کفپوش اپوکسی نمونه‌ای از کفپوش‌های یکپارچه و بدون درز به شمار می‌رود که به دلیل جنس خاصی که دارد از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. این کفپوش قابلیت این را دارد که در رنگ‌ها و جلوه‌های خاصی ایجاد شود. در ادامه به هر آن‌چه که درباره‌ی کفپوش اپوکسی لازم است بدانید می‌پردازیم.

کفپوش اپوکسی چیست؟

یکی از مقاوم‌ترین و در عین حال زیبا‌ترین کفپوش‌های موجود در بازار کفپوش اپوکسی است. این کفپوش ترکیبی از رزین و هاردنر است که به نسبت مشخص و با فرمول خاصی در یکدیگر ترکیب می‌شوند. از این کفپوش برای پوشش انواع کف‌های بتنی، سیمانی، موزائیکی، فلزی و سنگی به کار می‌رود. به دلیل مقاومت بالا به عنوان کفپوش مناسبی در صنایع مختلف شناخته می‌شود. ضمن این‌که این کفپوش بدون درز است و از نصب یکپارچه‌ای نیز برخوردار است.

مزایای کفپوش اپوکسی

  1. مقاومت بالا
  2. ظاهر زیبا
  3. مراقبت و نگه داری آسان
  4. ایمنی
  5. نظافت آسان
  6. آنتی باکتریال
  7. عایق حرارتی و ضد حریق

کفپوش اپوکسی جزء کفپوش‌های بسیار مقاوم به شمار می‌رود و از این‌رو اصولا در صنایع بزرگ و کارخانه‌ها این کفپوش نصب می‌شود. یک کفپوش صنعتی می‌تواند در برابر استفاده‌ی روزانه از طیف گسترده‌ای از تجهیزات و فرآیندهای تولید مقاومت کند. از این‌رو اپوکسی توان مقاومتی بالایی در برابر تردد افراد، کامیون و لیفتراک دارد. در واقع کفپوش اپوکسی باید در برابر فشار، سایش و مواد شیمیایی مقاوم باشد.

این کفپوش از سطحی براق و درخشان برخوردار است و زمانی که با یک نورپردازی مناسب همراه باشد جلوه‌ی ویژه‌ای به محیط می‌بخشد. به طور کلی کفپوش‌های اپوکسی روشنایی محیط را افزایش می دهند. در این کفپوش از رنگ‌دانه‌های فلزی و ریزتراشه‌های رنگی برای ایجاد جذابیت بیش تر استفاده می‌شود.

از آن‌جایی که اپوکسی یک کفپوش بدون درز و شکاف است غیر جاذب به شمار می‌رود. به همین دلیل از بستر اصلی در برابر نفوذ مایعات، اسیدها و به طور کلی انواع آلاینده‌ها مراقبت می‌کند. به طور کلی از آن‌جایی این کفپوش در برابر موارد گوناگون مقاوم است نیاز چندانی به مراقبت و نگهداری ویژه ندارد.

کفپوش اپوکسی یک کفپوش ایمن در برابر لغزش، باکتری و میکروب‌ها و … به شمار می‌رود.

به دلیل سطح یکپارچه و بدون درز این نوع از کفپوش، نظافت آن نیز بسیار آسان است. ضمن این‌که این کفپوش ضد آب است و قابلیت شستشو با آب را نیز دارد.

اپوکسی دارای خاصیت آنتی باکتریال است، به این معنی که در برابر تکثیر ویروس و باکتری‌ها مقاوم است. ضمن این‌که مانع از رشد قارچ و کپک‌ها نیز می شود.

این کفپوش ماند عایق حرارتی عمل می‌کند و مانع از هدررفت انرژی می‌شود. ضمن این‌که کفپوش اپوکسی ضد حریق است و در صورت آتش سوزی آخرین چیزی است که می‌سوزد و دود می‌شود و به هوا می‌رود.

برای مشاهده تصاویر به صورت کامل، روی هر تصویر کلیک کنید.

با وجود مزایای بسیاری که کفپوش اپوکسی دارد ولی این کفپوش نیز مانند سایر کفپوش ها دارای معایبی است که به آن ها اشاره می‌کنیم.

معایب کفپوش اپوکسی

  1. سطح لغزنده
  2. نصب با هزینه بالا
  3. بوی بد هنگام نصب
  4. تعویض دشوار

کفپوش اپوکسی به دلیل سطح صیقلی و صافی که دارد حالت لغزنده‌ای دارد. البته که انواع مختلف اپوکسی‌ها این حالت را ندارند و اصولا آن دسته از کفپوش‌های اپوکسی که حالت روغنی و صاف‌تری دارند لغزنده‌تر هستند. ضمن این که در صورتی که مایعات روی آن ریخته باشد احتمال لغزندگی آن بالا می‌رود.

یکی از مهم‌ترین معایب کفپوش اپوکسی هزینه‌های بالای نصب آن است. به همین دلیل از این کفپوش بیش‌تر در صنایع و کارخانه‌های بزرگ استفاده می‌شود. ضمن این‌که نصب این کفپوش نیاز به متخصص دارد.

اپوکسی هنگام نصب حالت مایع دارد و از این‌رو بوی بدی نیز دارد. البته که این بوی بد بعد از این‌که اپوکسی خودش را گرفت و کاملا سفت شد، از بین می‌رود.

هرچند که کفپوش اپوکسی طول عمر بالایی دارد ولی درصورت مجاورت با مواد آسیب‌زا احتمال از بین رفتن آن وجود دارد. در چنین حالتی ترمیم و تعویض ان کار بسیار دشواری است.

کفپوش اپوکسی به دلیل غیرجاذب بودن، مقاومت بالا، آنتی باکتریال بودن و ... قابلیت نصب و اجرا در کاربری های مختلف را دارد. به طور کلی این کفپوش قابل نصب در مکان‌های زیر است:

کاربرد کفپوش اپوکسی

بیمارستان ها و مراکز درمانی
صنایع بزرگ مانند خودروسازی، داروسازی، صنایع غذایی، صنایع بسته‌بندی و...
آشپزخانه های بزرگ صنعتی
کشتارگاه های صنعتی
انبارها
کارخانه ها
فرودگاه ها
پارکینگ ها
استخرها
مراکز تجاری
و...

نصب کفپوش اپوکسی

اپوکسی حالت مایع دارد و از جنس پلیمر است که به شکل یکپارچه بر روی سطح اجرا می‌شود. شیوه‌ی نصب این کفپوش متفاوت از سایر کفپوش‌ها است. به طور کلی نصب کفپوش اپوکسی دارای 6 مرحله است. درواقع ابتدا باید زیرسازی‌های لازم کاملا انجام شود و سطح کاملا از هر نوع آلودگی و ماده‌ی اضافی پاک شود. سپس لایه‌ی اولیه و یا پرایمر اجرا می‌شود و بعد از خشک شدن آن اجرای  لایه‌ی دوم آغاز می‌شود. در این مرحله رنگ کفپوش با اضافه کردن رنگ‌دانه‌ها مشخص می‌شود. در نهایت لایه‌ی نهایی با استفاده از غلتک اجرا می‌شود.

شیوه نگهداری از کفپوش اپوکسی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم تعمیر و نگهداری از اپوکسی آسان است. در واقع با رعایت نکات ساده‌ای طول عمر این کفپوش افزایش می‌یابد. تنها کافی است:

  • کفپوش با آب گرم و فرچه‌ی نرم به شکل روزانه نظافت شود.
  • لازم است که در صورت ریخته شدن آب و یا سایر مایعات روی کفپوش خیلی سریع پاک شود.
  • در صورت چرب شدن سطح کفپوش باید توسط آب و شوینده تمیز شود.
  • مراقبت از کفپوش در برابر مواد شیمیایی

قیمت کفپوش اپوکسی

برای تعیین قیمت کفپوش اپوکسی لازم است که چند معیار در نظر گرفته شود. این معیارها شامل موارد زیر است:

  • متراژ مکانی که قصد کفپوش کردن آن را دارید محاسبه شود.
  • میزان زیرسازی‌های انجام شده بررسی شود.
  • ضخامت کفپوش تعیین شود.
  • نوع لایه‌ی روکشی انتخاب شود.
  • قیمت مواد اولیه نیز محاسبه گردد.

همان‌طور که مطالعه کردید کفپوش اپوکسی به عنوان یک کفپوش بدون درز و مزایای گسترده قابل نصب در مکان‌های مختلفی است.

امیدواریم که با مطالعه‌ی این مقاله اطلاعات خوبی را درباره ی کفپوش اپوکسی به دست آورده باشید. در نهایت از همراهی شما تا انتهای مقاله بسیار سپاسگزاریم.

1/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *