پارکت لمینت با توجه به زیبایی و قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد انتخاب مناسبی برای کفپوش خانه و محل کار شما محسوب می‌شود. با این‌حال نحوه‌ی مراقبت از پارکت لمینت یکی از معیارهای مهم در افزایش طول عمر آن می‌باشد. در این مقاله به تجزیه و تحلیل روش‌های مراقبت از پارکت لمینت می‌پردازیم.

روش‌های مراقبت از پارکت لمینت

لمینت با توجه به مزایای زیاد و دوام بالایش در صورتی که مراقبت درستی از آن صورت نگیرد آسیب‌های جدی‌ای خواهد دید. در ادامه به عواملی که باید از لمینت خود در برابر آن‌ها مراقبت کنید می‌پردازیم.

  • مراقبت در برابر نفوذ آب و رطوبت

اولین نکته‌ای که در مراقبت از لمینت باید در نظر داشته باشید عدم نفوذ آب و رطوبت به آن می‌باشد. آب و رطوبت مهم‌ترین دشمن پارکت لمینت است. امروزه تولیدکنندگان لمینت سعی در افزایش کیفیت آن‌ها و استفاده از روکش‌های ضدآب برای لمینت دارند. با این‌حال فراموش نکنید که لمینت از خمیر چوب ساخته می‌شود و به هرحال مانند هر محصول چوبی دیگری حساسیت بالایی به آب دارد. در نتیجه اگر مراقب نباشید آب از درزهای بین تایل‌ها به درون لمینت نفوذ می‌کند و به مرور باعث متورم شدن آن می‌شود.

برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به لمینت، رعایت چند نکته الزامی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عدم استفاده از آب برای شستشو
  • قرار ندادن گلدان‌ها به طور مستقیم بر روی پارکت لمینت
  • اگر حیوان خانگی دارید، زیر ظرف غذای او از پد استفاده کنید تا در صورت ریختن آن رطوبت جذب لمینت نشود.
  • عدم استفاده از بخارشوی برای نظافت پارکت لمینت
  • خشک کردن سطح پارکت لمینت بعد از نظافت آن با تی و یا دستمال نم‌دار
  • اگر مایعات روی لمینت ریخت سریع آن را تمیز و خشک کنید تا از بین درز تایل‌ها به داخل لمینت نفوذ نکند.
  • مراقب نشت آب ماشین ظرفشویی، لباسشویی و سینک ظرفشویی خود باشید.
  •  در برابر گرد و غبار

از دیگر دشمنان پارکت لمینت، می‌توان گرد و غبار و شن‌ریزه را نام برد. گرد و غبار اگر تمیز نشود، به مرور روی هم انباشته می‌شود. این انباشتگی علاوه بر سخت‌تر کردن نظافت، باعث رسووب در درزهای پنل‌های لمینت شده و به آن آسیب می‌زند. همچنین با افزایش این شن‌ریزه‌ها، خط و خراش نیز بر سطح لمینت ایجاد می‌شود.

ولی نگران نباشید، مراقبت از لمینت در برابر گرد و غبار سخت نیست و تنها نیاز به نظافت مرتب دارد. برای این کار فقط لازم است با یک دستمال نم‌دار، تی و یا فرچه‌ی نرم جاروبرقی آن را تمیز کنید.

توجه داشته باشید که در هر مکانی برخی نقاط بیش‌تر از سایر بخش‌ها در معرض گرد و غبار قرار دارند. این نقاط شامل ورودی‌ها، راهروهای داخلی، و بخش‌های نزدیک پنچره‌ها می‌باشد که نیاز به مراقبت بیش‌تری دارند. برای محافظت از لمینت‌های این بخش‌ها در برابر گرد و غبار بهتر است از پادری، فرش و موکت استفاده کنید.

مراقبت از پارکت لمینت
  • در برابر خراشیدگی و خط و خش

یکی دیگر از مواردی که باید از پارکت لمینت خود در برابر آن مراقبت کنید خط و خراش است. با وجود این‌که پارکت لمینت‌ها روکش با کیفیتی دارند ولی با این‌حال عدم نگهدای درست باعث ایجاد خط‌وخراش بر سطح آن‌ها می‌شود. در ادامه به مواردی که رعایت آن‌ها مانع از خراشیدگی لمینت می‌شود، می‌پردازیم.

  • داشتن احتیاط در جابه‌جایی اجسام سنگین
  • عدم استفاده از فرچه‌ی تیز جاروبرقی
  • استفاده از پد زیر پایه‌های مبل، تلویزیون، کتابخانه و …
  • توجه به درجه‌ی سایش لمینت هنگام خرید
  • جلوگیری از سقوط چاقو، میخ و کشیده شدن پنجه‌های حیوانات خانگی بر روی لمینت
  • جلوگیری از سقوط اجسام سنگین بر روی کفپوش
  •  لکه‌ها

لکه یکی از شایع‌ترین مواردی است که منجر به کثیف شدن لمینت می‌شود و باید از کفپوش خود در برابر این لکه‌ها مراقبت کنید. موادغذایی یکی از عوامل ایجاد لک بر روی کفپوش است که لازم است به محض ریخته شدن آن با پارچه‌‌ی میکروفایبری آن را تمیز کنید. علاوه بر این، لکه‌های مختلفی مانند چربی، خون، جوهر  نیز از نمونه‌هایی است که احتمالا آن را تجربه کرده‌اید. توجه داشته باشید که برای پاک کردن هر نوع لکه‌ای شیوه‌ی خاصی وجود دارد. بهترین راه برای پاک کردن چربی و روغن استفاده از تکه یخ است. برای تمیز کردن خون نیز بهتر است از مایع‌شو استفاده کنید. لکه‌های جوهر را هم می‌توانید با مقدار کمی استون پاک کنید. فراموش نکنید که بعد از انجام هر یک از این کارها به طور کامل سطح مورد نظر خود را با پارچه‌های نرم خشک کنید تا رطوبت به پارکت لمینت نقوذ نکند.

مراقبت از پارکت لمینت
  • محافظت از پارکت لمینت در برابر نور خورشید

از مزایای اصلی پارکت لمینت تنوع رنگی آن‌ها است. حال این‌که تابش مستقیم نور خورشید بر سطح پارکت لمینت منجر به از بین رفتن رنگ آن می شود. البته که پارکت لمینت از مقاومت بالایی در برابر اشعه‌ی ایکسبرخودار است. ولی اگر لمینت کیفیت پایینی داشته باشد، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مرور زمان رنگ خود را از دست می‌دهد. پرده پوشش مناسبی در برابر تابش نور خورشید است.

در نهایت باید گفت که با وجود عوامل متعدد برای آسیب وارد شدن به لمینت، محافظت از آن چندان سخت نیست. تنها کافی است که با رعایت نکاتی که ذکر آن‌ها رفت از لمینت خود، پیش از این‌که آسیب جدی‌تر شود مراقبت کنید.

امیدواریم که این مقاله به شما در مراقبت از پارکت لمینت خود کمک کرده باشد. تیم راشین از این‌که تا انتهای این مقاله همراه بودید کمال تشکر را دارد.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *