پارکت لمینت جزء کفپوش‌های محبوبی به شمار می‌رود که روزبه‌روز استقبال بیش‌تری از آن می‌شود. دلایل این حجم از محبوبیت به نصب سریع و آسان، قیمت مناسب، زیبایی ظاهری و … بستگی دارد. با این وجود این کفپوش شیوه‌ی نظافت خاصی دارد و باید به درستی نظافت شود تا آسیبی به لایه‌ی محافظ آن وارد نشود. درواقع شیوه‌ی نظافت پارکت لمینت رابطه‌ی مستقیمی با طول عمر آن دارد و از این‌نظر نمی‌توان از هر نوع شوینده‌ای برای آن استفاده کرد. به همین دلیل در این مقاله به بهترین شوینده مخصوص پارکت لمینت می‌پردازیم.

چرا باید به نظافت پارکت لمینت اهمیت بدهیم؟

یکی از جذابیت‌های پارکت لمینت، ظاهر چوبی و منحصربه‌فرد آن است. بدون شک ظاهر زیبای لمینت، بدون مراقبت و نگهداری از بین می‌رود و حالتی کدر  و زشت پیدا می‌کند. علاوه بر زیبایی ظاهری، زمانی که پارکت لمینت به طور مرتب نظافت شود، آلودگی‌ها از بین می‌روند و در نتیجه طول عمر آن افزایش می‌یابد. از سوی دیگر نمی‌توان به هر روشی دست به نظافت پارکت لمینت زد. زیرا پارکت لمینت از خمیر چوب ساخته می‌شود و از این‌نظر به آب و رطوبت حساس است. در واقع نمی‌توان آن را با آب و محلول‌های مایع نظافت کرد. بهترین روش برای نظافت پارکت لمینت، نظافت روزانه‌ی آن با یک دستمال نرم و مرطوب و جاروبرقی است. با نظافت روزانه، لمینت شما جلوه‌‌ی ویژه‌ای خواهد داشت و همیشه خواهد درخشید. ماندگاری و طول عمرش افزایش می‌یابد و در نهایت بهداشت رعایت می‌شود.

یکی از روش‌های نظافت پارکت لمینت استفاده از شوینده پارکت لمینت است. شما می‌توانید برای نظافت پارکت لمینت از شوینده‌های خانگی و یا شوینده‌های صنعتی استفاده کنید. در ادامه به هر یک از این شوینده‌ها به طور کامل می‌پردازیم.

انواع شوینده‌های پارکت لمینت

شوینده پارکت لمینت

شوینده‌های خانگی

با توجه به این‌که شوینده‌های صنعتی دارای مواد شیمیایی هستند، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از شوینده‌ی خانگی استفاده کنند. در ادامه به روش‌های خانگی پارکت لمینت اشاره می‌کنیم.

 

  1. از جمله شوینده‌های خانگی که برای نظافت پارکت لمینت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، محلول سرکه است. اصولا از سرکه به عنوان شوینده‌ای بی‌خطر و کاربردی برای پارکت لمینت یاد می‌شود. در حالی که سرکه حالتی اسیدی دارد و امکان سایش و خوردگی پارکت لمینت را بالا می‌برد. در واقع سرکه با آسیب وارد کردن به لایه‌ی محافظ لمینت به لایه‌های درونی‌تر نفوذ می‌کند و به آن آسیب وارد می‌کند.
  1. از روش‌های خانگی دیگری که برای نظافت پارکت لمینت به کار می‌رود، استفاده از دستگاه بخارشوی است. البته که این روش چندان توصیه نمی‌شود زیرا پارکت لمینت نسبت به رطوبت و بخار حساس است. از این‌رو نظافت پارکت لمینت با بخارشوی به طور مداوم و بیش از حد در نهایت به لمینت شما آسیب وارد می‌کند.
  1. محلول آب و صابون نیز جزء انواع شوینده پارکت لمینت به شمار می‌رود. از این محلول در مقدار کم می‌توان برای نظافت پارکت لمینت استفاده کرد. از آن‌جایی که نباید آب فراوان بر روی پارکت لمینت بریزد برای استفاده از این محلول بهتر است که آن را روی بخش‌های آلوده اسپری کنید. در نهایت بعد از نظافت با یک دستمال نرم خشک کنید.
  1. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، مطمئن‌ترین روش برای نظافت پارکت لمینت، استفاده از یک دستمال نرم و نم‌دار است. بهتر است از ابتدا با جاروبرقی ذرات درشت را جارو کنید و سپس برای پاک کردن گرد‌و‌غبار از دستمال یا تی استفاده کنید.

شوینده‌های شیمیایی

اگر شما جزء آن دسته از افرادی هستید که حساسیت بالایی به تمیزی دارند شاید لازم باشد شوینده‌های صنعتی را نیز امتحان کنید. ‌در واقع این نوع از شوینده پارکت لمینت مناسب افرادی است که اعتقادی به روش‌های خانگی ندارند. این شوینده‌ها برای مواقعی که نیاز به قدرت تمیزکنندگی بیش‌تری دارید به کار می‌رود. انواع شوینده پارکت لمینت به طور خاص برای این محصول طراحی و تولید شده‌اند و به همین دلیل مواد اولیه‌ی آن‌ها ایمن است. به این معنی که مانع تاب برداشتن تخته‌ها و یا آسیب به لایه‌ی محافظ می‌شود. 

همان‌طور که می‌دانید وقتی که یک محصول در بازار با محبوبیت زیادی مواجه می‌شود بلافاصله محصولات جانبی آن نیز تولید و عرضه می‌شود. انواع شامپوها و شوینده‌های پارکت لمینت نیز از این امر مستثنا  نیستند. حالا سوال این‌جاست که شوینده‌ پارکت لمینت چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  1. شوینده پارکت لمینت نباید نیاز فراوانی به آب و یا بخار داشته باشد.
  2. آن شوینده‌هایی مناسب پارکت لمینت هستند که در ترکیبات آن‌ها مواد شیمیایی پرخطر وجود نداشته باشد. از جمله مواد خطرزا می‌توان به آمونیاک اشاره کرد.
  3. شوینده‌های پارکت لمینت با پارکت چوبی ترکیبات متفاوتی دارند و نباید برای نظافت پارکت لمینت از انواع شوینده‌های پارکت استفاده کرد.

مشاورین مجموعه ما به شما راهنمایی و مشاوره تخصصی و به صورت کاملا رایگان  ارائه میدهند، جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید!!!

شوینده پارکت لمینت

معایب شوینده‌های شیمیایی

  • به دلیل این‌که شوینده‌های صنعتی بر پایه‌ی مواد شیمیایی هستند، استفاده‌ی زیاد از آن‌ها منجر به آسیب به لایه‌های درونی آن می‌شود. درواقع مواد شیمیایی به داخل لمینت نفوذ می‌کند و در نهایت منجر به خوردگی و ساییدگی آن می‌شود.
  • از دیگر معایب شوینده‌های شیمیایی پارکت لمینت، این است که پس از استفاده، بقایای آن‌ها به شکل چسبناکی بر جای می‌ماند و در نهایت منجر به جذب آلودگی می‌شوند. درواقع نتیجه‌ی عکس دارند.
  • برخی از شوینده‌های شیمیایی مانند سفیدکننده‌ها منجر به ایجاد لکه در سطح لمینت می‌شوند.
  • شوینده‌های شیمیایی منجر به ایجاد مشکلات تنفسی و ریوی، آلرژی‌، سوزش چشم و پوست می‌شود. از این‌رو پیشنهاد می‌شود اگر در خانه کودک، فرد سالمند و یا حیوان خانگی دارید برای نظافت پارکت لمینت از شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید.

همان‌طور که مطرح شد، پارکت لمینت برای دوام و ماندگاری بیش‌تر نیاز به مراقبت و نظافت درست دارد.

 از سوی دیگر یکی از ویژگی‌های مهم پارکت لمینت که باعث برتری آن نسبت به دیگر کفپوش‌ها می‌شود، ظاهر زیبا و جذاب آن است.

 در نتیجه نحوه‌ی نظافت و نوع شوینده‌ی پارکت لمینت اهمیت بالایی دارد.

 در نهایت امیدواریم که این مقاله به شما در شیوه‌ی نظافت درست پارکت لمینت خود کمک کرده باشد.

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهی در مورد “بهترین شوینده مخصوص پارکت لمینت

  1. امیر گفت:

    مطلب خیلی مفید بود و به جزییات خوب اشاره شده بود

    1. rashiinclerk گفت:

      ممنون که مقاله رو مطالعه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *