امروزه دیوارپوش‌ها در صنعت طراحی و دکوراسیون کاربرد فراوانی دارند و زیبایی خاصی به فضاهای مدنظر شما می‌بخشند. از این‌رو دیوارپوش‌های متنوعی در بازار موجود است که یکی از ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین آن‌ها دیوارپوش فومی می‌باشد. ما قصد داریم در این مقاله به دیوارپوش فومی بپردازیم. اگر قصد خرید و تهیه‌ی این محصول را دارید یا می‌خواهید اطلاعات جامعی از این محصول داشته باشید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دیوارپوش فومی چیست؟

دیوارپوش فومی (Self-Adhesiv-Foam 3D) یکی از دیوارپوش‌های موجود در بازار است که به دلیل امکان نصب آسان، طرفداران زیادی دارد. متریال اصلی این دیوار‌پوش، فوم با لایه محافظ پلی اتیلن می‌باشد که منافذ هوا را در خود  جای می‌دهد و  خاصیت نرم و انعطاف‌پذیری به فوم‌پوش می‌دهد.

این محصول انواع کره‌ای، چینی و ایرانی دارد که هم به صورت شیت (تایل یا پنل) و هم به صورت رولی به بازار عرضه می‌شود. این دیوارپوش‌ها دارای ضخامتی بین 6 تا 8 میل می‌باشند و هر تایل آن‌ها طولی برابر 70 تا 77 سانتی‌متر دارند. دیوارپوش‌ فومی به صورت برچسبی می‌باشد که قابلیت چسبیدن به انواع سطوح را دارد. همچنین این فوم‌پوش‌ دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی است و حالت سه‌بعدی دارد.

دیوارپوش فومی

ویژگی‌ها و مزایای دیوارپوش فومی

آگاهی از مزایا و معایب یک محصول نقش مهمی در انتخاب آن دارد به همین دلیل در این بخش به ویژگی‌ها و مزایای دیوارپوش فومی می‌پردازیم:

  • قابل شستشو
  • وزن کم
  • قیمت پایین
  • نصب آسان و سریع، بدون نیاز به نصاب
  • عایق صوتی و حرارتی
  • عایق رطوبت
  • مناسب برای فضاهای مختلف
  • انعطاف‌پذیر
  • تنوع در طرح و رنگ
  • آنتی باکتریال
  • قابل برش با قیچی و کاتر
  • دارای ظاهری سه بعدی
  • ضد ضربه
  •  
دیوارپوش فومی

معایب دیوارپوش فومی

باوجود مزایای فراوانی که دیوارپوش فومی دارد، دارای نواقصی نیز است که می‌توان این معایب را به شرح زیر برشمرد:

  • امکان سوراخ شدن با با ابزارهای تیز را دارند.
  • عدم امکان نصب آن‌ها در پشت بخاری و گاز به دلیل قابل اشتعال بودن این محصول.
  • این محصول از فاصله‌ی نزدیک حس پلاستیکی منتقل می‌کند.
  • به دلیل برچسبی بودن، در صورت استفاده، قابل جابه‌جایی و استفاده در مکانی دیگر را ندارد.

جنس دیوارپوش فومی

پیش‌تر اشاره شد که دیوارپوش فومی از فوم چندلایه پلی اتیلن ساخته می‌شود. این محصول به دلیل متریال به کار رفته در آن انعطاف‌پذیر و قابل شستشو می‌باشد ولی جنس آن به صورتی است که اگر در مجاورت حرارت بالا یا حرارت مستقیم قرار بگیرد مقاوتی ندارد. دیوارپوش‌های فومی با کیفیت پایین اگر در برابر نور مستقیم خورشید قرار گیرند تغییر رنگ و حالت می‌دهند. در نتیجه هنگام خرید به کیفیت آن توجه کنید.

طرح‌های دیوارپوش فومی

دیوارپوش فومی در انواع طرح‌ها و رنگ‌های مختلف به بازار عرضه شده است که سلیقه‌های گوناگون را در بر می‌گیرد. از طرح‌های پرطرفدار این دیوارپوش‌ها می‌توان به طرح‌های زیر اشاره کرد:

  • طرح آجر سفید
  • طرح سنگ آنتیک
  • طرح چوب
  • طرح سرامیک

علاوه‌بر این‌ها طرح‌های کودک، شمش، پوست ماری، بلوک مربعی و … نیز وجود دارد. همچنین دیوارپوش فومی دارای رنگ‌بندی متنوعی است که ازجمله رنگ‌های پرطرفدار می‌توان به رنگ‌های سفید، طوسی، قرمز، شکلاتی، شیری، زرد و مشکی اشاره کرد.

دیوارپوش فومی

نصب دیوارپوش فومی

دیوارپوش فومی نصب آسانی دارد و برای نصب آن نیازی به نصاب حرفه‌ای نیست. شما با کمی صبر و حوصله و رعایت نکاتی به راحتی می‌توانید این دیوارپوش را نصب کنید. دیوارپوش فومی قابلیت نصب بر سطوح مختلف را دارد و از این نظر هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد. برای نصب ابتدا لازم است که متناسب با متراژ فضای  مدنظرتان تایل فومی تهیه نمایید. اگر سطح شما نیاز به زیرسازی خاصی دارد، سطح را یکدست نمایید سپس دیوار را کمی مرطوب کنید. قسمت‌هایی که یک تکه هستند را به راحتی می‌توانید نصب کنید و در صورت نیاز نیز با قیچی یا کاتر تایل‌ها را به تکه‌های مدنظر خود برش بزنید. سپس چسب پشت تایل را جدا کنید و با فشار آرام و یک‌دست نصب را شروع کنید. در نهایت نیز با دستمال مرطوب سطح دیوارپوش را تمیز کنید. توجه داشته باشید که دیوارپوش فومی برای مکان‌هایی که در معرض ابزارهای تیز و برنده اهستند مناسب نمی‌باشد. همچنین این دیوارپوش‌ها مناسب فضاهای داخلی هستند و برای فضای بیرون به هیچ ‌وجه پیشنهاد نمی‌شوند.

کاربرد دیوارپوش فومی

یکی از دلایل محبوب بودن دیوارپوش‌های فومی کاربرد متنوع این محصول می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله به طور کامل به کاربردهای این محصول می‌پردازیم:

مناسب برای اتاق کودک و مهدکودک‌ها

  اتاق کودک از جمله مکان‌هایی است که لازم است در طراحی آن توجه   ویژه‌ای شود که هرگونه وسایل برنده و آسیب‌زا  وجود نداشته باشد. از این‌رو دیوارپوش فومی به دلیل نرم و ارتجاعی بودن مناسب این مکان است. این دیوارپوش‌ها ضد ضربه هستند و در صورت برخورد کودک با آن، آسیبی به فرزند شما وارد نمی‌شود. همچنین دیوارپوش فومی قابلیت شستشو دارد و از این نظر نیز مناسب مکان‌هایی است که کودکان در آن‌ها حضور مستمر دارند. از این‌رو دیوارپوش فومی مناسبت‌ترین دیوارپوش برای اتاق کودک و مهدکودک‌ها می‌باشد.

مناسب برای فضای بین‌کابینتی

 زیبایی و چشم‌نوازی آشپزخانه از عوامل مؤثر در زیبایی خانه است. یکی از راهکارهای ساده در طراحی خانه، استفاده از      دیوارپوش‌های فومی است. این  دیوارپوش‌ها به دلیل نصب ساده‌  و قابلیت شستشو، کاربرد زیادی در آشپزخانه‌ها دارد و مناسب برای فضاهای بین‌کابینتی هستند. البته توجه داشته باشید  که این دیوارپوش‌ها در دمای بالا مقاومتی ندارند و از این‌رو   برای اطراف اجاق‌گاز پیشنهاد نمی‌شود.

 کاربرد در دکوراسیون داخلی منازل و اتاق‌ها

دیوارپوش‌های فومی به دلیل رنگ‌بندی زیاد و طرح‌های متنوعی که دارند در دکوراسیون منازل کاربرد زیادی دارند. اصولا  این دیوارپوش‌ها برای اتاق‌‌خواب‌ها مخصوصا اتاق کودک و همچنین سالمندان به کار می‌روند. در سالن پذیرایی نیز می‌توانید از این دیوارپوش‌ها برای فضاهایی چون ورودی‌ها، فضای ناهارخوری، پشت تلویزیون و … استفاده کنید.

 مناسب برای استودیوهای موسیقی

همان‌طور که پیش‌تر در بخش مزایا اشاره شد، دیوارپوش فومی، عایق مناسبی در برابر صدا است. به همین‌دلیل این‌ دیوارپوش‌ها در استودیوهای موسیقی و ضبط صدا کاربرد فراوانی دارند.

علاوه بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، دیوارپوش‌های فومی برای سایر مکان‌ها مانند سالن‌های ورزشی، تالار‌ها، هتل‌ها، سالن اجتماعات، سالن‌های آرایشی، محیط‌های اداری، فروشگاه‌ها و محیط‌های تجاری کاربرد دارند.  

دیوارپوش فومی نسبت با سایر دیوارپوش‌ها، از قیمت بسیار پایینی برخوردار می‌باشند، و بسیار اقتصادی هستند. به همین دلیل این دیوارپوش‌ها  قابل دسترسی برای افراد بیش‌تری هستند. این محصول به صورت رول و تایل به بازار عرضه و به فروش می‌رسد و قیمت آن نیز بر این اساس محاسبه می‌گردد.

در نهایت باید گفت که دیوارپوش فومی یک راهکار سریع و اقتصادی برای تغییر دکوراسیون به شمار می‌رود. این دیوارپوش انتخاب مناسبی برای تغییرهای ناگهانی است که متناسب با سلیقه‌ی شما طراحی و نصب می‌شود. امیدواریم این مقاله شما را در آشنایی و انتخاب و نصب این محصول یاری کرده باشد. 

از این‌که تا انتهای مقاله همراه ما بودید کمال تشکر را داریم.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *