شاید در نگاه اول، چندان مهم نباشد که ماشین‌مان‌ روی چه کفی پارک شود ولی با داشتن چند تجربه‌ی ناخوشایند به اهمیت آن پی می‌بریم. در واقع کفپوش پارکینگ باید به گونه‌ای باشد که هم پارک ماشین آسان انجام شود و هم کفپوش از طول عمر زیادی برخوردار شود. ما در این مقاله قصد پرداختن به کفپوش پارکینگ، ویژگی‌ها و انواع آن را داریم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کفپوش پارکینگ

زمان گذشته کف پارکینگ‌ها بیش‌تر با سیمان، بتن و موزاییک پوشیده می‌شد که در اثر تغییرات دمایی آسیب می‌دیدند و نیاز به تعمیر پیدا می‌کردند. به این دلیل تولیدکنندگان دست به ساخت و تولید کفپوش‌هایی زدند که ضمن داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد، نواقص کفپوش‌های پیشین را نیز نداشته باشند. از آن جایی که میزان تردد در پارکینگ زیاد است و فشار زیادی به کفپوش وارد می‌شود، کفپوش پارکینگ باید مقاومت بالایی داشته باشد. طول عمر کفپوش پارکینگ اهمیت بالایی دارد زیرا در غیراین صورت نیاز به تعمیر و بازسازی مجدد پیدا می‌کند که دربردارنده‌ی هزینه‌های زیادی است.

ویژگی های کفپوش پارکینگ

کلا کفپوش پارکینگ باید دارای ویژگی‌های زیر باشد.

تحمل وزن زیاد
ضد لغزش
مقاوم در برابر مواد شیمیایی
آسیب ناپذیر مقاومت در مقابل رطوبت
ایمنی بالا

شرح ویژگی های کفپوش مناسب پارکینگ

انواع کفپوش پارکینگ

پیش از انتخاب و نصب کفپوش پارکینگ خود باید به این نکته توجه کنید که کفپوش را برای چه نوع پارکینگی می‌خواهید؟ شما کفپوش را برای پارکینگ منازل مسکونی می خواهید یا مجتمع‌های بزرگ تجاری؟ پارکینگ طبقاتی است یا یک طبقه؟ آیا پارکینگ سرپوشیده است یا در فضای باز قرار دارد؟ میزان تردد روزانه در پارکینگ مدنظر چقدر است؟ و ...

حال ما در این بخش به معرفی انواع کفپوش قابل نصب در پارکینگ می‌پردازیم.

اپوکسی
پلی اورتان
بتومکس
بتن
سنگ
موزاییک

میتوانید جهت دریافت مشاوره تخصصی به صورت کاملا رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بررسی ویژگی های انواع کفپوش های مناسب پارکینگ

استفاده رایج اپوکسی برای کفپوشی پارکینگ

کفپوش اپوکسی بیش‌تر در مجتمع‌های تجاری و واحدهای صنعتی نصب می‌گردد ولی امکان نصب آن در پارکینگ نیز وجود دارد. استحکام و مقاومت بالای دارد و تا مدت‌ها توانایی مراقبت از کف را دارد. قابلیت نصب بر روی انواع سطوح را دارد ولی پیش از نصب نیاز به نظافت کامل و از بین بردن رطوبت دارد.

در غیر این صورت کفپوش به کف نمی‌چسبد. غیرجاذب است و امکان نفوذ آب، روغن و مواد اسیدی و شیمیایی به داخل آن وجود ندارد. 

همینطور اپوکسی بسیار سبک است و از نظافت آسان و سریعی نیز برخوردار است.

طرح و رنگ متنوعی دارند و ضمن این‌که امکان خط‌کشی، شماره‌گذاری و ایجاد علائم بر روی آن وجود دارد.

نکته

لازم به ذکر است که کفپوش اپوکسی به اشعه‌ی ایکس حساس است و امکان تغییر رنگ آن وجود دارد.
در نتیجه این کفپوش برای پارکینگ‌های فضای باز پیشنهاد نمی شود.

نوع محکم کفپوش پارکینگ پلی اورتان است

از کفپوش پلی اورتان می‌توان به عنوان یکی از بهترین انواع کفپوش‌ پارکینگ یاد کرد. این کفپوش از نظر ساختاری بسیار شبیه اپوکسی است و از ترکیب رزین‌های پلیمری با هاردنرها ایجاد می‌شود. به عنوان یک کفپوش یکپارچه و بدون درز شناخته می‌شود. غیرجاذب است در برابر نفوذ رطوبت و مایعاتی مانند آب، روغن، بنزین و ... مقاوم است. از نظافت آسانی نیز برخوردار است، حالت کشسانی دارد و همین عامل آن را در برابر ضربه‌ مقاوم می‌کند.

محصول جدید بتومکس برای کفپوش پارکینگ

به عنوان نسل جدیدی از کفپوش‌‌ها  بتومکس را معرفی میکنیم، که در پارکینگ نیز کاربرد دارد. طراحی این کفپوش به گونه‌ای است که هم سختی و مقاومت بتن را دارد و هم شفافیت و زیبایی کاشی و سرامیک را. و مقاومت و استحکام بالایی دارد و از این نظر توان بالایی برای تحمل فشار دارد. علاوه بر مقاومت بالا از نظافت آسانی نیز برخوردار است. ضمن این‌که بتومکس قابلیت رنگ‌کردن، نقاشی و کشیدن علائم راهنمایی لازم در پارکینگ را دارد. از معایب بتومکس می‌توان به لغزنده بودن آن اشاره کرد.

کاربرد بتن

قدیمی‌ترین انواع کفپوش‌ پارکینگ، بتن است که نسبت به سایر کفپوش‌های یاد شده از قیمت مناسب‌تری برخوردار است. امروزه از بتن سخت و آرملات برای پارکینگ استفاده می‌شود که قیمت بالاتری نسبت به بتن ساده دارد. به دلیل مقاومتی که دارد برای پارکینگ‌هایی که ماشین‌‌های سنگین در آنجا پارک می‌شوند مناسب است. همینطور کفپوش بتنی ضدلغزش است و با سرعت زیادی نصب می‌شود. برای مکان‌های مرطوب بهتر است کفپوش بتنی نصب کنید. زیرا اپوکسی و پلی‌اورتان در مرحله‌ی نصب به رطوبت حساس هستند و قدرت چسبندگی کمی دارند.

ظاهری زیبا با سنگ

سنگ برای پارکینگ در مناطقی با آب و هوای گرمسیری رایج است. این کفپوش ظاهر زیبایی دارد و از قیمت بالایی نیز برخوردار است. البته که مقاومت سایشی آن بسیار بالاست و از این نظر خیال‌تان بابت طول عمر آن راحت باشد. همچنین این کفپوش هزینه‌ی تعمیر و نگهداری ندارد. با همه‌ی این‌ها باید به این نکته نیز پرداخت که سنگ نیاز به زیرسازی مناسب دارد. در غیر این صورت پس از مدتی لق می‌زند و بر اثر فرسایش تکه‌تکه می‌شود.

آخرین و قدیمی ترین کفپوش، موزاییک

میتوان گفت موزائیک نیز جزء کفپوش‌های قدیمی پارکینگ به شمار می‌رود که بیش‌تر در پارکینگ‌های مناطق مسکونی کاربرد دارد. این کفپوش از مقاومت نسبی برخوردار است و هزینه‌ی مقرون به صرفه‌ای نیز دارد. علاوه براین نصب ساده‌ای نیز دارد و نسبت به دیگر انواع کفپوش‌ پارکینگ با سرعت بیش‌تری نصب می‌شود.

نکته

بدانید، موزائیک سطحی لغزنده دارد، ضمن این‌که نسبت به سایر کفپوش‌های پارکینگ، روغن و بنزین دیرتر و سخت‌تر از روی آن پاک می‌شود.

قطعا میدانید نقش مهمی که پارکینگ‌ها امروزه در زندگی شهری ایفا می‌کنند، مهم است که از کیفیت و شرایط مناسبی نیز برخوردار باشند. اما نباید از نقش کفپوش غافل شد. نوع مناسب کفپوش پارکینگ، کفپوشی است که در برابر فشار، ضربه، نشت مواد شیمایی مانند بنزین و گازوئیل و روغن و ... مقاومت مناسبی داشته باشد، لغزنده نباشد و از نظافت ساده‌ای نیز برخوردار باشد. با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان کفپوش‌های پلی‌اورتان، اپوکسی، بتنی، سنگی و ... را برای نصب در پارکینگ پیشنهاد داد.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *