• کفپوش مناسب روف گاردن چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  • برای روف گاردن از چه انواعی از کفپوش میتوان استفاده کرد؟

سبک زندگی در سال‌های دور در خانه های حیاط دار باحوض کوچک، با سبک زندگی آپارتمانی امروزی بسیار متفاوت است. انسان‌ها خواهان سرسبزی و ایجاد فضایی برای آرامش گرفتن در خانه‌ی خود هستند. ایجاد روف گاردن برای فرار از زندگی آپارتمان‌نشینی و نمونه‌ی امروزی شده خانه‌های سنتی است. حال سوال این جاست که کفپوش روف گاردن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

کفپوش مناسب روف گاردن

به زبان ساده روف گاردن (Rooftap Garden) به فضای سبزی گفته می‌شود که در پشت بام و یا تراس خانه‌ها ایجاد می‌شود. این فضای سبز را می‌توان با انواع گیاهان زیبا کرد و میز و صندلی چید و فضای جذابی برای دمی نشستن و آرامش گرفتن ایجاد کرد.

طراحی یک روف گاردن جذاب فقط به ایجاد یک فضای سبز و گل‌و‌گیاه‌های موجود در آن بستگی ندارد و باید به عوامل گوناگونی توجه داشت. درواقع علاوه بر بحث زیبایی، یک روف گاردن مناسب باید وزن، مقاومت و قیمت مقرون به صرفه‌ای نیز داشته باشد. در این بین یک روف گاردن استاندارد نیازمند کفپوش مناسبی نیز است. اصولا کفپوش‌ مناسب روف گاردن به دلیل نوع ساختار خاص‌شان آب کمی را جذب می‌کنند و در برابر تغییرات دمایی دچار آسیب نمی‌شوند.

از هر کفپوشی نمی‌توان برای روف گاردن استفاده کرد. باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مقاومت بالا

از مهم‌ترین ویژگی‌ها مقاومت آن است. درواقع کفپوشی مناسب روف گاردن است که از مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی برخوردار باشد

نظافت آسان و قابلیت شستشو

به دلیل این‌که روف گاردن در فضای باز قرار دارد، امکان آلودگی آن بالاست. از این جهت روف گاردن در معرض مستقیم گرد و غبار و دوده است. پس این‌که قابلیت نظافت و شستشو با آب را داشته باشد امر مهمی به شمار می‌رود. به طور کلی یک کفپوش استاندارد روف گاردن باید ضد آب باشد.

لغزنده نباشد

اهمیت ضد لغزش بودن به این دلیل است که در صورت بارندگی و شستشو کاملا خیس می‌شود و امکان لیزخوردن بالا می‌رود. در واقع ایمن بودن کفپوش اهمیت بالایی دارد درنتیجه باید کاملا ضد لغزش باشد و از احتمال افتادن ناگهانی جلوگیری شود.

کفپوش مناسب روف گاردن نباید آب را جذب کند

مهم است نوعی کفپوش برای روف گاردن انتخاب شود که آب ناشی از بارندگی و شستشو را به خود جذب نکند. درواقع غیرجاذب بودن کفپوش مانع از آسیب به پشت بام و لایه‌های زیرین کفپوش می‌شود. ضمن این‌که یک کفپوش نباید به گونه‌ای باشد که حین حرکت ارتعاش ایجاد کند و ناایمن باشد.

کفپوش روف گاردن رنگ مناسبی داشته باشد

اصولا رنگ کفپوش مناسب و استاندارد روف گاردن باید به گونه‌ای باشد که باعث شود گیاهان جلب توجه کنند. به همین دلیل بهتر است از بین رنگ‌های خنثی و یا رنگ‌هایی که تناسب بالایی با رنگ سبز گیاهان دارد انتخاب می‌شود.

عایق بودن

کفپوش استفاده شده در روف گاردن باید در برابر دما، رطوبت و سروصدا عایق باشد.

ضد اشعه UV

روف گاردن در معرض مستقیم تابش خورشید است. از این‌نظر جنس کفپوش آن باید به گونه‌ای باشد که در برابر اشعه‌ی UV کاملا مقاوم باشد. در چنین حالتی ضمن افزایش طول عمر کفپوش، دچار تغییر رنگ نیز نمی‌شود.

تخلیه آب

یک کفپوش استاندارد روف گاردن باید بخش‌هایی برای تخلیه‌ی به موقع آب داشته باشد و از تجمع آب جلوگیری شود. عدم تخلیه‌ی به موقع آب منجر به لیز شدن سطح کفپوش و کاهش ایمنی آن می‌شود. ضمن این‌که در صورت باقی ماندن آب، امکان آسیب به سطح زیرین آن وجود دارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم هر نوع کفپوشی را نمی‌توان در روف گاردن نصب کرد. در ادامه به انواع آن می‌پردازیم.

انواع کفپوش روف گاردن

  • سرامیک
  • چمن مصنوعی
  • کامپوزیت
  • پی وی سی
  • ترموود
کفپوش روف گاردن

یکی از بهترین نمونه‌های کفپوش برای روف گاردن، سرامیک است. این کفپوش ضمن داشتن استحکام و مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی از ظاهری زیبا نیز برخوردار است. سرامیک از نظافت آسانی برخوردار است و به دلیل ضدآب بودن قابلیت شستشو نیز دارد. برای کاهش لغزش سطح بهتر است از سرامیک‌هایی با سطح مات استفاده کنید. اصولا ضخامت سرامیک روف گاردن 10 تا 20 میلی‌متر است.

علاوه بر موارد اشاره شده از دیگر مزایای سرامیک، هزینه‌ی کم این کفپوش، ایجاد نمای خاص و نگهداری آسان آن است.

از جمله بهترین نمونه‌های کفپوش چمن مصنوعی است. زیرا از آن‌جایی که امکان پوشش پشت بام با چمن طبیعی وجود ندارد بهترین جایگزین برای آن چمن مصنوعی است. چمن مصنوعی با ظاهر مشابه خود به چمن طبیعی، حس بودن در طبیعت را به ذهن القا می‌کند. ضمن این‌که در برابر رشد قارچ و کپک نیز مقاوم است.  مزایای چمن مصنوعی شامل موارد زیر است:

  1. ظاهر جذاب و طبیعی
  2. نگهداری آسان
  3. نرم و منعطف
  4. نصب آسان و سریع
  5. هزینه‌ نگهداری کم
  6. آنتی باکتریال

با همه ی این‌ها از جمله معایب چمن مصنوعی می‌توان به هزینه‌ی بالای اولیه و گرم کردن فضا اشاره کرد.

از پرکاربرد‌ترین کفپوش ها برای نصب در روف گاردن می‌توان به کامپوزیت اشاره کرد. زیرا قیمت مناسبی دارد و از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردار است و شما می‌توانید از طرح‌های سنگ و یا چوب آن برای روف گاردن خود استفاده کنید.

کامپوزیت شرایط خاصی برای نگهداری ندارد و در شرایط آب‌وهوایی مختلف مقاومت بالایی دارد.

تنوع بالای طرح و رنگ کامپوزیت به شما این امکان را می‌دهد که متناسب با سلیقه و دکوراسیون مدنظرتان کفپوش خود انتخاب کنید. 

با این همه مهم‌ترین نقص کامپوزیت جذب بالای گرمای خورشید است که در مناطقی با دمای بالا باعث آزار می‌شود.

در معرفی انواع کفپوش نباید از کفپوش پی وی سی غافل شد. این نوع علاوه بر نصب آسان و سریع ضدآب است و در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد. ضمن این‌که پی وی سی از تنوع طرح و رنگ بالایی برخوردار است. از این‌رو گزینه‌ی مناسبی برای روف گاردن به شمار می‌رود.

از زیباترین و منحصربه‌فردترین کفپوش‌ برای روف گاردن می‌توان به ترموود اشاره کرد. این نوع با ترکیب گیاهان، نمایی طبیعی به روف گاردن شما می‌بخشد. ترموود قابل هماهنگ شدن با انواع سبک دکوراسیون است و دست شما برای چیدمان روف گاردن‌تان کاملا باز است. شما می‌توانید با ترکیب چمن مصنوعی و ترموود جلوه‌ی بی‌نظیری به روف گاردن خود ببخشید.

با تمام مزایایی که ترموود دارد ولی نسبت به سایر کفپوش‌ها آسیب‌پذیرتر است و از این‌رو نیاز به مراقبت و نگهداری ویژه‌ای دارد. درواقع ترموود در برابر آب و رطوبت، خط‌وخش مقاومت کم‌تری دارد. ضمن این‌که هزینه‌ی نصب و نگهداری آن نیز بالا است.

روف گاردن روشی نو برای ایجاد فضایی منحصربه‌فرد در سبک زندگی آپارتمان‌نشینی است که فضایی دلنشین و آرامی را برای شما ایجاد می‌کند.

شما می‌توانید بعد از یک روز کاری خسته‌کننده به این مکان زیبای خود پناه ببرید و برای مدتی آرام بگیرید.

روف گاردن دارای عناصر خاصی است که در این بین کفپوش آن اهمیت به‌سزایی دارد. کفپوش مناسب جهت استفاده در روف گاردن با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد، دارای انواع گوناگونی است که سعی کردیم در این مقاله  به آن‌ها بپردازیم.

در وب سایت ما بیشتر بخوانید :

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *