چگونه بهره وری را در محیط کار خود افزایش دهیم؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که رنگ در فضای اداری چه تاثیر زیادی در بهره وری دارد؟ در واقع بسیاری از شرکت‌های بزرگ از روانشناسی رنگ‌ها در طراحی و بازسازی محیط کار استفاده می‌کنند تا روحیه کارکنان و مشتریان را بهبود بخشند و در نتیجه بهره‌وری و درآمد را افزایش دهند.

استفاده از رنگ در محیط اداری توسط یک مطالعه تحقیقاتی در دانشگاه تگزاس تأیید شده است. این تحقیق میگوید واکنشی که مغز در مقابل رنگ ها نشان میدهد می تواند بر خلق و خوی کارمندان و بهره وری کلی آنها تأثیر بگذارد.

تحقیق درمورد روانشناسی رنگ در فضای اداری

محققان به طور خاص سه رنگ  سفید، قرمز، و سبز-آبی پاستلی را در نظر گرفته اند. و چگونگی تاثیر این رنگ‌ها را بر کارمندان در محیط کارشان بررسی کرده اند. نتایج نشان می دهد که طرح رنگ به تنهایی ممکن است بر خلق و خوی و همچنین بهره وری تأثیر بگذارد.

این تحقیق ارتباط بین خلق و خو و عملکرد کارمند را تایید کرد. مثلا خلق مثبت منجر به بهره‌وری بالاتر می‌شود. این تحقیقات به اقدامات بسیاری از شرکت‌هایی که سال‌ها از روان‌شناسی رنگ‌ها در فضای کاری خود استفاده کرده‌اند، اعتبار می‌دهد. اینکه چرا فیس بوک آبی است و چرا سایت های خاص تصمیم می گیرند رنگ های خاصی را در طراحی وب سایت خود انتخاب کنند. 

پارکت لمینت اداری

اگر قصد ایجاد فضایی تازه برای تغییر حال و هوای شرکت خود را دارید، رنگ های خاصی را انتخاب کنید که با کسب و کار شما مطابقت دارد و در کارمندان شما خلاقیت و بهره وری را افزایش می دهد.

قدرت رنگ ها در محیط اداری

رنگ‌ها می‌توانند صرفاً با تشویق احساسات مثبت در کارکنان تأثیر عمیقی بر بهره‌وری داشته باشند. رنگ‌هایی با تن طبیعی مانند رنگ‌های سبز و آبی می‌توانند کارایی و تمرکز را بهبود بخشند. در حالیکه زرد گرم می‌تواند باعث ایجاد خوش‌بینی ، خلاقیت و انرژی تازه شود. رنگ های زنده مانند قرمز به دیزاین شما شدت می بخشد و می تواند شور و اشتیاق را برانگیزد و فعالیت بدنی را تقویت کند.

بنابراین باید بررسی شود که چه رنگ هایی بهره وری را ارتقا می دهند و برای کسب و کار، کارمندان و مشتریان شما مفید هستند؟ از کدام یک باید اجتناب کرد؟ بیایید نگاه دقیق تری داشته باشیم.

  • رنگ آبی

رنگ آبی در دفتر می‌تواند تأثیر بسیار آرام‌بخشی بر کارمندان داشته باشد و به تمرکز کمک کند. بخصوص زمانی که کارمندان مجبور به انجام کارهای پیچیده هستند. آبی انتخابی عالی در دفتری است که فعالیت‌ها نیاز به تمرکز دقیق دارند. با کمک به حفظ آرامش، آبی می تواند فرآیند ذهنی را نیز تحریک کرده و بهره وری کارمندان را افزایش دهد.

  • رنگ سفید

طبق مطالعات انجام شده، رنگ سفید بدترین رنگ برای رنگ آمیزی دفتر است. دیوارهای سفید معمولاً احساس استریل مانند حضور در اتاق معاینه پزشکی ایجاد می کنند. تحقیقات نشان داده است که رنگ سفید می تواند مانع بهره وری شود و احساس سردی و انزوا را ایجاد کند. بهتر است از رنگ سفید فقط به عنوان رنگ برجسته استفاده کنید.

  • رنگ زرد/نارنجی

اگر می خواهید از خلاقیتتان استفاده کنید ، رنگ زرد را انتخاب کنید. این رنگ اغلب با احساسات مثبت مانند شادی، خوش بینی و هیجان مرتبط است. رنگ زرد در دکوراسیون اداری می تواند به کارکنانی که در زمینه های خلاقانه کار می کنند الهام ببخشد تا ایده های جدید و نوآورانه ارائه دهند.

این مطالب را نیز مطالعه بفرمایید  نورپردازی در فضای اداری

                                                             کاغذدیواری در فضای اداری

رنگ در فضای اداری
  • رنگ قرمز

رنگ قرمز رنگی پر جنب و جوش است که می تواند به کارمندان به ویژه کسانی که وظایفشان شامل فعالیت بدنی است انرژی بدهد. این رنگ که به افزایش ضربان قلب و حتی افزایش خفیف فشار خون معروف است، به تقویت توانایی بدن برای انجام کارهای فیزیکی کمک می کند. همچنین به عنوان یک “دعوت به اقدام” برای جلب توجه مشتریان در پیام های بازاریابی بسیار موثر است.

  • رنگ طوسی

سایه های مختلف طوسی احساسات مثبت و منفی را برمی انگیزد. به طور کلی، رنگ طوسی معمولا با طبیعت و تولد دوباره همراه است. رنگ آمیزی فضای اداری در سایه طوسی ملایم آرامش بخش است و به کاهش اضطراب کمک میکند. همچنین باعث شود مردم احساس اعتماد و استقبال بیشتری کنند.

پارکت لمینت اداری

نتیجه

خوب یا بد، رنگ‌ها بر خلق و خوی ما تأثیر می‌گذارند و آخرین چیزی که می‌خواهید این است که در محل کاری کار کنید که کاملاً از آن وحشت دارید. هنگام ارائه طرح یا ایده، “روانشناسی” پشت انتخاب آن رنگ را در محل کار خود در نظر بگیرید. فرمین اضافه می‌کند که وقتی در مورد روان‌شناسی رنگ‌ها در محیط کار صحبت می‌کنید، مطمئن شوید که در حال انجام «تحقیق در خلق و خو» هستید تا بفهمید چه چیزی مؤثر است.

برگرفته از سایت :

www.linkedin.com

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *