کفپوش اپوکسی به عنوان یک کفپوش مقاوم برای پوشاندن کف بسیاری از صنایع، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ... به کار می‌رود. این کفپوش مزایای بسیاری دارد که در این بین مقاومت بالا و بدون درز بودن در محبوبیت آن بیش‌ترین تاثیر را دارد. نصب کفپوش اپوکسی به شیوه‌ی خاصی صورت می‌گیرد که در این مقاله به طور کامل و مرحله‌ به ‌مرحله به آن می‌پردازیم.

شیوه نصب کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی بر پایه‌ی رزین است که به عنوان یک کفپوش یکپارچه و بدون درز شناخته می‌شود. این کفپوش در ابتدا حالت مایع دارد و بعد از نصب و اجرای کامل آن آرام‌آرام به حالت جامد تغییر شکل می‌دهد. از آن‌جایی که این کفپوش بدون درز است در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا غیرجاذب است و هیچ‌گونه مواد اسیدی از آن عبور نمی‌کند. با توجه به ویژگی های اپوکسی، نصب کفپوش اپوکسی اصول خاص خود را دارد و باید با دقت و توسط نصاب حرفه‌ای صورت گیرد. در ادامه به طور کامل به نصب این کفپوش می‌پردازیم.

مراحل نصب کفپوش اپوکسی

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد کفپوش اپوکسی حالت مایع دارد و بعد از اجرا و به دلیل ساختار خاصی که دارد تغییر حالت می‌دهد. در نتیجه نصب این کفپوش از سایر کفپوش‌ها متفاوت است. در این بخش به طور کامل به نصب کفپوش اپوکسی می‌پردازیم.

آماده سازی کف
نظافت سطح بعد از ساب زنی
اجرای پرایمر به عنوان لایه اول
پیاده سازی لایه میانی
لایه نهایی
اول

آماده سازی کف جهت نصب کفپوش اپوکسی

اولین مرحله برای نصب کفپوش اپوکسی آماده سازی کف و بسترسازی برای نصب کفپوش است. درواقع برای اجرای لایه‌ی اولیه اپوکسی سطح باید کاملا هموار و هم‌تراز شود و درز و شکاف‌ها گرفته شوند. در صورتی که کفپوش پیشین، سرامیک یا کاشی است باید از استحکام آن‌ها اطمینان حاصل کنیم. اگر سطح بتنی است باید به طور کاملا یکدست هم‌تراز شود. همچنین در این مرحله از نصب کفپوش اپوکسی باید نظافت کاملی صورت بگیرد. گرد‌وغبار و رسوبات از بین برود. با استفاده از مواد شوینده تمامی چربی‌ها، روغن، مواد شیمیایی و چسب‌ها از بین بروند. زیرا این مواد قدرت چسبندگی کفپوش به کف را کاهش می دهند.

انجام درست این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و تاثیر خود را بعد از نصب کفپوش اپوکسی نشان می‌دهد.

دوم

نظافت سطح بعد از ساب زنی

اصولا برای هم‌سطح کردن بتن از دستگاه ساب‌زنی استفاده می‌شود. بعد از ساب‌زنی باید سطح به طور کامل تمیز شود. برای نظافت مواد باقی‌مانده از جاروبرقی‌های صنعتی استفاده می‌شود. اگر سطح بعد از ساب‌زنی تمیز نشود بعد از نصب کفپوش اپوکسی در سطح آن حباب ایجاد می‌شود.

سوم - لایه اول

برای نصب کفپوش اپوکسی پرایمر بزنید

بعد از آماده‌سازی کف، نوبت به اجرای لایه‌ی اول می‌رسد. این لایه به پرایمر معروف است و حکم آستر را برای کفپوش اپوکسی دارد. ضخامت این لایه بستگی زیادی به وضعیت کف شما دارد اما توجه داشته باشید که ضخامت زیاد نیز احتمال ترک کفپوش را بالا می‌برد. پرایمر چسبندگی بالایی دارد و به طور کامل در بتن نفوذ می‌کند. بعد از اجرای این لایه آن را به وسیله‌ی یک غلتک نرم و حوله‌ای بر روی کف پخش ‌می‌کنیم. در این مرحله باید 12 تا 24 ساعت بگذرد تا لایه به طور کامل خشک شود و بعد سراغ لایه‌های دیگر برویم.

چهارم - لایه میانی

لایه میانی را پیاده سازی کنید

در این مرحله از نصب کفپوش اپوکسی نوبت به اجرای لایه‌ی میانی می‌رسد. در واقع بعد از خشک شدن لایه‌ی پرایمر باید لایه‌‌ی‌ دوم که از ترکیب رنگ اپوکسی با هاردنر تشکیل می‌شود نصب شود. هاردنر نقش سفت‌کننده را برای کفپوش دارد و منجر به افزایش مقاومت آن می‌شود. هدف از اجرای این لایه افزایش استحکام کفپوش و درز گیری شکاف‌های احتمالی است.

پنجم - لایه نهایی

اخرین مرحله نصب کفپوش اپوکسی اجرای آخرین لایه

مرحله‌ی آخر از نصب کفپوش اپوکسی به تعیین ظاهر و ایجاد لایه‌ی مراقبتی اختصاص دارد. این لایه ظاهر نهایی کفپوش را مشخص می‌کند. این‌که کفپوش حالت شفاف یا مات داشته باشد در این مرحله تعیین می‌شود. همچنین لایه‌ی نهایی حکم لایه‌ی محافظتی را برای کفپوش دارد و از آن در برابر سایش و نفوذ مایعات و مواد اسیدی جلوگیری می‌کند. پیش از اجرای این لایه حواس خود را جمع کنید که هیچ‌گونه درز و شکاف و یا ترک‌خوردگی در سطح کفپوش وجود نداشته باشد.

همان‌طور که مطالعه کردید نصب کفپوش اپوکسی نیاز به رعایت اصول خاصی دارد و به نوعی کار هر کسی نیست. بدون داشتن تخصص در این کار و نصب غیراصولی، این کفپوش کارایی خود را از دست می‌دهد و ویژگی‌های منحصربه‌فردش هیچ ارزشی نخواهد داشت.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *