کابینت‌ها به عنوان جزء اصلی هر آشپزخانه‌ای از اهمیت ویژه‌ای در نظم و سامان دادن به آشپزخانه برخوردارند. بدون وجود کابینت‌، عملا با آشپزخانه‌ای شلوغ و نامنظم مواجه خواهیم شد. امروزه با توجه به کوچک بودن فضای آشپزخانه‌ها، فضاسازی و جای‌گذاری کابینت به طوری که ضمن حفظ زیبایی، کاربردی نیز باشند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 از این رو کابینت‌ها باید از ابعاد استانداردی برخوردار باشند تا تداخلی در آشپزخانه ایجاد نکنند.

معیارهای تعیین اندازه‌ی استاندارد کابینت آشپزخانه

ابعاد کابینت شامل، طول، عرض، ارتفاع و عمق است که مانند مدل‌،ما شاهد تغییرات عمده در طرح و رنگ ‌کابینت‌ها طی سالیان،بودیم. در این بین، اندازه و مساحت آشپزخانه در تعیین ابعاد کابینت، تأثیرگذار است. همچنین در تعیین اندازه‌ی مناسب و استاندارد کابینت به معیارهای چون؛ دسترسی آسان، حداکثر ارتفاع قابل دسترسی و حداکثر ارتفاع دید توجه می‌شود.

 علاوه بر این، سهولت کار بر روی کابینت‌، عدم تداخل آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها با یکدیگر و عدم ایجاد محدودیت‌های حرکتی نیز مهم می‌باشد. بر این اساس مهم‌ترین ملاک در تعیین اندازه‌ی استاندارد کابینت آشپزخانه، قد یک فرد معمولی می‌باشد. که به طور میانگین 160 سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود که متناسب با میانگین قد خانم‌ها می‌باشد.

اندازه استاندارد کابینت آشپزخانه

آشپزخانه  متشکل از انواع کابینت است که شامل؛ کابینت‌های زمینی، کابینت‌های دیواری، کابینت‌های قدی یا کمدی،کابینت‌های سینک، هود، فر، مایکروفر است. هرکدام از این کابینت‌ها با توجه به کارکرد خاصی که دارند و نحوه‌ی جای‌گذاری‌شان، دارای ابعاد مختلفی هستند.

در ادامه به ابعاد استاندارد هر یک از کابینت‌های آشپزخانه به طور کامل پرداخته می‌شود.

کابینت استاندارد

ابعاد استاندارد کابینت زمینی

کابینت‌های زمینی جزء کاربردی‌ترین کابینت‌های هر آشپزخانه‌ به شمار می‌روند که  با ارتفاع 90 سانتی‌متری از سطح زمین در نظر گرفته می‌شوند. کابینت های زمینی نسبت به کابینت‌های دیواری دارای عمق بیش‌تری هستند.

 که با توجه به مساحت آشپزخانه متغیر می‌باشد. در آشپزخانه‌های بزرگ، برای کابینت زمینی، عمق 60 سانتی‌متری در نظر گرفته می‌شود. این مقدار در آشپزخانه‌های کوچک، از 50 سانتی‌متر تا 55 سانتی‌متر متغیر می‌باشد. عرض این کابینت‌ها با توجه به فضای آشپزخانه متفاوت می‌باشد.

بر روی کابینت‌های زمینی صفحه‌ای به نام کانتر یا پیشخوان وجود دارد که عرض آن 5 الی 8 سانتی‌متر از عمق داخلی کابینت بیشتر می‌باشد. ارتفاع استاندارد کابینت‌های زمینی نیز 14 سانتی‌متر است.

ابعاد استاندارد کابینت دیواری

کابینت‌های دیواری بیش‌تر جنبه‌ی زیبایی دارند و کاربرد کابینت‌های زمینی را ندارند. زیرا این کابینت‌ها با پیچ و روپلاک به دیوار متصل می‌شوند و تحمل فشار زیاد را ندارند. به این دلیل نباید وسایل سنگین داخل آن‌ها بگذارید. نصب دقیق و استاندارد کابینت‌های دیواری نسبت به سایر کابینت‌ها سخت‌تر می‌باشد.

 زیرا در نصب‌ این کابینت‌ها باید فاصله‌ی آن‌ها با کابینت‌های زمینی و سقف رعایت شود.

 ضمن این‌که عمق آن‌ها، بستگی به عمق کابینت‌های زمینی دارد و نباید به گونه‌ای باشد که کار بر روی پیشخوان کابینت‌های زمینی را دچار اختلال کند. از این رو طول استاندارد کابینت‌های دیواری بین 30  تا 120 سانتی‌متر متغیر می‌باشد. عمق استاندارد تعریف شده نیز برای این کابینت‌ها بین 30 الی 40 سانتی‌متر است.

  ارتفاع کابینت‌های دیواری نیز با توجه به وضعیت آشپزخانه و ارتفاع سقف از 50 تا 90 سانتی‌متر تغییر می‌کند. عرض کابینت‌های دیواری بسته به مساحت آشپزخانه تغییر می‌کند ولی به طور کلی 50 سانتی‌متر اندازه‌ی استانداری به شمار می‌رود.

فاصله‌ی استاندارد کابینت دیواری با سقف بین 20 تا 25 سانتی‌متر می‌باشد. با این‌حال امروزه کابینت‌های دیواری مدرن به دلیل بهینه کردن فضا، فاصله‌ی خیلی کمی با سقف دارند و گاهی حتی فاصله‌ به طور کامل از بین می‌رود.

ابعاد استاندارد کابینت سینک

ابعاد کابینت سینک نیز از کابینت زمینی تبعیت می‌کند. ارتفاع کابینت سینک همانند کابینت‌های زمینی می‌باشد. 

ارتفاعی که یک فرد معمولی به راحتی بتواند به کارهای روزمره‌ی آشپزخانه بپردازد و دچار مشکل نشود. طول استاندارد کابینت سینک 90 سانتی‌متر می‌باشد.

ابعاد استاندارد کابینت قدی یا کمدی

نوع دیگری از کابینت‌های آشپزخانه، کابینت‌های قدی یا ایستاده هستند که با قفسه‌های متعدد حالت کمد را دارند. این کابینت‌ها اصولا کنار یخچال یا در گوشه‌های آشپزخانه نصب می‌شوند.

 بیشترین ارتفاع این کابینت‌ها، 180 تا 220 سانتی‌متر است. دارای عرضی بین 50 تا 80 سانتی‌متر هستند. به دلیل برخوردار بودن از طبقات زیاد، امکان تحمل فشار کم‌تری دارند و از این‌رو عمق این نوع از کابینت‌ها نباید زیاد باشد.

 در نتیجه عمق استاندارد کابینت‌ قدی،  بین 55 تا 60 سانتی‌متر می‌باشد.

کابینت استاندارد

فاصله‌ی استاندارد بین کابینت زمینی و دیواری

برای حفظ تعادل، زیبایی و جلوگیری از بروز هر نوع مشکلی در آشپزخانه، رعایت فاصله‌ی بین کابینت‌های زمینی و دیواری از اهمیت بالایی برخوردار است. کم بودن فاصله بین این دو کابینت، انجام کار بر روی کابینت زمینی را مختل می‌کند و فضای آشپزخانه را نیز کوچک‌تر نشان می‌دهد. 

و هرچه این فاصله بیش‌تر باشد، فضای آشپزخانه دلبازتر و بزرگ‌تر می‌شود ولی دسترسی به طبقات بالای کابینت دیواری مشکل‌تر می‌شود. با این تعاریف فاصله‌ی استاندارد بین این دو کابینت 50 تا 65 سانتی‌متر می‌باشد. کم‌ترین فاصله‌ی تعریف شده نیز 45 سانتی‌متر می‌باشد.

فاصله‌ی بین دو کابینت بالا و پایین در شرایطی خاص می‌تواند افزایش یابد:

  • در صورتی که افراد ساکن در منزل، قدی بلند دارند.
  • سبک آشپزخانه به گونه‌ای است که این اجازه را می‌دهد که کابینت دیواری به سقف بچسبد تا با افزایش فاصله‌ با کابینت زمینی ، فضای بزرگ‌تری به آشپزخانه بدهد.
  • استفاده از شیرآلات بلند و سینک ظرف‌شویی بزرگ نیازمند این است کابینت بالایی در فاصله‌ی بیشتری با کابینت زمینی تعبیه شود.
  • دیوارهای برخی آشپزخانه‌ها دارای تزئینات خاصی می‌باشند که برای دیده شدن این تزئینات لازم است که فاصله‌ی بین کابینت‌های زمینی و دیواری افزایش یابد.

فاصله‌ی استاندارد بین گاز و هود

یکی دیگر از مواردی که هنگام نصب کابینت آشپزخانه باید به آن توجه کرد، فاصله‌ی بین هود و گاز می‌باشد. اگر فاصله‌ی استاندارد رعایت نشود کارایی هود پایین می‌آید زیرا با افزایش فاصله، بوی غذا در محیط پخش می‌شود. در صورت کم بودن فاصله‌ی بین هود و گاز نیز  امکان آتش‌سوزی وجود دارد. با این تعاریف، فاصله‌ی استاندارد بین هود و اجاق گاز 61 سانتی‌متر می‌باشد.

امروزه برخلاف قدیم که اندازه کابینت‌ها از مقدار معینی تبعیت می‌کرد، به دلیل افزایش تنوع کابینت، اندازه‌ی آن‌ها نیز متغیر است.

با این حال هم‌چنان، اندازه‌های استانداردی وجود دارد که رعایت آن‌ها منجر به افزایش دسترسی، راحتی انجام کار، افزایش کاربرد کابینت و… می‌شود.

اندازه‌ی کابینت تحت‌تاثیر مساحت آشپزخانه، میانگین قد افراد، نوع چینش و جای‌گذاری کابینت متغیر است.

 به همین دلیل این امکان برای شما وجود دارد که طبق سلیقه‌ی خود آشپزخانه‌‌تان را کابینت‌بندی کنید.

 در نهایت امیدواریم که این مقاله اطلاعات مفیدی در رابطه با ابعاد کابینت در اختیار شما قرار داده باشد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *