کابینت چوبی یا ام دی اف ، این بحث در واقع در مورد انواع کابینت چوبی آشپزخانه است. زیبایی، استحکام و ویژگی چوب جامد ، نظر صاحبان خانه را جلب می کند تا در مقایسه با سایر متریال ها ، چوب را برای کابینت آشپزخانه جدید خود انتخاب کنند. با این حال، کابینت های چوبی (چوب جامد) کامل نیستند و ایراداتی دارند. آنها با تغییرات محیطی در گرما و رطوبت منبسط و منقبض می شوند. کابینت ها، درها، کشوها و یا روکش هایی که از جنس چوب جامد هستند  منقبض می شوند و ترک می خورند.

چطور می توان از این اتفاق دوری کرد ؟  کابینت سازان خبره برای جلوگیری از این رویداد ، از ام دی اف استفاده می کنند. اما آیا ام دی اف در مقابل چوب جامد گزینه بهتری است؟ این رایج ترین تصور در مورد مقایسه چوب و ام دی اف است. چوب ظاهری قوی و مستحکم دارد، در حالی که ام دی اف را اغلب به عنوان یک جایگزین ارزان و ضعیف تر در نظر گرفته می گیریم.

همانطور که در این مقاله خواهیم دید، هر دو چوب جامد و ام دی اف مزایا و معایب خود را دارند. با وجود باور عمومی، چوب همیشه بهترین انتخاب نیست. در برخی شرایط، ام دی اف ممکن است ماده بهتری باشد.

بیایید مزایا و معایب هر دو را بررسی کنیم.

مزایای چوب جامد برای کابینت آشپزخانه

  • استحکام و دوام : چوب جامد قوی و بادوام است و برای چندین دهه دوام می آورد.

جذابیت ظاهری چوب جامد بی نظیر است. دارای دانه های جذابی است که ظاهر کابینت ها را عالی نشان میدهد. اگر ظاهر برای شما اولویت اصلی است، چوب جامد انتخاب صحیحی است.

  • سفارشی سازی : کابینت های چوبی را می توانید در شکل ، طرح و رنگ های مختلف سفارش دهید.
  • ارزش : هنگام فروش خانه خود، کابینت های چوبی جامد ارزش ملک را افزایش می دهند.
  • تنوع : انواع مختلفی از چوب می شناسیم که هر کدام از نظر استحکام، قیمت و ظاهر متفاوت هستند.
کابینت چوبی

معایب چوب جامد

  • آسیب رطوبت : اکثر چوب های جامد مستعد آسیب آب و رطوبت هستند. این در حالیست که رطوبت از درزهای کابینت ها براحتی نفوذ میکند.
  • تاب برداشتن و ترک خوردگی : تغییرات دما و رطوبت باعث می شوند چوب های جامد منبسط یا منقبض شوند. بخاطر همین ویژگی چوب های جامد را در رده یک انتخاب ضعیف برای پنل های درب کابینت قرار می دهیم. بنابراین ام دی اف برای پنل درب کابینت خیلی بهتر از چوب است.
کابینت چوبی

ام دی اف چیست؟

به تخته فیبر با چگالی متوسط ​​(MDF) اغلب “چوب مهندسی شده” میگویند. جنس ام دی اف یک ماده کامپوزیت از ذرات چوب بازیافت شده می باشد که تولید کنندگان آن را با چسب رزین مخلوط و سپس تحت فشار بالای حرارت قرار می دهند تا ورقه های متراکم و پایدار تولید کنند.

مزایای ام دی اف

  • محدودیت کمتر: ام دی اف بسیاری از ویژگی های مشابه چوب جامد را دارد، اما با محدودیت کمتر.
  • ثبات : MDF پایدار است. ترک نمی خورد یا تاب بر نمی دارد. و در برابر رطوبت بهتر از چوب جامد مقاومت می کند.
  • مناسب محیط زیست : از آنجایی که جنس ام دی اف از مواد بازیافتیست ، برای محیط زیست نیز مناسب است.
  • سطح صاف : از آنجا که در ام دی اف هیچ گره  یا دانه چوبی وجود ندارد، سطح آن در هنگام رنگ آمیزی کاملا صاف می شود. 
  • قیمت : ارزان تر از چوب جامد است.
  • دوام : بادوام است و به اندازه چوب ماندگاری دارد.
  • تطبیق پذیریی : می توانید درها را با قالب های کاربردی و پروفیل های دو مرحله ای تهیه کنید.

ام دی اف پنل هایی با اندازه بزرگ حتی بزرگتر از پنل های چوب جامد دارد. این ورق‌های بزرگ را می‌توانیم به‌صورت پنل‌های تخته‌ای مهره‌ای استفاده کنیم. در گذشته ، چوب تنها ماده هر پنل بود، اما اکنون ام دی اف جایگزین بسیار خوبی است. ام دی اف ظاهر زیبایی دارد و  از آنجایی که گره و هیچگونه برآمدگی ندارد، یک روکش بسیار صاف خواهید داشت.

  • بدون ترک : در محل اتصال درهای رنگ شده خود هیچ ترکی نخواهید داشت.در درهای چوبی ، جایی که ریل با چوب بر روی قاب وصل می شود ،  مطمئناً در اثر انبساط و انقباض و تغییرات فصلی، ترک‌های مویی ایجاد می شود. هرچه ریل عریض تر باشد، بیشتر در معرض ترک خوردن خواهد بود. رنگ‌های روشن بیشتر از رنگ‌های تیره ترک‌ها را نشان می‌دهند.

معایب ام دی اف

نمی توان در فضای باز استفاده کرد : نمی تواند دمای بالا را بدون آسیب تحمل کند.

بد نامی : اکثر مردم فکر می کنند که ام دی اف در مقایسه با چوب جامد ضعیف عمل می کند.

استحکام کم :  در مقایسه با چوب، ام دی اف از استحکام کمتری برخوردار است.

به راحتی خراشیده می شود : ام دی اف مستعد خراش، فرورفتگی، فرورفتگی و آسیب های دیگر است

قابل تعمیر نیست : سطح ام دی اف در صورت ایجاد خراش ، قابل تعمیر نیست. این برخلاف چوبی است که می توان برای از بین بردن هر گونه آسیب روی سطح آن سمباده زد.

کابینت چوبی

بین کابینت چوبی و ام دی اف کدام یک را باید انتخاب کنید؟

وقتی نوبت به انتخاب کابینت آشپزخانه می رسد ، در نظر گرفتن مسئله چوب جامد در مقابل ام دی اف می تواند شما را گیج کند. آیا واقعا باید یکی را انتخاب کرد؟ نه .

اگر کابینت های سفارشی را انتخاب می کنید، پس از انتخاب متریال سازنده کابینت تصمیم را برای شما خواهد گرفت.و در نهایت شما نتیجه کار را دریافت می کنید.

اما اگر به دنبال کابینت های رنگ شده هستید، بسیار مهم است که از خواص چوب و ام دی اف آگاه باشید.

 

مقایسه نهایی

تصور رایج این است که چوب جامد قوی تر، محکم تر و ماندگارتر از ام دی اف است. ام دی اف را به عنوان جایگزین ارزان تر و سست تر برای چوب جامد می شناسیم. با این حال، هر دو انتخاب ، چوب جامد و MDF همانطور که در بالا توضیح دادیم، جوانب مثبت و منفی خود را دارند.

چوب جامد یک محصول طبیعی است، در حالی که MDF معمولا “چوب مهندسی شده” است . چوب جامد را معمولا در درجه اول برای ساخت جعبه و بدنه کابینت در نظر می گیریم، در حالی که MDF را برای اجزای خاص مانند پنل های درب استفاده می کنیم.

وقتی صحبت از کابینت آشپزخانه است، هر دو چوب جامد و ام دی اف به یک اندازه مهم هستند. در حالی که چوب جامد کابینت ها را محکم و ماندگار می کند، ام دی اف یک روکش صاف را ارائه می دهد.

ام دی اف نسبت به چوب جامد تغییرات گرما و رطوبت را بهتر تحمل می کند. هنگامی که دما و رطوبت بالا و پایین می رود، چوب جامد هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی منبسط و منقبض می شود. بر خلاف چوب جامد، ام دی اف در هنگام تغییر دما و رطوبت تاب نمی خورد یا ترک برنمی دارد. این دلیل اصلی استفاده از ام دی اف به عنوان پنل درب در در کابینت هاست.

در بحث چوب بهتر است یا ام دی اف، برنده ای وجود ندارد و هر دو مزایا و معایبی دارند.

برگرفته از سایت :  kitchendesignpartner.com

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *