نورپردازی مناسب به ایجاد فضای کاری مفیدتر و راحت‌تر کمک می‌کند. هنگامی که در یک محیط اداری کار می کنید، ویژگی و کیفیت نور در فضای کاری شما می تواند به افزایش بهره وری شما کمک کند. نورپردازی ضعیف در فضای اداری می تواند انرژی شما را کاهش دهد و خلق و خوی شما را تضعیف کند. باعث خستگی چشم و سردرد شود و در نهایت توانایی شما برای کار موثر را مختل کند. 

اگر نور طبیعی زیادی ندارید،  نورهای مصنوعی نیز برای روشنایی فضای کار تاثیر گذار هستند . بسیاری از دفاتر علاوه بر نورپردازی طبیعی ، دارای نورهای سربار نیز هستند، این اشتباه است که فکر کنیم روشنایی طبیعی به تنهایی کافیست. این میزان از روشنایی برای دفتر کار  طراحی نشده است و لازم است منابع اضافی را نیز در نظر بگیرید.

در اینجا پنج نکته وجود دارد که باید هنگام طراحی یا بازسازی محیط کار خود برای نورپردازی در نظر بگیرید.

عوارض روحی روانی لامپ‌های کم‌مصرف 

خستگی زودرس ، افسردگی ، ضعف و بی‌حالی ، از دست دادن تمرکز ، کاهش راندمان کاری ، افزایش تنش‌های روحی

1-نورپردازی غیر مستقیم در فضای اداری

از کار کردن در زیر نور مستقیم بالای سر خودداری کنید. در عوض، به دنبال راه هایی برای پراکنده کردن نور محیط باشید که فضای اداری شما را روشن می کند. آباژورها ، نور خشن را نرم و پراکنده می کنند، در حالی که یک لامپ زمینی که به سمت بالا می درخشد، نور را از دیوارها و سقف ها منعکس می کند. 

2-نور اختصاصی برای دفتر کار

برای کارهای کامپیوتری، کاغذبازی و سایر کارهایی که نیاز به تمرکز زیادی دارند، یک منبع نوری مخصوص کاری که انجام می دهید، انتخاب کنید. یک چراغ رومیزی قابل تنظیم  می تواند نور را دقیقاً در جایی که شما به آن نیاز دارید قرار دهد. اگر دفتر کار شما دارای چندین میز کاری است ، به عنوان مثال، یک میز برای کار با رایانه و تلفن، یک قسمت پرونده، و یک جدول برای بررسی عکس‌ها و طرح‌بندی‌ها ، برای هر میز نورپردازی اختصاصی در نظر بگیرید.

نورپردازی در فضای اداری

3- اجتناب از نور شدید و سایه ها

همیشه در نظر داشته باشید که نور شما از کجا می‌آید، یک منبع نوری که هنگام کار با رایانه پشت سر شما قرار می‌گیرد، تقریباً تابش خیره‌کننده‌ای روی مانیتور شما ایجاد می‌کند. به همین ترتیب، مراقب سایه های ناخواسته ای باشید که توسط لامپ هایی که برای روشنایی کار تنظیم کرده اید ، ایجاد می شود. به عنوان مثال، اگر با دست راست خود می نویسید، وقتی چراغ نیز در سمت راست قرار گیرد، دست و بازوی شما ممکن است سایه ایجاد کنند. همچنین هنگام تنظیم فضاهای کاری خود، مکان قرار گیری سیستم کامپیوتری را در نظر بگیرید.  

4- استفاده از نورپردازی طبیعی در محیط اداری

مزایای منحصر به فرد نور طبیعی که از پنجره، نورگیر یا درگاه دیگری می آید را نادیده نگیرید. نور خورشید می تواند نور گرم تولید کند که زیبایی محیط کار را بهبود می بخشد. از سوی دیگر، نور مستقیم خورشید در ساعات خاصی از روز تابش خیره کننده ای ایجاد می کند، که میتواند مفید باشد.

به طور کلی، برای جلوگیری از تابش خیره کننده و به حداکثر رساندن نور مفید ، بهتر است نور طبیعی در جلو یا کنار سطوح کار و صفحه نمایش کامپیوتر قرار بگیرد. همچنین می توانید میز کار خود را رو به شمال یا جنوب قرار دهید تا نور خورشید در هیچ نقطه ای از روز سایه ای ایجاد نکند. برای تطبیق سطوح مختلف روشنایی در طول روز ، سایه های خورشیدی بدون آسیب رساندن به نور و دید، گرما را کاهش می دهند. شما همچنین می توانید یک پرده ساده را امتحان کنید، که برای پخش نور خورشید از طریق پنجره عالیست.

نورپردازی_در_فضای_اداری

5- نورپردازی دکوراتیو اداری 

همانطور که گفته شد، اکثر دفاتر خانگی دارای نورپردازی محیطی هستند که در سرتاسر فضا پخش می شود . فراتر از این دو نوع نورپردازی کاربردی، ممکن است بخواهید برای کمک به بهبود شخصیت بصری دفتر کار خود، نورهای تزئینی خاص اضافه کنید. نورپردازی خاص ، مانند مانتل یا چراغ های تصویری، توجه را به اشیاء یا عناصر دیگر در اتاق جلب می کند، در حالی که نورهای تزئینی ، مانند دیوارکوب ها  جذابیت بصری مستقیم ایجاد می کنند. نورپردازی دکوراتیو در فضای  اداری به محیط کار شما زیبایی خاصی میبخشد.

برگرفته از سایت :

www.thespruce.com

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

09205948981

09125948981

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *