کاغذ دیواری به عنوان یک دیوارپوش اقتصادی و زیبا به شمار می‌رود که از محبوبیت بالایی برخوردار است. با این وجود یکی از مسائلی که در رابطه با این دیوارپوش وجود دارد باد کردن کاغذ دیواری و حباب‌دار شدن آن بلافاصله بعد از نصب است. به همین دلیل برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که چرا کاغذ دیواری باد می‌کند؟ در این مقاله به دنبال پاسخی برای این سوال هستیم.

حباب کاغذ دیواری

کاغذ دیواری به دلیل صرفه‌ی اقتصادی، نصب آسان و سریع و تنوع زیاد در طرح و رنگ، در مقایسه با سایر دیوارپوش‌ها محبوبیت بالایی دارد. ولی شاید شما نیز تجربه کرده باشید که بعد از نصب کاغذ دیواری حباب‌های کوچک و بزرگی بر سطح آن ظاهر می‌شود. به طور کلی باد کردن کاغذ دیواری جای نگرانی ندارد. در ادامه به دلایل باد کردن کاغذ دیواری و روش‌های از بین بردن حباب کاغذ دیواری می‌پردازیم.

به طور کلی باد کردن کاغذ دیواری به دو دلیل زیر اتفاق می‌افتد.

  • جمع شدن چسب در یک نقطه

یکی از دلایل اصلی باد کردن کاغذ دیواری جمع شدن چسب در یک نقطه‌ است. برای چسباندن کاغذ دیواری از چسب مخصوص استفاده می‌شود. گاهی حجم این چسب در بعضی نقاط بیش‌ از اندازه می‌شود و بعد از خشک شدن برآمده و برجسته می شود. این عامل باعث شکل‌گیری حباب زیر کاغذ دیوار می‌شود. دلیل اصلی بروز چنین مشکلی، حرفه‌ای نبودن نصاب است. زمانی که نصاب مبتدی باشد فرآیند چسب‌کاری را درست انجام نمی‌دهد و در نهایت کاغذ دیواری پس از نصب دچار حباب می‌شود.

البته گاهی هم کیفیت چسب دلیل اصلی بروز چنین مشکلی است. چسب بی‌کیفیت و ضعیف، به دیوار نمی‌چسبد و پشت کاغذ دیواری باقی می‌ماند. در چنین حالتی بین کاغذ دیواری و دیوار، فاصله ایجاد می‌شود و در نهایت  بخش‌هایی از کاغذ دیواری باد می‌کند.

  • نفوذ هوا زیر کاغذ دیواری

دلیل دیگر باد کردن کاغذ دیواری به نفوذ هوا زیر کاغذ دیواری بر می‌گردد. نفوذ هوا زیر کاغذ دیواری یک اتفاق رایجی است و بسیار رخ می‌دهد. در واقع ممکن است که حین نصب کاغذ دیواری، هوا زیر کاغذ دیواری جمع شود و در نهایت به شکل برجسته درآید. اصولا بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی و در پی جریان هوا، هوای جمع‌شده زیر کاغذ دیواری از بین می‌رود. البته سرعت از بین رفتن حباب کاغذ دیواری در چنین حالتی به میزان جریان هوا در محیط بستگی دارد. اگر محیط شما گرفتگی هوا داشته باشد این مدت زمان به درازا خواهد کشید.

در نتیجه احتمال باد کردن کاغذ دیواری بعد از نصب بالاست. در چنین حالتی به هیچ‌وجه حباب کاغذ دیواری را دست‌کاری نکنید و اجازه دهید که به تدریج خودش از بین برود. اصولا حباب کاغذ دیواری 2 تا 3 روز بعد از بین می‌رود و در غیر این صورت غیرعادی است و باید از نصاب و فروشنده مسئله را پیگیری کند.

ابزار لازم برای از بین بردن حباب کاغذ دیواری

برای از بین بردن حباب کاغذ دیواری، باید هواگیری انجام گیرد. برای این کار نیاز به ابزارهای خاصی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • چاقو
  • تیغ و کاتر
  • سرنگ
  • چسب کاغذ دیواری
  • اسفنج مرطوب
  • غلتک

روش‌های از بین بردن حباب کاغذ دیواری

اگر بعد از گذشت چند روز حباب کاغذ دیواری از بین نرفت باید با روش‌های خاصی آن را از بین برد. هر چند که این کار ساده است اما باید به دقت انجام شود، در غیر این صورت به کاغذ دیواری آسیب وارد می‌شود. برای از بین بردن حباب کاغذ دیواری باید به کمک ابزارهایی که گفتیم طبق مراحل زیر انجام دهید.

  • مرحله اول

 باید محل حباب را به طور دقیق پیدا کنید و با فشار دادن آرام دست روی حباب، متوجه دلیل باد کردن کاغذ دیواری شوید. این‌که باد کردن کاغذ دیواری به دلیل جمع شدن چسب است یا نفوذ هوا نکته‌ی بسیار مهمی است.

  • مرحله دوم

اگر دلیل ایجاد شدن حباب کاغذ دیواری، جمع شدن هوا بود به کمک یک کاتر، چاقو یا تیغ، سوراخ خیلی کوچکی در بخش باد کرده ایجاد کنید. بعد از خالی شدن هوا، به کمک سرنگ مقداری چسب به نقطه‌ی مدنظر تزریق کنید. مراقب باشید که مقدار چسب مناسب باشد در غیر این‌صورت با دست‌های خودتان یک حباب چسبی ایجاد خواهید کرد. بعد از تزریق چسب و خشک شدن تقریبی آن، کاغذ دیواری را آرام به دیوار بچسبانید و با غلتک سطح آن را صاف کنید. این کار را باید با دقت و به آرامی انجام دهید.

  • مرحله سوم

اگر بعد از آزمایش اولیه متوجه شدید که دلیل حباب کاغذ دیواری، تجمع چسب در یک نقطه است، باید اقدام به تخلیه‌ی چسب اضافی کنید. برای این‌کار نیز شما به یک جسم تیز مانند چاقو، کاتر و یا تیغ دارید تا یک سوراخ کوچک ایجاد کنید. سپس باید به کمک سرنگ چسب اضافه را تخلیه کنید. توجه داشته باشید که این کار را تنها در صورتی می‌توانید انجام دهید که چسب زیر کاغذ دیواری هنوز به طور کامل خشک  نباشد. چون شما در صورتی می‌توانید چسب را تخلیه کنید که حالت مایع و تر داشته باشد. بعد از خارج کردن چسب باید به کمک غلتک سطح کاغذ دیواری را به آرامی صاف کنید. در صورتی که چسب اضافه به بیرون کاغذ دیواری نشت کرد، می‌توانید با یک اسفنج مرطوب، آلودگی‌ها را از سطح آن پاک کنید.

همان‌طور که مطالعه کردید باد کردن کاغذ دیواری به دلایل خاصی رخ می‌دهد، با این حال تا چند روز اول جای نگرانی نیست چرا که این حباب‌ها طبیعی هستند. ولی اگر با گذشت چند روز همچنان این حباب‌ها را مشاهده کردید باید به شیوه‌هایی که اشاره کردیم، آن‌ها را از بین ببرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *