در این مقاله قصد داریم در مورد دیوارپوش راه پله صحبت کنیم.امروزه راه پله یکی از مهم ترین فضای هر ساختمان اعم از اداری،مسکونی،صنعتی یا غیرصنعتی هستند که هر ساختمان شرایط ویژه ی خود را دارد.                                                   
راه پله به جهت اینکه اساساً کمتر نور طبیعی وارد می شود یا اصلاً نورگیر نیست.متأسفانه کمتر کسی به این فضا اهمیت میدهد،اما اکنون به جهت متریال های جدیدی که در خدمت شما قرار خواهیم داد به خوبی میتوانید راه پله خود را زیبا سازی کنید.

نکات مهم در انتخاب دیوارپوش برای راه پله

به عنوان یک نتیجه گیری کلی برای انتخاب بهترین دیوارپوش راه پله لازم است به نکات زیر توجه داشته باشید:

پوششی انتخاب کنید که قابل شستشو باشد.

دوام و ماندگاری پوشش روی دیوار باید در سطح بالایی باشد تا در برخورد با ضربه دچار تخریب نشود.

طرح و رنگ پوشش دیوار باید با سبک معماری و شرایط محیط و میزان نور و روشنایی تناسب داشته باشد.

امکان ترمیم آسان دیوارپوش های راه پله را فراموش نکنید.

ضدضربه دیوارپوش های PVC 

در دیوارهای راه پله که به نام دیوارپوش های PVC  ضد ضربه هم معرف است به خاطر تردد بالا فرسوده و یا به خاطر حمل نامناسب ضربه خورده و خراب می شوند.با استفاده از متریال هایی که خود به طور اساسی ضد ضربه باشند می توان از خراب شدن دیوارها جلوگیری کرد. اغلب موارد برای استفاده از آن ها مانعی وجود ندارد مگر اینکه شرایط خاصی برای فضای شما وجود داشته باشد که باید قبل از نصب هر گونه متریالی مشاوره تخصصی را داشته باشید تا کارتان سریع تر و مطمئن تر صورت بگیرد.
این نوع دیوار پوش از لحاظ نصب و قیمت برای پروژه های بزرگ نیز به صرفه تر می باشد.متریال در اسباب کشی ها، و راه پله های پر تردد و یا حتی فضای داخلی شما در ادارات و خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و از لحاظ نصب آن در هر فضایی،مرطوب و یا خشک هیچ مشکلی ندارد .

 شما به راحتی میتوانید این دیوارپوش ها را با هر ماده ای شستشو و تمیز کنید،زیرا کاملاً ضدآب بوده و نم و رطوبت را نیز از خود عبور نمیدهد.چه بسا که در سرویس های بهداشتی و یا آشپزخانه های بزرگ صنعتی نیز از این نوع دیوارپوش استفاده می شود.

نمونه دیوارپوش لمینت در راه پله

اگر دوست دارید از دیوارپوش های چوبی برای راه پله استفاده کنید، ولی با هزینه ی زیاد آن به هر دلیلی مشکل دارید،دیوارپوش لمینت بهترین راه حل می باشد. این دیوارپوش،ظاهری شبیه چوب داشته اما قیمتی کمتر و مقاومت بیشتری نسبت به دیوارپوش چوبی دارد. دیوارپوش لمینت در برخورد با اجسام دچار شکستگی نمی شود و برای نظافت براحتی می توان آن را شستشو داد زیرا در برابر رطوبت نیز مقاومت خوبی دارند. دیوارپوش لمینت به محیط گرمی داده و برای فضاهای مدرن مناسب می باشد.

 سنگی

 راه پله همواره در معرض برخورد با وسایل بوده، بنابراین باید از دیوارپوش هایی مقاوم به ضربه و با طول عمر بالا برای این قسمت از ساختمان استفاده کرد. نوع دیوارپوش های سنگی علاوه بر اینکه مقاومت خوبی در برابر ضربه دارند، زیبایی را تضمین کرده و محیطی لوکس به وجود می آورند.  همچنین قابلیت شستشو دارند و چنانچه در معرض آلودگی قرار بگیرند می توان با شستن،آنها را مثل روز اول تمیز کرد.

چوبی برای راه پله

این نوع دیوارپوش طرفداران بسیاری دارد،زیرا زیبایی فوق العاده ای را به محیط تزریق می کند. به علاوه قیمت بالاتری نسبت به دیوارپوش های دیگر داشته،اما زیبایی وصف نشدنی آن توجیهی برای این اختلاف قیمت می باشد.  گرمی و انرژی مثبت بالایی داشته، و به همین دلیل بر زیبایی ظاهری تأثیر خوبی روی افرادی که در این محیط قرار می گیرند می گذارد.
 عایق دما و صوت بوده اما نوع طبیعی آن در برابر رطوبت مقاومت بالایی ندارد. دیوارپوش چوب مصنوعی به خاطر داشتن یک لایه PVC در برابر رطوبت مقاومت بهتری دارد. این دیوارپوش در برابر ضربه نیز مقاوم بوده و دچار شکستگی یا خراش نمی شود.

دیوارپوش راه پله

 آلومینیومی 

دیوارپوش آلومینیومی عایق صدا،رطوبت و ضربه بوده و طول عمر بالایی دارد. این دیوارپوش در برابر رطوبت و هوا نیز مقاومت داشته و دچار فرسودگی و خوردگی نمی شود. اگر به دنبال دیوارپوشی برای راه پله هستید، دیوارپوش آلومینیومی گزینه ای عالی می باشد.زیرا در برابر ضربات احتمالی دچار آسیب نمی شود. نصب آسانی داشته و در هنگام نصب خرابی ندارد.قابلیت جابجایی دارد و ضایعات آن قابل بازیافت بوده بنابراین از متریال های دوست دار محیط زیست می باشد.

استفاده از کاغذ دیواری در راه پله

از سالها قبل کاغذدیواری دیوارپوشی محبوب برای منازل بوده، دلیل این محبوبیت تنوع بسیار و زیبایی طرح و رنگ هایی است که این دیوارپوش دارد. هیجانی که این دیوارپوش به محیط تزریق می کند بسیار عالی بوده زیرا دارای طرح های بیشماری از طبیعت و رنگ های زنده می باشد.برای دیوارپوش راه پله دوبلکس می توان از این گزینه بهره برد اما باید توجه داشته باشید که کاغذ دیواری وینیلی انتخاب کنید، تا در صورت کثیف شدن با دستمال مرطوب،آلودگی آن به راحتی تمیز شود.

 کاغذ دیواری وینیلی در برابر ضربه خراب نشده اما در برابر خراشیدگی های شدید ممکن است دچار پارگی شود.(وینیل یک ماده پلاستیکی مصنوعی است که به دلیل دوام و اثربخشی در ساخت‌و‌ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.)

شیشه ای

  مناسب راه پله دارای انواع مختلفی می باشد که از این میان،نوع نشکن بهترین گزینه برای راه پله می باشد. دیوارپوش شیشه ای به صورت شفاف، مات، طرح دار،چاپی و رنگی در بازار موجود می باشد. تمام این دیوارپوش های شیشه ای در برابر شستشو مقاوم بوده و کافیست در صورت ایجاد لک با دستمالی مرطوب روی آن بکشید تا کاملاً تمیز و براق شود. شیشه ای مات که مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه دارند به عنوان دیوارپوش راه پله لوکس به کار می روند.

 گچی

یکی دیگر از دیوارپوش هایی که برای راه پله مورد بررسی قرار می دهیم دیوارپوش های گچی می باشند. آن را می توان به راحتی به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کرد. نصب راحتی داشته و بر روی زیرسازهای صاف قابلیت نصب دارد.  در برابر ضربه و خراشیدگی مقاومتی نداشته و جاذب رطوبت می باشد، از این رو با کوچکترین رطوبتی دچار فرسودگی و تغییر رنگ می شود.از دیوارپوش گچی برای راه پله های بدون رطوبت و کم رفت و آمد می توان استفاده کرد. مثل ساختمان هایی که مجهز به آسانسور هستند و از راه پله ها کمتر استفاده دارند.

 بتنی 

مناسب ترین گزینه برای راه پله دیوارپوش بتنی  می باشد. برای مکانی که قرار است بسیار مورد استفاده قرار گرفته و احتمال ضربات وسایل در هنگام جابجایی و رفت و آمدها زیاد می باشد، دیوارپوش بتنی تنها راه چاره است، تا زمان های طولانی بر روی دیوارها بدون فرسودگی خودنمایی کرده و همچنین زیبایی و اصالت را به محیط تزریق کند.  قابلیت جابجایی داشته و دچار حریق و تغییر رنگ در برابر نور خورشید نمی شود.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *