پارکت لمینت مناسب آشپزخانه

به دلیل زیبایی و ظاهر یکدستی که پارکت لمینت به محیط می‌بخشد، بسیاری از افراد دوست دارند تمام بخش‌های خانه‌شان را پارکت لمینت کنند. به همین دلیل برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا پارکت لمینت مناسب آشپزخانه است؟ اصلا پارکت لمینت آشپزخانه چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ ما در این مقاله به این سوالات پاسخ می‌دهیم.

چه کفپوشی برای آشپزخانه مناسب است؟

آشپزخانه در خانه‌های ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و در زیبایی خانه نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند. اهمیت این موضوع برای خانم‌های خانه‌دار بیش‌تر است زیرا زمان زیادی را در خانه و به طور خاص در آشپزخانه به سر می‌برند. در نتیجه زیبایی، بهداشت و راحتی آن اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

آشپزخانه محل پخت و سرو غذا و گاهی محلی برای گفتگو و دورهمی‌های خانوادگی است. به همین دلیل دکوراسیون آن تاثیر مستقیمی بر کیفیت احوالات اعضای خانواده دارد. ضمن این‌که نظافت سریع این بخش از خانه برای رعایت بهداشت موضوع مهمی است. به همین دلیل، نوع عناصری که در دکوراسیون آشپزخانه به کار می‌رود موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان نوع کفپوش آشپزخانه از عناصر مهمی به شمار می‌رود که باید در انتخاب آن توجه بسیاری داشت و معیارهای متعددی را در نظر گرفت.

آیا پارکت لمینت مناسب آشپزخانه است؟

آشپزخانه در خانه‌های ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و در زیبایی خانه نقش به‌سزایی را ایفا می‌کند. اهمیت این موضوع برای خانم‌های خانه‌دار بیش‌تر است زیرا زمان زیادی را در خانه و به طور خاص در آشپزخانه به سر می‌برند. در نتیجه زیبایی، بهداشت و راحتی آن اهمیت بالایی پیدا می‌کند.

آشپزخانه محل پخت و سرو غذا و گاهی محلی برای گفتگو و دورهمی‌های خانوادگی است. به همین دلیل دکوراسیون آن تاثیر مستقیمی بر کیفیت احوالات اعضای خانواده دارد. ضمن این‌که نظافت سریع این بخش از خانه برای رعایت بهداشت موضوع مهمی است. به همین دلیل، نوع عناصری که در دکوراسیون آشپزخانه به کار می‌رود موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان نوع کفپوش آشپزخانه از عناصر مهمی به شمار می‌رود که باید در انتخاب آن توجه بسیاری داشت و معیارهای متعددی را در نظر گرفت.

پارکت لمینت آشپزخانه

پارکت لمینت یکی از نمونه کفپوش‌هایی است که می‌توان برای آشپزخانه استفاده کرد. البته بحث بر سر این‌که آیا می‌توان از پارکت لمینت برای آشپزخانه استفاده کرد یا نه؟ زیاد است. در واقع استفاده از این کفپوش برای آشپزخانه موافقان و مخالفان خودش را دارد و هر گروه نیز دلایل خاصی دارند. به طور کلی بحث اصلی بر سر قابل شستشو نبودن پارکت لمینت است. مخالفان پارکت لمینت آشپزخانه، دست روی نقطه ضعف لمینت می‌گذارند و قابل شستشو نبودن آن را دلیلی بر عدم استفاده از آن در آشپزخانه می‌دانند. درحالی‌که گروه موافق، با تاکید بر زیبایی ظاهری و ایجاد حس یکدستی در کل خانه ادعا می‌کنند که می‌توان به سادگی رطوبت را کنترل کرد.

شاید با توضیحاتی که ارائه شد در استفاده از پارکت لمینت آشپزخانه‌، دچار شک و تردید شده باشید و تصمیم‌گیری برای‌تان سخت شده باشد. پیشنهاد ما این است که پیش از تصمیم‌گیری نهایی این مقاله را تا انتها بخوانید چون قصد پرداختن به مزایا و معایب پارکت لمینت آشپزخانه را داریم.

مزایای استفاده از پارکت لمینت آشپزخانه 

برای نتیجه‌گیری درست جهت استفاده از پارکت لمینت آشپزخانه، بهترین کار پرداختن به مزایا و معایب آن است. از این‌رو در این بخش قصد داریم به مزایای این کفپوش برای استفاده در آشپزخانه بپردازیم.

  • ظاهر زیبا

پارکت لمینت از لحاظ ظاهری بسیار زیبا است و جلوه‌ی جذاب و چشم‌گیری دارد. این کفپوش با داشتن طرح و رنگ متنوع به سادگی با سایر عناصر دکوراسیون هماهنگ می‌شود. از این‌رو انتخاب ایده‌آلی برای آشپزخانه به شمار می‌رود.

  • قیمت مقرون به صرفه

یکی از دلایل استفاده از پارکت لمینت آشپزخانه قیمت مقرون به صرفه‌ی آن است. درواقع پارکت لمینت با توجه به ظاهر زیبا و مدرنی که دارد از قیمت مناسبی نیز نسبت به سایر کفپوش‌ها برخوردار است.

  • دوام و طول عمر بالا

پارکت لمینت با درجه‌ی سایشی استاندارد از دوام و طول عمر بالایی برخوردار است.  از این نظر می‌توانید با مراقبت درست، سال‌ها از این کفپوش استفاده نمایید.

  • مراقبت و نظافت آسان

نگهداری از پارکت لمینت کار دشواری نیست و با نظافت روزانه به وسیله‌ی یک تی یا دستمال نم‌دار شما می‌توانید سال‌ها از آن استفاده نمایید. البته که نظافت پارکت لمینت در عین سادگی، اصول خاصی نیز دارد. برای مثال نباید از شوینده‌های متفرقه استفاده کرد و یا آن را با آب شست.

  • مقاوم در برابر رطوبت

احتمالا شما نیز اصطلاح پارکت لمینت ضد آب را شنیده‌اید! بگذارید خیال‌تان را راحت کنم، هیچ کدام از پارکت لمینت‌های موجود در بازار ضد آب نیستند. دلیلش مشخص است چون پارکت لمینت از خمیر چوب ساخته می‌شود و مانند هر محصول چوبی دیگری در برابر آب حساس است. با این وجود، نسل جدید پارکت لمینت‌ها به دلیل روکش خاص و لایه‌ی زیرین تمام ملامینه در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند. ولی اگر در مجاورت مستقیم و طولانی‌مدت با آب و رطوبت قرار بگیرد، متورم می‌شود و آسیب می‌بیند. پس شما نمی‌توانید سطل آب را خالی کنید روی لمینت و آن را مانند کاشی و سرامیک بشویید.

این مقاومت در حدی است که با یک دستمال نم‌دار سطح آن را تمیز کنید. به این شکل می‌توانید از شر لکه‌ها، چربی‌ها و گرد‌وغبار خلاص شوید. البته که به دلیل سطح صیقلی و صافی که پارکت لمینت دارد به سادگی با یک دستمال نم‌دار تمیز می‌شود.

پارکت لمینت آشپزخانه
  • نصب آسان

یکی از مهم‌ترین مزایای پارکت لمینت در مقایسه با سایر کفپوش‌ها نصب آسان آن است. در واقع برای نصب آن هیچ نیازی به چسب‌کاری و چکش‌کاری نیست و تنها با چفت کردن تایل‌ها در یک‌دیگر نصب صورت می‌گیرد. از این‌رو در مدت زمان کوتاهی نصب انجام می‌شود.

  • تنوع طرح و رنگ

از دیگر مزایایی پارکت لمینت آشپزخانه، طرح و رنگ متنوع آن است که به سادگی با سایر اجزای آشپزخانه مانند کابینت‌ها هماهنگ می‌شود. شما با توجه سلیقه‌ی شخصی‌تان می‌توانید از طیف‌های رنگی مختلف پارکت لمینت برای آشپزخانه‌ی خود استفاده کنید.

  • بافت نرم و گرم

همان‌طور که می‌دانید پارکت لمینت از چندین لایه‌ی مختلف ساخته می‌شود. این لایه‌ها به همراه  فومی که زیر لمینت پهن می‌شود، باعث می‌شود که لمینت در برابر سرما و گرما عایق شود. ضمن این‌که از بافت نرم و لیطفی نیز برخوردار می‌شود. از این‌رو پارکت لمینت آشپزخانه نسبت به کاشی و سرامیک گزینه‌ی مناسب‌تری به شمار می‌رود.

معایب پارکت لمینت آشپزخانه

هیچ محصولی بدون نقص نیست و در این میان مهم‌ترین معایب پارکت لمینت آشپزخانه شامل موارد زیر است:

  • حساسیت در برابر آب و رطوبت

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم پارکت لمینت زمانی که به مدت طولانی در معرض رطوبت و آب قرار بگیرد دچار آسیب می‌شود. از این‌رو پیش از نصب پارکت لمینت آشپزخانه باید نشتی تمام لوله‌های آشپزخانه را بگیرید و بعد از رفع مشکل اقدام به نصب لمینت در آشپزخانه بکنید.

  • فاصله افتادن بین قطعه‌های پارکت لمینت

گاهی به مرور زمان بین قطعات پارکت لمینت درز و شکاف ایجاد می‌شود. عوامل گوناگونی مانند نصب اشتباه، سیستم گرمایشی و سرمایشی کف و کیفیت پایین پارکت لمینت در ایجاد آن نقش دارند. از آن‌جایی که آشپزخانه در معرض آب و رطوبت قرار دارد امکان نشت رطوبت از بین درزهای پارکت لمینت آشپزخانه وجود دارد.

  • حساسیت بالا به تغییرات دمایی

یکی دیگر از معایب پارکت لمینت آشپزخانه حساسیت بالای آن به تغییرات دمایی است. به این معنی که تایل‌های پارکت لمینت در تابستان و زمستان با تغییر دما دچار انبساط و انقباض می‌شود. در این صورت به مرور زمان پارکت لمینت باد می‌کند متورم می‌شود.

  • مشکل یافتن تایل‌های جایگزین هنگام تعویض تایل‌های آسیب‌دیده

در صورت آسیب دیدن تایل‌های پارکت لمینت امکان تعویض تایل آسیب‌دیده وجود دارد ولی به شرطی که تایل را از قبل داشته باشید. زیرا با‌ توجه به روند سریع تولید پارکت لمینت و تنوع رنگ و طرح در بازار احتمالا نتوانید تایل هم‌رنگ و هم‌طرح لمینت خود را پیدا کنید. در این صورت کف آشپزخانه‌ی شما دو رنگ خواهد شد. پس بهتر است که هنگام خرید لمینت، قطعات بیش‌تری بخرید تا در صورت نیاز با مشکل مواجهه نشوید.

اصول انتخاب پارکت لمینت آشپزخانه

لازم است که پیش از خرید پارکت لمینت آشپزخانه به نکات زیر توجه کنید تا در نهایت خرید موفقی داشته باشید.

  • در نظر گرفتن بودجه
  • توجه به میزان نور طبیعی موجود در آشپزخانه هنگام انتخاب رنگ پارکت لمینت آشپزخانه
  • دقت کردن به رنگ سایر وسایل آشپزخانه مانند کابینت‌ها، یخچال و گاز برای ایجاد هماهنگی بیش‌تر
  • در نظر گرفتن دکوراسیون کل خانه
  • توجه به نوع نظافت پارکت لمینت آشپزخانه
پارکت لمینت آشپزخانه

اصول نصب پارکت لمینت آشپزخانه

به طور کلی نصب پارکت لمینت بسیار آسان است و در کم‌ترین زمان انجام می‌شود. ولی توجه داشته باشید که نصب پارکت لمینت آشپزخانه اصول خاصی را دارد که هنگام نصب توجه به آن‌ها لازم است. در این بخش به این نکات می‌پردازیم.

  • از آن‌جایی که نباید روی پارکت لمینت اجسام سنگین قرار بگیرد باید کابینت‌ها از پیش روی کف اصلی نصب شوند. در صورتی که کابینت‌ها پایه‌دار هستند، پایه‌ها باید بر روی کف اصلی قرار بگیرند و قسمت پایه پرش داده ‌شود. در این صورت برای ایجاد یک‌دستی زیر کابینت را می‌توان لمینت کرد.
  • وسایل سنگین دیگری مانند یخچال، گاز، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرفشویی بر روی کف اصلی قرار می‌گیرند و نیازی به لمینت کردن زیر آن‌ها نیست.
  • پیش از نصب پارکت لمینت باید تمامی لوله‌های آب را بررسی و نشتی آن‌ها را بگیرید. پس از نصب نیز هر از چندگاهی لوله‌ها را بررسی کنید و در صورت هرگونه نشتی، سریع دست به آچار شوید.

اگر آشپزخانه‌ی شما نوساز است، در آخرین مرحله باید کف آن را پارکت لمینت کنید.

به نظر می‌رسد که لمینت کردن آشپزخانه به دلیل مراقبت‌های ویژه‌ای که باید صورت بگیرد، چندان انتخاب مناسبی نباشد. با این‌حال اگر برای شما ظاهر زیبا و تمیزی محیط اهمیت بیش‌تری دارد می‌توانید کف آشپزخانه‌ی خود را لمینت کنید. با این کار شما فضایی یکدست خواهید داشت.

سعی ما در این مقاله آشنا کردن شما با پارکت لمینت آشپزخانه و مزایا و معایب این کفپوش در محیط آشپزخانه بود. امیدواریم که این مقاله به شما در یک انتخاب درست کمک کرده باشد. در نهایت قدردان همراهی شما هستیم.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *