لمینت یا کفپوش؟

لمینت یا کفپوش؟ این سوالی هست که ذهن بسیاری از اشخاصی که قصد تغییر کف محل زندگی یا محل کار خود را دارند، مشغول می‌کند. در این مقاله سعی می‌کنیم شما را راهنمایی کنیم.

امروزه با توجه به تغییرات بسیار زیاد در سبک دکوراسیون داخلی استفاده از متریال‌های مدرن بسیار زیادتر شده است.

اگر به فکر تغییر در کف ساختمان خود و یا محل زندگی و محل کار خود هستید ممکن است از تنوع محصولات موجود در بازار مقداری سردرگم شوید که بهترین گزینۀ انتخاب برای کف واحدتان چه می‌تواند باشد.

در این مقاله و مقاله‌های گذشته (تفاوت پارکت لمینت و سرامیک)سعی کرده‌ایم تفاوت این نوع محصولات را به صورت ساده و قابل درک نگارش کنیم تا در هنگام خرید و یا تصمیم‌گیری بتوانید انتخابی متناسب با محل استفاده داشته باشید.

در ابتدا لازم است بدانیم کفپوش و لمینت چیست؟

در مقاله (کفپوش PVC) و یا لمینت چیست به صورت کامل این دو نوع محصول را تشریح کرده‌ایم. اما در ادامه به صورت خلاصه راجع به این محصولات توضیح می‌دهیم.

 

1-کفپوش چیست؟

کفپوش نوعی پوشش کف با ضخامت 2 میلی‌متر و 3 میلی‌متر در عرض 15 یا 20 سانتی‌متر و طول 90 یا 120 سانتی‌متر است. در بازار اصطلاحاً به کفپوش PVC نیز گفته می شود. ابعادی که در بالا اشاره شد بابت کفپوش‌های تایل و تکه‌ای می‌باشد.

کفپوش‌های رولی نیز با عرض 2 متر و طول 40 متر در بازار موجود است. می‌توان با توجه به نیاز و سلیقه یکی از این دو مدل تایل و رولی را استفاده کرد.

کفپوش‌های رولی برای فضاهای مختلف با کاربردی متفاوت مانند کفپوش بیمارستانی، مهدکودک، دیتا سنتر، آنتی باکتریال… نیز تولید شده‌اند اما بیشتر کفپوش‌های تایل صرفاً برای مصارف مسکونی و اداری هستند.

متریال تولید کفپوش‌های پی وی سی (PVC) پلاستیک یا گرانول است.

 

کفپوش یا لمینت
کفپوش یا لمینت

2-لمینت چیست؟

لمینت نوعی پوشش کف با ضخامت استاندارد 8 میلی‌متر و 12 میلی‌متر با عرض 20 سانتی‌متر و طول 120 سانتی‌متر است. در زمان نگارش این مقاله به دلیل ممنوعیت واردات پارکت، لمینت و کفپوش به داخل کشور صرفاً لمینت با ضخامت 8 میلی‌متر موجود است.

لازم است که بدانیم پارکت با لمینت تفاوت دارد. پارکت از چوب طبیعی درخت تولید می‌شود، در حالی که لمینت با خمیر چوب یا ام دی اف(MDF).

کفپوش یا لمینت

با توجه به شناخت لمینت و کفپوش مناسب ابتدا باید بدانیم برای چه فضایی می‌خواهیم کفپوش استفاده کنیم. با توجه به سلیقۀ خودمان، نوع وسایل در منزل و یا محل کار خود نوع چیدمان و رنگ‌بندی وسایل می‌توانیم کفپوش یا لمینت مناسب را پیدا کنیم.

 

مزایا و معایب کفپوش و لمینت:

کفپوش‌ها و لمینت‌ها هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند که دانستن آنها در انتخاب مناسب می‌تواند به ما کمک کند. کفپوش‌های PVC قیمت مناسب‌تری به نسبت لمینت‌ها دارند، قابل شستشو هستند، به راحتی تعمیر و تعویض می‌شوند، تنوع رنگی بسیار بالایی دارند و قابل استفاده در اکثر اماکن هستند. اما معایبی را نیز دارند از قبیل اینکه برای نصب به دلیل ضخامت کم(2 یا 3 میلی‌متر) حتما باید بر روی بستری کاملاً هموار، بدون پستی و بلندی نصب شوند. چرا که در صورت وجود هر زائدی در کف آن را نشان می‌دهد، حتی خط‌های سرامیک یا موزاییک.

به همین دلیل حتماً قبل از نصب باید زیرسازی مناسبی انجام شود. خود این موضوع باعث افزایش هزینه‌های اجرا و افزایش زمان اجرا خواهد شد.

ممکن است به دلیل ضخامت کم و در صورتی که جنس با کیفیتی خرید نکنیم به سرعت روکش‌ها بر اثر جابه جایی وسایل و یا تردد زیاد خط و خش بیفتد و ظاهر نازیبایی به کار بدهد.

در نهایت به دلیل اینکه متریال تولید کفپوش‌های PVC پلاستیک و گرانول است. هر چقدر که روکش‌ها طرح چوب باشد نمی‌تواند زیبایی و حس چوب را به محیط القا نماید.

کفپوش یا لمینت

 
لمینت هم مانند کفپوش مزایا و معایبی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

از مزایای لمینت می‌توان به این موضوع اشاره داشت که برای نصب حتماً نیاز به زیرسازی مانند کفپوش ندارد و برروی اکثر سطوح مانند سیمان صاف ولیسه‌ای، موزاییک، سنگ و سرامیک قابل اجرا می‌باشد. با توجه به اینکه در زیر لمینت از لایه‌ای فوم استفاده می‌شود باعث جلوگیری از انتقال صدا و سرما به داخل واحد می‌شود. ظاهر و حس زیبا را به محیط القا می‌کند و تنوع رنگی بالایی را متناسب با هر سلیقه‌ای دارد.

اما در مقابل معایبی را نیز دارد. تعمیر و تعویض آن به راحتی کفپوش نیست. نسبت به رطوبت واکنش نشان می‌دهد و نباید طولانی مدت آب برروی سطح و زیر آن بماند. هزینۀ بالاتری به نسبت کفپوش دارد. زمان نصب بیشتری به نسبت کفپوش را می‌طلبد.

کفپوش یا لمینت

در این مقاله سعی کرده ایم مزایا و معایب کفپوش و لمینت را با هم بدانیم. حال می‌توانیم با توجه به سلیقه، نوع دکوراسیون، نوع فضای مورد استفاده انتخاب بهتری داشته باشیم.

اما در نهایت محل زندگی و محل کار ما فضایی است که بیشترین زمان عمر خود را در آن صرف می‌کنیم.

برای انتخاب باید ببینیم با چه رنگ و با چه جنس حال دلمان خوب است. این جمله را شرکت راشین قبل از مشاوره به تمام مشتریان خود می‌گوید.

حال دلتان خوب

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *