احتمالا در بین مزایای پارکت لمینت چشم‌تان به نقش عایق بودن آن خورده است. ولی آیا واقعا همچنین چیزی وجود دارد؟ از آن‌جایی که انتقال صدا به طبقات زیرین مشکل بزرگی برای آپارتمان‌نشین‌ها به شمار می‌رود و گریبان‌گیر بسیاری از افراد است. در تولید و ساخت پارکت لمینت به این مورد توجه شده و این کفپوش در برابر صوت و حرارت مانند عایق عمل می‌کند. در این مقاله با ما همرا باشید تا به طور کامل به این موضوع بپردازیم که آیا پارکت لمینت عایق صدا و حرارت است؟

اهمیت پارکت لمینت عایق صدا

یکی از معضلات آپارتمان‌نشینی انتقال سرو صدا به طبقات پایین‌تر است. طوری که حتی راه رفتن ساده نیز صدای زیادی را برای طبقات زیرین به وجود می‌آورد. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که بچه‌ی کوچک در خانه داشته باشیم. در این صورت مدام باید به بچه‌ها یادآوری کنیم که در خانه ندوند، آرام راه بروند و جیغ‌وداد راه نیندازند. گاهی نیز پیش می‌آید که دوست داریم با صدای بلند موزیک گوش دهیم یا تلویزیون ببینیم ولی نگران نگران انتقال صدا هستیم.

همچنین هنگام جابه‌جایی وسایل خانه نیز این مشکل خودش را نشان می‌دهد. و یا ممکن است برخی از اشیاء خانه‌ با کف برخورد کنند و سرو صدا ایجاد کنند. ضمن این‌که اگر حیوان خانگی دارید، دویدن آن منجر به ایجاد سروصدا می‌شود. همه‌ی این صداها برای طبقات پایینی آزاردهنده است و مواقع زیادی پیش می‌آید که دست به اعتراض می‌زنند. ممکن است همین معضلات را ما نیز با همسایه‌های خود داشته باشیم. این‌جاست که کفپوش عایق صدا اهمیت پیدا می‌کند. در واقع عایق بودن پارکت لمینت به اندازه‌ی ویژگی‌های ظاهری آن مانند رنگ اهمیت دارد.

پیش از پرداختن به عایق بودن پارکت لمینت، لازم است که انواع سروصداهای موجود در آپارتمان را بشناسید. درواقع صداها از نظر منبع ایجاد به دو دسته‌ی صداهای ضربه‌ای و صداهای انتقالی تقسیم می‌شوند.

  • صداهای ضربه‌ای به دلیل برخورد اجسام به کف ایجاد می‌شوند
  • صداهای انتقالی مانند صدای راه‌رفتن، صدای تلویزیون، موسیقی یا صحبت کردن است.

 صدا می‌تواند از کف و یا به صورت ارتعاشی از دیوار عبور کند. برای ایجاد مانع شما می‌توانید از انواع دیوارپوش و کفپوش عایق صدا استفاده کنید. بهترین کفپوش در برابر صدا، پارکت لمینت است. پارکت لمینت به دلیل ساختار خاصش و فومی که هنگام نصب زیر آن پهن می‌شود به میزان زیادی از انتقال صدا به طبقات پایین جلوگیری می‌کند.

پارکت لمینت عایق صدا

اهمیت پارکت لمینت عایق حرارت

یکی از مشکلاتی که کفپوش‌هایی مانند سنگ و سرامیک دارند این است گرما و سرما را به شدت به خود جذب می‌کنند. این مورد خوشایند بسیاری از افراد نیست زیرا اصولا آدم‌ها دوست دارند در یک محیطی که از نظر دمایی متعادل باشد به سر ببرند. از این‌رو در تکنولوژی پارکت لمینت به این امر توجه شده است. پارکت لمینت علاوه بر این‌که عایق صوتی می‌باشد، در برابر حرارت نیز مانند عایق عمل می‌کند. در واقع پارکت لمینت به دلیل ساختار ویژه‌ و فومی که زیر آن قرار می‌گیرد، مانند عایق حرارتی در برابر گرما و سرما عمل می‌کند. به این شکل که مانند سایر کفپوش‌ها سرما و گرما را جذب نمی‌کند و حرارت عادی خودش را حفظ و دمای محیط را متعادل می‌کند. این عامل منجر به صرفه جویی در انرژی می‌شود.

اگر محل مورد نظر شما دارای سیستم گرمایشی از کف است، پیش از نصب بهتر است حتما لوله‌ها بررسی شوند. در این صورت متوجه مشکلات و نواقص می‌شوید و آن‌ها را برطرف می‌کنید. ضمن این‌که پارکت لمینت را باید نصاب حرفه‌ای نصب کند تا در درازمدت و بر اثر انقباض و انبساط، بین تایل‌ها درز و شکاف ایجاد نشود.

نقش فوم سایلنت در کاهش صدا

پیش از نصب پارکت لمینت زیر آن پوششی فوم مانند نصب می‌شود که به آن فوم سایلنت گفته می‌شود. جنس این فوم از پلی اتیلین است و حالتی نرم و منعطف دارد و به این دلیل هنگام راه رفتن، حس خوبی را ایجاد می‌کند. فوم سایلنت ضخامتی 2 میلی‌متر دارد و هرچه چگالی آن‌ بیش‌تر باشد عملکرد بهتری خواهد داشت. ضمن این‌که نقش عایق صوتی را دارد و مانع از انتقال صداهای کوبه‌ای مانند راه رفتن به طبقات زیرین می‌شود. همچنین در برابر انتقال گرما و سرما نیز از خود مقاومت نشان می‌دهد و مانع هدر رفت حرارت می‌شود.

در نهایت اگر به دنبال کفپوشی هستید که خیال‌تان راحت باشد که صدا به طبقات پایین منتقل نمی‌شود پارکت لمینت، بهترین گزینه است. همچنین با انتخاب پارکت لمینت محیطی متعادل از نظر دمایی خواهید. امیدواریم که مطالب این مقاله، اطلاعات مفیدی در رابطه با ویژگی عایق بودن پارکت لمینت به شما داده باشد. از این‌که تا انتهای مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *