کفپوش به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر دکوراسیون داخلی از اهمیت به‌سزایی در زیبا و لوکس دیده شدن فضای شما دارد. هرچه ظاهر کفپوش شما تمیز‌تر و براق‌تر باشد جلوه و نمای خاص‌تری را ایجاد می‌کند. از این‌رو هیچ‌گاه از نظافت و براق نگه داشتن کفپوش خود غفلت نکنید. شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که راه براق کردن کفپوش چیست؟ پاسخ سوال شما در این مقاله است.

دلایل نظافت کفپوش

آدم‌ها به طور ذاتی میل به درخشندگی و تمیزی دارند و همه‌ی افراد دوست دارند که در یک محیط تمیز و به دور از هرگونه آلودگی زندگی کنند. جدای از بحث سلامت جسم، طبق نتایج علمی بین تمیز و درخشنده بودن یک محیط با میزان شادابی و کاهش افسردگی رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. حالا با این پیش‌فرض خانه‌ای را تصور کنید که لایه‌ای از گردوغبار و دوده روی تمامی وسایل خانه نشسته است. پرده‌های توری و روشن‌ سیاه شده‌اند. سطح دیوار‌ها پر از دوده است و کفپوش‌ خانه زیر لایه‌ی ضخیمی از آلودگی دفن شده است. آیا می‌توانید در چنین محیطی زندگی کنید؟ قطع به یقین جواب‌تان یک نه بلند است.

هیچ یک از ما دوست نداریم در چنین محیطی روز را شب کنیم و روی کفپوش‌های کثیف پا بگذاریم. پس لازم است که به نظافت و براق کردن کفپوش خود اهمیت بدهیم زیرا:

  • با نظافت کفپوش انواع آلودگی‌ از سطح آن رفع می‌شود
  • نظافت کفپوش طول عمر آن را افزایش می‌دهد
  • براق کردن کفپوش آن را ضد عفونی می‌کند و منجر به افزایش سطح بهداشت کفپوش می‌شود.

وسایل موردنیاز برای براق کردن کفپوش

بدون شک برای براق کردن کفپوش و نظافت اصولی آن نیاز به وسایل خاصی است. هرچند که هر نوع کفپوشی  شیوه‌ی خاص نظافت و به تبع آن وسایل خاص خودش را دارد. ولی به طور کلی وسایل مورد نیاز براق کردن کفپوش شامل موارد زیر است:

  • دستمال نرم و مرطوب
  • تی
  • جارو دستی نرم
  • جارو برقی
  • آب
  • مایع مخصوص شستشوی کفپوش
  • حوله و یا دستمال نرم برای خشک کردن
براق کردن کفپوش

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، براق بودن و درخشندگی کفپوش تاثیر زیادی بر نما و جلوه‌ی خانه‌ی شما دارد. مطمئن‌ترین راه برای جلا دادن به کفپوش، نظافت اصولی و منظم آن است. به طور کلی هر کفپوش با توجه به جنس و مقاومت و همچنین نوع آلودگی شکل گرفته بر سطح کفپوش، شیوه‌ی خاصی برای نظافت دارد. در ادامه به شیوه‌های نظافت و براق کردن کفپوش های رایج می‌پردازیم.

براق کردن پارکت چوبی

در صورت عدم نظافت پارکت، به مرور زمان آلودگی و گرد و غبار روی سطح آن جا خوش می‌کند. این امر ضمن مات کردن سطح پارکت، منجر به خراشیده شده آن نیز می‌شود. به همین دلیل باید در نظافت پارکت دقت بالایی داشت. در ادامه به شیوه‌ی نظافت و براق کردن کفپوش چوبی می‌پردازیم.

  1. اولین مرحله از نظافت پارکت، جارو کردن سطح آن با جاروی نرم است. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از جاروبرقی، برای جلوگیری از هرگونه خراش باید از فرچه‌ی نرم آن استفاده کنید.
  2. در مرحله‌ی بعد با یک دستمال نرم و مرطوب سطح پارکت را تمیز کنید تا لکه‌ها و چربی‌های احتمالی از بین بروند. در صورتی که این لکه‌ها سرسخت‌تر از این حرف‌ها هستند که با یک دستمال خالی از بین بروند می‌توانید از محلول سرکه کمک بگیرید.
  3. در صورتی که لکه‌ها هم‌چنان باقی ماندند چاره‌ای ندارید جز استفاده از شوینده‌ی مخصوص پارکت. البته هنگام خرید و استفاده از این مواد به جنس کفپوش خود دقت کنید. زیرا از آن‌جایی که پارکت‌ها توسط سازنده‌های مختلف و در جنس‌های مختلف تولید می‌شوند ممکن است واکنش‌های مختلفی به شوینده‌ها داشته باشند.

در مرحله‌ی آخر برای از بین بردن هرگونه رطوبت با یک حوله و یا دستمال نرم، سطح پارکت را به خوبی خشک کنید.

نظافت پارکت لمینت

پارکت لمینت به دلیل ظاهر زیبا، قیمت مناسب و مقاومت بالا جایگزین مناسبی برای پارکت به شمار می‌رود. از این‌رو امروزه با استقبال بسیاری مواجه است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند کف خانه‌ی خود را با این کفپوش بپوشانند. یکی از جذابیت‌های انکارناپذیر پارکت لمینت، ظاهر زیبای آن است. پس حفظ این ظاهر زیبا در طول زمان امری مهم است و نظافت پارکت لمینت اهمیت بسیار دارد.

به طور کلی شیوه‌ی براق کردن پارکت لمینت تفاوت چندانی با پارکت چوبی ندارد. ابتدا باید سطح را از هر نوع آلودگی تمیز کنید. سپس با استفاده از دستمال نرم و مرطوب لکه‌ها را پاک کنید و اگر لکه‌ها سرسختی زیادی نشان دادند می‌توانید از محلول آب و سرکه استفاده کنید. البته نباید از آب زیادی استفاده کنید زیرا لمینت نیز مانند پارکت به آب و رطوبت حساس است. در صورت استفاده از آب زیاد امکان نفوذ رطوبت از درزها به داخل لمینت و آسیب دیدن آن وجود دارد.

اگر می‌خواهید سطح لمینت خود را به روز اول آن برگردانید چاره‌ای جز استفاده از واکس پارکت لمینت ندارید. شما می‌توانید به کمک این ماده‌ی موم مانند درخشندگی خاصی به لمینت خود ببخشید. البته که استفاده‌ی بیش از حد از این ماده، آسیب‌زا است.

نظافت کفپوش پی وی سی

پی وی سی نوع دیگر از کفپوش است که امروزه کف بسیاری از خانه‌ها و مراکز تجاری و اداری با آن پوشیده می‌شود. پی وی سی قیمت بسیار پایینی نسبت به سایر کفپوش ها دارد و همچنین ضد آب نیز است. به همین دلیل روز به روز به طرفداران آن افزوده می‌شود. البته که قابل شستشو بودن این کفپوش به معنای استفاده از هر نوع ماده‌ای برای شستشو نیست. شما می‌توانید برای براق کردن کفپوش پی وی سی خود از پاک‌کننده‌های مخصوص این کفپوش استفاده کنید.

به طور کلی موادی که می‌توانید به کمک آن کفپوش خود را برق بیندازید، شامل محلول سفیدکننده، الکل، محلول آب و مایع ظرف‌شویی است. البته که محلول‌های خانگی مانند محلول آب و سرکه، محلول آب و جوش شیرین نیز در براق کردن کفپوش پی وی سی بسیار پرکاربرد است. توجه کنید که هیچ‌وقت برای نظافت و براق کردن کفپوش خود سراغ  بخارشوی، استون و سیم نروید.

نظافت سرامیک

ورود کفپوش‌های جدید با ظاهری مدرن نتوانسته عرصه را برای سرامیک تنگ کند. از این رو این کفپوش همچنان با قدرت به زیست خود در کف بسیاری از مکان‌ها ادامه می‌دهد. با این وجود اگر مدتی از نظافت سرامیک غافل شوید، با سطحی آلوده و زشت مواجه خواهید شد. پس برای این‌که این کفپوش محبوب همچنان ظاهر براق خود را حفظ کند نیاز به نظافت مداوم دارد. براق کردن کفپوش سرامیکی کار چندان مشکلی نیست و محدودیت سایر کفپوش‌ها را نیز ندارد.

اولین و موثرترین راه برای براق کردن کفپوش سرامیکی جارو کردن و دستمال کشیدن مرتب آن است. به این شکل شما از روی هم انباشته شدن آلودگی‌ها بر سطح این کفپوش جلوگیری می‌کنید. برای از بین بردن لکه‌های چربی نیز می‌توانید از شوینده‌ها استفاده کنید. ضمن این‌که برای شستشوی سرامیک با آب نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

همان‌طور که مطالعه کردید همه‌ی کفپوش‌ها فارغ از نوع و جنسی که دارند نیاز به نظافت دارند تا ظاهر زیبا و خیره‌کننده‌ی خود را حفظ کنند. 

البته این به معنای نظافت یکسان آن‌ها نیست. هر کفپوشی با توجه به نوع و جنسی که دارد شیوه‌ی نظافت متفاوتی دارد.

 پس لازم است که از روش مطمئن و متناسب با آن کفپوش استفاده شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *