آمیزی کابینت فلزی

یکی از ویژگی‌های کابینت فلزی رنگ‌پذیری آن است. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که برای تغییر دکوراسیون به جای تهیه‌ی کابینت جدید، با رنگ دلخواه‌تان کابینت قدیمی خود را رنگ کنید. رنگ‌ کردن کابینت فلزی کار آسانی است و هزینه‌ی کمی هم دارد. برای رنگ کردن کابینت فلزی خود ابتدا باید سطح کابین را کاملا تمیز کنید سپس کابینت خود را به طور کامل سنباده بکشید. شیوه‌های مختلفی برای رنگ‌آمیزی کابینت فلزی وجود دارد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های اسپری، استاتیک یا کوره‌ای کابین فلزی خود را رنگ بزنید.

صفحه‌ی روی کابینت فلزی

هیچ نوع محدودیتی برای صفحه‌‌ی کابینت‌های فلزی وجود ندارد. صفحه‌ی این نوع کابینت‌ها می‌تواند از جنس فلز، سنگ، ام دی اف با روکش پی وی سی باشد.

کابینت فلزی

کابینت ام دی اف

امروزه کابینت‌های ام دی اف جزء محبوب‌ترین کابینت‌ها به شمار می‌روند. این کابینت‌ها ساخته شده از ورق‌های ام دی اف هستند. ام دی اف به ورق‌های مصنوعی گفته می‌شود که شامل خمیر چوب هستند و تحت فناوری خاصی فشرده و تولید می‌شوند. ام دی اف از نظر ظاهری شباهت زیادی به چوب دارد.

کابینت‌های ام دی اف دارای روکش ملامینه هستند که از آن‌ها در برابر رطوبت نسبی مراقبت می‌کنند. از ویژگی‌های مهم کابینت ام دی اف تنوع طرح و رنگ آن‌ است که دست شما را در دکوراسیون محل موردنظرتان باز می‌گذارد. توجه داشته باشید که ام دی اف از نظر کیفی در کلاس‌های متعددی قرار می‌گیرد و بستگی زیادی به برند کارخانه‌ی سازنده دارد.

مزایای کابینت ام دی اف

  • برخورداری از طرح و رنگ متنوع
  • برخورداری از مقاومت نسبی در برابر رطوبت
  • دارای ظاهری زیبا و شکیل
  • هنگام باز و بسته شدن سر و صدای کمی ایجاد می‌شود
  • برخورداری از قیمت مناسب با توجه به طرح و رنگ متنوع
  • دارای قابلیت برش‌خوری و ماشین کاری
  • متناسب با انواع دکوراسیون
  • برخورداری از وزن، سایز و ضخامت متنوع و قابل تولید
  • چگالی بالا
کابینت ام دی اف

معایب کابینت ام دی اف

علیرغم مزایای بسیاری که کابینت‌های ام دی اف دارند که استفاده از آن‌ها را در سال‌های اخیر بسیار زیاد کرده است، از معایبی نیز برخوردارند.  این معایب شامل:

  • قیمت بالای آن در مقایسه با کابینت فلزی
  • هزینه‌‌ی نصب بالا
  • مقاومت پایین در برابر آب
  • ورق‌های ام دی اف محلی مناسب برای سکونت سوسک‌ها و حشرات است.
  • در مدل‌هایی که ام دی اف آن‌ها کیفیت پایینی دارند نسبت به گرما و حرارت حساسیت بالایی دارد.

مقایسه‌ی کابینت فلزی با کابینت ام دی اف

قطعا با توجه به مطالبی که ذکر آن‌ها رفت، متوجه تفاوت‌های کابینت فلزی با کابینت ام دی اف شده‌اید. با این‌حال در این قسمت از مقاله جهت داشتن یک دید اجمالی، به مقایسه‌ی این دو نوع کابینت می‌پردازیم.

ویژگی

کابینت ام دی اف

کابینت فلزی

قیمت

مناسب

ارزان

( البته نوع استیل آن قیمت بالاتری از ام دی اف دارد)

مقاومت در برابر رطوبت

بالا

بالا

تنوع طرح و رنگ

بالا

کم

قابلیت تعمیر و تعویض

دارد

دارد

مقاومت در برابر خط‌وخش

کم

متوسط

طول عمر

متوسط

بالا

زیبایی ظاهری

زیاد

متوسط

امکان ایجاد روسازی‌های مختلف

دارد

ندارد

لبه‌های تیز و برنده

ندارد

دارد

ایجاد سر و صدا هنگام باز و بسته شدن درها

ندارد

دارد

امکان رنگ کردن

ندارد

دارد

به طور کلی  کابینت‌های ام دی اف به دلیل طرح و رنگ متنوع و  مطابقت داشتن با  مد روز از محبوبیت بیش‌تری برخوردارند. این در حالی است که کابینت‌های فلزی با وجود برخی ویژگی‌های مثبت ولی جزء محصولات قدیمی در طراحی داخلی محسوب می‌شوند و استفاده‌ی چندانی ندارند.

ما در این مقاله سعی کردیم  که به طور کامل  به ویژگی‌ها ، مزایا و معایب هر یک از کابینت‌های فلزی و ام دی اف بپردازیم. هر یک از این کابینت‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. امروزه بیش‌تر از کابینت‌های ام دی اف استفاده می‌شود  ولی  به این معنا نیست که کابینت‌های فلزی هیچ  کاربردی نداشته باشند. مهم‌ترین مزیت کابینت‌های فلزی نسبت به کابینت‌های ام دی اف قیمت پایین آن‌ها است. در نتیجه اگر شما به دنبال کابینتی مقرون به صرفه می‌گردید و برای‌تان ویژگی‌های ظاهری آن اهمیت چندانی ندارد، کابینت‌ فلزی گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود.

مجموعه‌ی راشین از همراهی شما تا انتهای این مقاله کمال تشکر را دارد.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *