امروزه پارکت لمینت جزء کفپوش‌های پرطرفدار و محبوب به شمار می‌رود. زیرا علاوه بر برخورداری از کیفیت و طول عمر بالا، نصب آسانی دارد و قیمت آن نسبت به سایر کفپوش‌ها مناسب‌تر است. توجه داشته باشید که پارکت لمینت هم مانند تمام وسایل دیگر نیاز به محافظت و مراقبت دارد، در غیر این‌صورت با آسیب‌هایی مواجه خواهد شد. ولی جای هیچ نوع نگرانی نیست زیرا یکی دیگر از ویژگی‌های این کفپوش‌ قابل تعمیر و تعویض بودن آن است.

هدف ما در این مقاله، پرداختن به نحوه‌ی تعمیر پارکت لمینت و همچنین ذکر مواردی است که به پارکت لمینت آسیب وارد می‌کند. 

عوامل مؤثر در آسیب‌دیدگی پارکت لمینت

عوامل متعددی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها به پارکت لمینت آسیب وارد می‌شود. در نتیجه بهتر است ابتدا با این دلایل آشنا شوید و با مراقبت از پارکت لمینت از آسیب وارد شدن به آن پیشگیری کنید. در ادامه به این عوامل اشاره می‌شود.

  • کیفیت پایین محصول

اولین نکته‌ای که باید به آن در هنگام خرید و نصب پارکت لمینت توجه داشته باشید، کیفیت پارکت لمینت است. واضح است که هرچه کیفیت پارکت لمینت پایین باشد و از متریال نامرغوب تولید شود، مقاومت کمی داشته و به سادگی دچار آسیب می‌شود. در این حالت شما نیازمند تعمیر پارکت لمینت خواهید شد. 

  • زیرسازی اشتباه و نصب غیر اصولی

یکی دیگر از دلایل رایجی که منجر به آسیب وارد شدن به پارکت لمینت می‌شود، زیرسازی اشتباه و نصب نادرست است. درواقع نصب غیر اصولی توسط نصاب غیر متخصص، شما را در آینده نیازمند به تعمیرات پارکت لمینت خواهد کرد. نصب پارکت لمینت علی‌رغم آسان بودن نیازمند این است که توسط فرد متخصص صورت بگیرد. از مواردی که هنگام نصب باید به آن‌ها توجه داشت، صاف و یکدست بودن و کاملا خشک بودن سطح است. در غیر این صورت تایل‌ها به مرور زمان دچار ساییدگی می‌شوند و نیاز به تعمیر یا تعویض پیدا می‌کنند.

  • گرما و حرارت زیاد

بالا بودن میزان گرما و حرارت منجر به آسیب وارد شدن به پارکت لمینت طی زمان می‌شود. حرارت زیاد منجر به باز شدن تایل‌ها از نقاط اتصال و باد کردن آن‌ها می‌شود. از جمله دلایلی که پیش از نصب از عایق حراراتی و فومی برای زیرسازی استفاده می‌شود نیز به همین دلیل است.

  • رطوبت

پارکت لمینت از خمیر چوب ساخته می‌شود و در نتیجه مانند تمامی محصولات چوبی به آب و رطوبت حساس است. از این‌رو در حفظ و مراقبت از آن در برابر رطوبت باید دقت کافی داشته باشید. زیرا در صورتی که آب بر روی لمینت بریزد، از درزهای بین تایل‌ها یا به اصطلاح نقاطی که تایل‌ها در یکدیگر کلیک می‌شوند به داخل کفپوش جذب می‌شود. و به مرور زمان متورم می‌شود.

توجه داشته باشید که یکی از دلایل اصلی وارد شدن رطوبت به سطح زیرین پارکت لمینت هنگام نظافت  آن با آب است. این در حالی است که پارکت لمینت با دستمال نم‌دار یا جاروی نرم به سادگی تمیز می‌شود و نیازی به شستشوی آن نیست. همچنین می‌توانید سالانه درز بین تایل‌ها را پولیش‌کاری کنید تا در برابر نفوذ ناگهانی مایعات جلوگیری شود. همچنین شما می‌توانید برای اطمینان از عدم نفوذ آب گلدان‌هایتان به پارکت لمینت، زیر آن‌ها از پد‌های محافظ استفاده کنید.

تعمیرات پارکت لمینت
  • نظافت نادرست

نظافت نادرست می‌تواند آسیب‌های جدی به سطح پارکت لمینت شما وارد کند، طوری که مجبور به تعمیر آن شوید. نظافت نادرست می‌تواند سطح پارکت لمینت شما را دچار خراش کند. علاوه بر این استفاده از شوینده‌های متفرقه از دیگر عوامل آسیب‌زا به پارکت لمینت است. برای گردگیری نیز بهتر است از دستمال و یا جاروی نرم جاروبرقی استفاده کنید تا آسیبی به پارکت لمینت شما وارد نشود.

  • مراقبت و نگهداری نامناسب

نگهداری و مراقبت نادرست از دیگر عواملی است که طول عمر پارکت لمینت را کاهش می‌دهد. از جمله‌ی این موارد می‌توان به نظافت نادرست، عدم قرار دادن محافظ زیر پایه‌های اجسام سنگین مانند مبل‌ها، اشاره کرد. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت و ایجاد خراش و سوراخ به دلیل مجاورت با اجسام تیز نیز آسیب‌زا است.

تعمیر پارکت لمینت

نحوه تعمیر پارکت لمینت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد یکی از مزیت‌های پارکت لمینت امکان تعمیر و تعویض آن است. که با توجه به نوع آسیب و شدت آن متفاوت است. اگر آسیب جزئی باشد امکان تعمیر آن وجود دارد و در صورت وجود آسیب جدی تنها راهکار مناسب تعویض تایل‌های آسیب‌دیده است. در ادامه به شیوه‌های مختلف تعمیر پارکت لمینت می‌پردازیم.

  • تعمیر خط‌وخش‌های پارکت لمینت

ایجاد خط‌و‌خش از متداول‌ترین آسیب‌هایی است که به سطح پارکت لمینت وارد می‌شود. از دلایل آن می‌توان به کشیدن اجسام سنگین بر روی کفپوش اشاره کرد. گاهی نیز به دلیل افتادن اجسام تیز، پارکت لمینت آسیب می‌بیند.

با توجه به شدت آسیب‌دیدگی راهکارهای متفاوتی پیشنهاد می‌شود. درصورتی که آسیب جدی باشد بهتر است که تایل‌های آسیب‌دیده تعویض شوند. در صورت جزیی بودن آسیب می‌توانید به سادگی آن را تعمیر کنید. برای این کار ابتدا باید اقدام به خرید کیت تعمیر پارکت لمینت کنید. سپس بخش‌هایی را که خراش دیده است را به آرامی با ماده‌ی حلال تمیز کنید. در مرحله‌ی بعد باید رنگی که همخوان با رنگ کفپوش‌تان است را با استفاده از کاردک بر روی سطح خراش‌دیده بمالید. این کار را باید تا جایی ادامه دهید که کاملا همرنگ با کفپوش‌تان شود. در نهایت با سمباده کردن سطح را یکدست کنید.

  • تعمیر پارکت لمینت شکسته کف ساختمان

قطعا تعمیر پارکت لمینت به دلیل شکستگی مشکل است. این امر به دلیل جابه‌جایی غیراصولی وسایل خانه و یا برخورد اجسام سنگین و تیز بر سطح پارکت لمینت رخ می‌دهد. اگر شکستگی جزئی باشد با استفاده از چسب مخصوص می‌توان از پیشروی آن جلوگیری کرد. ولی در صورتی که سطح پارکت لمینت با شکستگی قابل توجهی مواجه شده باشد تنها راه تعویض آن است. از آن‌جایی که نصب و تعویض پارکت لمینت نیازمند رعایت اصول و قواعد خاص خود است، بهتر است از متخصص این کار کمک بگیرید.

ولی اگر مایل هستید که خودتان دست به تعویض بزنید، ابتدا باید نزدیک‌ترین قطعه‌ به قطعه‌ی آسیب دیده را جدا کنید. سپس تایل آسیب‌دیده را با تایل سالم جابه‌جا کنید و در نهایت اقدام به جایگذاری قطعات دیگر بکنید.

گاهی نیز به دلیل کیفیت پایین پارکت لمینت، نصب نادرست و زیرسازی نامناسب، بعد از مدت کوتاهی، نقطه‌ی اتصال یا کلیک آن‌ها دچار شکستگی می‌شود. در صورتی که کلیک تایلی بشکند، امکان تعمیر آن وجود ندارد و حتما باید تعویض شود. در غیر این صورت در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومتی نخواهد داشت و به مرور سطح کل کفپوش شما آسیب خواهد دید.

  • تعمیر در صورت باز شدن درزها

درزهای پارکت لمینت در صورتی از یکدیگر باز می‌شوند که هنگام نصب، زیرسازی درستی صورت نگرفته باشد. در چنین حالتی، باید ابزارهای مخصوص را که حکم وزنه را دارد محکم به اطراف تایل ‌بچسبانید. در مرحله‌ی بعدی باید با وارد کردن ضربه اقدام به نزدیک کردن تایل‌های کناری به یکدیگر بکنید. این کار را باید تا جایی انجام دهید که دیگر هیچ درزی بین تایل‌ها وجود نداشته باشد.

تعمیر پارکت لمینت
  • رفع صدای مزاحم پارکت لمینت

یکی دیگر از مشکلاتی که به دلیل نصب نامناسب ممکن است برای پارکت لمینت رخ دهد، ایجاد صدای مزاحم است. در واقع به دلیل عدم رعایت فاصله‌ی استاندارد بین تایل‌ها، هنگام راه رفتن روی پارکت لمینت، صدای جیرجیری به گوش می‌رسد که آزار دهنده است. همچنین این فاصله منجر به نفوذ رطوبت به سطح زیرین لمینت می‌شود و از سوی دیگر حرارت منجر به تاب برداشتن آن می‌شود. تمامی این موارد منجر به بیش‌تر شدن صدا می‌شود.

اگر سطح زیادی از پارکت لمینت شما دچار این مشکل شود، تنها راه تعویض لمینت و نصب دوباره و اصولی آن است. در صورتی هم که فقط تعدادی از تایل‌ها دچار این مشکل شده باشند می‌توان به کمک پارافین فضای بین تایل‌ها را پر کرد.

  • تعمیر لمینت بادکرده و متورم

یکی دیگر از مواقعی که پارکت لمینت نیاز به تعمیر یا تعویض دارد، در صورت بادکردن و متورم شدن است. اصولا لمینت در صورتی متورم می‌شود که در معرض نفوذ رطوبت قرار گیرد. این امر به دلیل شستشو و استفاده‌ی مکرر از بخارشوی یا از بین رفتن عایق‌ لوله‌های آب گرم کف زمین  شکل می‌گیرد. در صورت بروز چنین مشکلی، اگر سریع اقدام کنید احتمال تعمیر با ازبین بردن منبع رطوبت وجود دارد. ولی اگر لمینت طبله کرده باشد و دچار برآمدگی شود، مجبور به تعویض تایل‌ها هستید.

       پارکت لمینت نیز مانند هر کفپوش دیگری دارای مزایا و معایب خاص خود است و با وجود طول عمر بالایی که دارد، عدم رعایت اصول در نگهداری، منجر به آسیب‌دیدگی‌ آن می‌شود. از آن‌جایی که همواره توصیه می‌شود پیشگیری بهتر از درمان است ولی همانطور که اشاره شد      با شیوه‌های خاصی می‌توان پارکت لمینت را تعمیر کرد.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *