یکی از اجزای اصلی دکوراسیون آشپزخانه، کفپوش است. کفپوش آشپزخانه ضمن برخورداری از ظاهری زیبا و دلنشین باید راحت و ایمن نیز باشد. این در حالی‌است که امروزه بازار کفپوش‌های آشپزخانه حسابی داغ است و هر روز کفپوش جدیدی به بازار عرضه می‌شود. حالا سوال این‌جاست که بهترین کفپوش برای آشپزخانه شلوغ کدام است؟ کدام کفپوش مقاومت و دوام زیادی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید و می‌خواهید با انواع کفپوش آشپزخانه و ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها آشنا شوید این مقاله را بخوانید.

پیش از این‌که به انواع کفپوش آشپزخانه بپردازیم، لازم است که ویژگی‌های آن را بدانیم. به طور کلی کفپوشی برای آشپزخانه مناسب است که دارای ویژگی‌های زیر باشد.

ویژگی‌های کفپوش آشپزخانه

  • داشتن قابلیت شستشو
  • برخورداری از قابلیت تعمیر و تعویض
  • مقاوم در برابر خط‌وخش و فشار و ضربه
  • ظاهری زیبا و جذاب
  • طول عمر بالا
  • مقاوم در برابر لک و آلودگی
  • ایمنی بالا
  • نظافت آسان و سریع

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، امروزه بازار کفپوش و به طور خاص کفپوش آشپزخانه بسیار متنوع و جذاب است. انواع و اقسام کفپوش برای این بخش از خانه وجود دارد تا جایی که انتخاب سخت می‌شود. در این بخش به طور کامل به انواع کفپوش آشپزخانه و مزایا و معایب هر یک می‌پردازیم.

کفپوش پی وی سی

از مناسب‌ترین انواع کفپوش‌ آشپزخانه، کفپوش پی وی سی و یا وینیل است. این کفپوش به دلیل داشتن قابلیت شستشو برای محیط آشپزخانه بسیار مناسب است. در صورت کثیف و آلوده شدن، شما می‌توانید آن را بشویید و نگران آسیب‌دیدنش نیز نشوید. به همین دلیل این کفپوش مناسب مناطق مرطوب است.

 علاوه بر این کفپوش پی وی سی نسبت به سایر کفپوش‌ها ارزان‌تر است و از نظر اقتصادی نیز کاملا مقرون به صرفه است. لازم است بدانید که این کفپوش حالتی نرم و ارتجاعی دارد. برای نصب این کفپوش از چسب‌های مخصوص استفاده می‌شود و حتما باید پیش از نصب زیرسازی به طور کامل انجام شود.

سرامیک

یکی از ویژگی‌های منحصر به ‌فرد سرامیک، مقاومت بالای آن در برابر سایش است. به این دلیل این کفپوش، مناسب آشپزخانه‌هایی است که تردد زیادی در آن‌ها صورت می‌گیرد. ضمن این‌که قابلیت شستشو دارد و برای فضاهایی با رطوبت بالا مناسب است. سرامیک جزء کفپوش‌های سخت به شمار می‌رود. این ویژگی از یک سو منجر به بالا رفتن مقاومت آن می‌شود و از سوی دیگر غیرایمن است. زیرا امکان سر خوردن و آسیب دیدن روی این کفپوش بالاست. ضمن این‌که اگر در صورت سرامیک کردن آشپزخانه‌ی خود باید بیش‌تر مراقب ظروف شکستنی خود باشید.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، از دیگر مزایای سرامیک تنوع طرح و رنگ آن است. این کفپوش دارای تنوع‌ طرح و رنگ‌ بسیار بالایی برخوردار است.

پارکت

کفپوش‌‌های چوبی با انتقال حس طبیعت به خانه‌ی شما، احساسی گرم و صمیمی را به وجود می‌آورند. از این نظر برای افرادی که  به دنبال ایجاد دکوراسیونی با سبک کلاسیک هستند بسیار مناسب است. پارکت، کفپوشی طبیعی، سالم و زیبا به شمار می‌رود. ولی به دلیل طبیعی بودن قیمت بالایی دارند. علاوه بر این چون از چوب طبیعی است حساسیت بالایی نسبت به رطوبت و نم دارد. پس در صورتی که در آشپزخانه نصب شود نیاز به مراقبت زیادی دارد. ضمن این‌که نسبت به خراش و سایش نیز حساس است.

پارکت لمینت

اگر خواهان گرما و صمیمت چوب طبیعی هستید ولی از پس هزینه‌های پارکت چوبی برنمی‌آیید، بهترین جایگزین، پارکت لمینت است. ماده‌ی اصلی این کفپوش خمیر چوب است و در چندین لایه ساخته می‌شود و از نظر ظاهری کاملا مشابه پارکت است. جدای از قیمت پایین، نصب پارکت لمینت آسان است. پیش از نصب یک لایه‌ی فومی زیر آن پهن می‌شود که هنگام راه رفتن احساس نرمی را به پا منتقل می‌کند. ضمن این‌که وجود این لایه‌ی فومی پارکت لمینت را در برابر صدا و حرارت عایق می‌کند. پارکت لمینت در چندین درجه‌ی سایشی تولید می‌شود و از این‌رو برای هر نوع کاربری، درجه‌ی خاصی از آن به کار می‌رود. در نتیجه در برابر سایش و خراش نیز مقاوم است.

با وجود این‌که پارکت لمینت از چندین لایه با کارایی‌های مختلف تولید می‌شود، نسبت به پارکت چوبی، مقاومت بالاتری در برابر آب و رطوبت دارد. ولی به این معنا نیست که شما می‌توانید شلنگ آب را روی آن باز کنید و یا سطل آب را روی کفپوش لمینت خالی کنید. به هر حال این کفپوش از خمیر چوب تولید می‌شود و در صورت نفوذ رطوبت از درزهای آن به داخل، دچار تورم و آسیب‌دیدگی می‌شود. ولی به هیچ‌وجه نگران نباشید، چون به دلیل روکشی که روی آن به کار رفته، نظافت پارکت لمینت بسیار آسان است. پس در صورتی که این کفپوش را در آشپزخانه‌ی خود نصب کردید و لکه‌های غذا و چربی روی آن ریخت، با یک تی و یا دستمال نرم و نم‌دار می‌توانید آن را تمیز کنید.

شما عزیزان می توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان ما با در ارتباط باشید.

کفپوش بتنی

این کفپوش جزء جدید‌ترین کفپوش‌‌ها به شمار می‌رود و فضایی مدرن به آشپزخانه‌ی شما می‌بخشد و در سبک دکوراسیون مدرن و مینیمال به کار می‌رود. این کفپوش مقاومت و طول عمر بالایی دارد. ضمن این‌که حساسیتی به رطوبت و آب ندارد و از این‌ نظر قابلیت شستشو دارد. نکته‌ی قابل توجه دیگر در رابطه با این کفپوش تنوع رنگی آن است. البته که  کفپوش بتنی سطحی سرد دارد و اگر دچار درد مفاصل و رومانتیسم هستید بهتر است از فکر این کفپوش بیرون بیایید. ضمن این‌که لکه‌ها به سختی از روی آن پاک می‌شوند و تا جایی که گاهی نیاز به بتن‌ریزی و پرداخت مجدد است.

سنگ

کفپوش‌های سنگی نوع دیگری از کفپوش آشپزخانه است که در دو نوع طبیعی و مصنوعی در بازار وجود دارند. البته که سنگ طبیعی گران‌تر از سنگ مصنوعی است. کفپوش‌ سنگی با رگه‌های که درون خود دارد ظاهری خیره‌کننده به آشپزخانه‌ی شما می‌بخشد. کفپوش مزایا و معایب سرامیک را دارد. ضمن نظافت آسان و داشتن قابلیت شستشو ولی دارای معایبی نیز است. مهم‌ترین نقص کفپوش سنگی، سطح سرد آن است که در فصل سرد بیش‌تر احساس می‌شود. همچنین کفپوش سنگی نیز به دلیل سطح سخت و لیزی که دارد ناایمن است. 

کفپوش اپوکسی

اگر به دنبال یک کفپوش یکدست و بدون درز می‌گردید، بهترین گزینه کفپوش اپوکسی است. این کفپوش فضایی یکدستی را در آشپزخانه‌ی شما ایجاد می‌کند و به تبع آن شستشو و نظافت نیز آسان می‌شود. این کفپوش آشپزخانه از تنوع رنگی بالایی برخوردار است و قابل هماهنگ شدن با سایر عناصر دکوراسیون منزل‌تان است. با این همه، یک نقص مهمی دارد و آن هم این است که در برابر خط‌و‌خش و خراش آسیب‌پذیر است و قابل ترمیم نیست.

عوامل موثر بر قیمت کفپوش آشپزخانه

قیمت همواره از معیارهای اساسی برای خرید یک محصول به شمار می‌رود. گاه اهمیت این معیار آن‌قدر زیاد می‌شود که سایر فاکتورها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و تغییرات روزانه‌ی قیمت‌ها نمی‌توان قیمت واحدی برای هر یک از انواع کفپوش‌ آشپزخانه معین کرد. با این‌حال می‌توان معیارهایی را که تحت‌تاثیر آن‌ها قیمت کفپوش تغییر می‌کند را چنین برشمرد:

  • متراژ و اندازه‌ی آشپزخانه
  • نوع کفپوش
  • برند کفپوش
  • کیفیت کفپوش
  • دشوار یا آسان بودن نصب
  • هزینه‌های نصب

هنگام انتخاب کفپوش آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • در نظر گرفتن سبک دکوراسیون منزل
  • مساحت آشپزخانه
  • میزان نور دریافتی
  • میزان شستشوی کف
  • در نظر گرفتن شرایط و وضعیت اعضای خانواده، به خصوص کودکان و سالمندان

این‌که چه نوع کفپوشی را برای آشپزخانه‌‌ی خود انتخاب کنیم که ضمن زیبا بودن ویژگی‌های یک کفپوش خوب را هم داشته باشد کار آسانی نیست. 

مخصوصا وقتی که تنوع بالا است و ما باید از بین آن‌ها تنها یک مورد را انتخاب کنیم.

 با این وجود همان‌طور که مطالعه کردید، معیارهایی وجود دارد که با در نظر گرفتن آن‌ها انتخاب ساده‌تر می‌شود.

 در نهایت امیدواریم که این مقاله به شما در شناخت انواع کفپوش آشپزخانه و انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای آشپزخانه خود کمک کرده باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *