همان‌طور که می‌دانید پارکت لمینت یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین پوشش‌های کف است. اما این کفپوش پیش از نصب نیاز به زیرسازی دارد که برای این زیرسازی وجود فوم برای پارکت لمینت الزامی است. در واقع وجود فوم یکی از ضرورت‌های نصب پارکت لمینت است. هدف ما در این مقاله پرداختن به فوم پارکت لمینت، اهمیت آن و مزایا و ویژگی‌های منحصربه فرد آن است.

فوم پارکت لمینت چیست؟

به پد نرم و لایه‌ی ابر مانندی که پیش از نصب پارکت لمینت، زیر آن پهن می‌شود فوم می‌گویند. جنس این فوم از پلی اتلین است و دارای ضخامت‌های متفاوتی است که مناسب‌ترین ضخامت این فوم 2 میلی‌متر است. این فوم کمک می‌کند تا تخته‌های لمینت بهتر به یکدیگر متصل شوند. ضمن این‌که منجر به ایجاد انعطاف‌پذیری و نرمی می‌شود که هنگام راه رفتن احساس می‌شود. در واقع فوم نقش مکمل را برای پارکت لمینت دارد و مانع از آسیب دیدن آن می‌شود.

لازم به ذکر است که فوم به صورت پیوست و جداگانه است. فوم پیوست هنگام تولید به کف پارکت لمینت چسبانده می‌شود که اصولا برندهای خارجی دارای این قابلیت هستند. و اما فوم جداگانه به صورت مجزا خریداری می‌شود و هنگام نصب پارکت لمینت، زیر آن پهن می‌گردد. 

فوم پارکت لمینت

انواع فوم

فوم برای لمینت دارای انواعی است که از نظر ظاهری و جنس و بافت متفاوت هستند. در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

  • فوم معمولی پارکت لمینت

این فوم همان‌طور که از اسمش پیداست، داری جنس معمولی است و از چگالی کم‌تری برخوردار است. این فوم به دلیل کیفیت پایین از قیمت پایین‌تری نیز برخوردار است.

  • فوم سایلنت پارکت لمینت

این نوع فوم از چگالی بالایی برخوردار است و بافت فشرده‌ای دارد. این ویژگی منجر می‌شود که این فوم در برابر صدا و حرارت عایق بهتری باشد. با توجه به این قابلیت‌ها از قیمت بالاتری نیز برخوردار است.

  • فوم متال سایلنت (ویسکوز)

نوع دیگری از فوم ، فوم متال سایلنت یا ویسکوز است. این فوم همان فوم سایلنت است که دارای روکشی آلومینیومی است. از کاربردهای این نوع فوم می‌توان برای مکان‌هایی اشاره کرد که دارای گرمایش از کف هستند. وجود آلومینیوم در این فوم مانع از آسیب دیدن پارکت لمینت به دلیل گرما می‌شود.

مزایای فوم برای پارکت لمینت

از دلایل استفاده از فوم  به دلیل مزایای آن است. در ادامه به طور کامل به این مزایا می‌پردازیم

  • عایق صدا

عدم انتقال صدا به طبقات پایین در آپارتمان‌نشینی اهمیت بالایی دارد. اگر شما هم با این معضل مواجه هستید و مدام مورد تذکر طبقات پایین خود قرار می‌گیرید بهتر است از پارکت لمینت به عنوان کفپوش استفاده کنید.

در این میان یکی از دلایل اصلی عایق صدا بودن این محصول به خاطر فومی است که زیر آن پهن می‌شود. این فوم به دلیل جنس و بافت فشرده‌ای که دارد (به شرط استفاده از فوم باکیفیت) مانع از انتقال صدا می‌شود.

  • عایق حرارت

یکی دیگر از قابلیت‌ها و مزایای این محصول، عملکرد عایق حرارتی آن است. این فوم به دلیل جنس خاصی که دارد مانع از جذب سرما و گرما می‌شود و حرارت معمولی خودش را حفظ می‌کند. این ویژگی در نهایت منجر به متعادل کردن محیط می‌شود و در نهایت انرژی را صرفه‌جویی می‌کند.

فوم پارکت لمینت
  • کنترل رطوبت

از جمله ویژگی‌های فوم کنترل رطوبت است. همانطور که می‌دانید پارکت لمینت در برابر رطوبت و نفوذ آب حسلاس است. از این‌رو وجود این فوم که مانع از انتقال رطوبت شود اهمیت دارد.  زمانی که احتمال انتقال رطوبت از دال بتنی، کاشی یا تخته سیمانی به سمت بالا وجود دارد، به فوم ضد رطوبت نیاز خواهید داشت.

  • داشتن خاصیت ارتجاعی

یکی دیگر از ویژگی‌های فوم  که استفاده از آن را زیر لمینت الزامی می‌کند، ایجاد حالتی نرم و ارتجاعی در پارکت لمینت است. در واقع این فوم مانند یک لایه نرم بین پارکت لمینت با سطح سیمانی، کاشی یا موزاییک زیرین قرار می‌گیرد. سپس به عنوان مانع، از انتقال سختی این سطوح به پارکت لمینت جلوگیری می‌کند.

حتما برای شما هم سوال پیش آمده بود که چرا زیر پارکت لمینت لایه‌ی فومی پهن می‌شود و ویژگی‌های این فوم چیست که آن را خاص می‌کند. 

ما در این مقاله به دنبال پاسخ دادن به این پرسش بودیم.

 امیدواریم که به خوبی توانسته باشیم سوالات شما در رابطه با فوم را پاسخ دهیم. در نهایت از همراهی شما سپاس‌گزاریم. 

4.7/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *