آیا می‌خواهید برای کاهش هزینه‌ها، خودتان دست به نصب پارکت لمینت بزنید؟ و یا این‌که به آن به عنوان یک حرفه در آینده نگاه می‌کنید و قصد دارید که آن را یاد بگیرید؟ در هر صورت نیاز دارید که با ابزارهای نصب پارکت لمینت آشنا شوید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

آیا می‌خواهید برای کاهش هزینه‌ها، خودتان دست به نصب پارکت لمینت بزنید؟ و یا این‌که به آن به عنوان یک حرفه در آینده نگاه می‌کنید و قصد دارید که آن را یاد بگیرید؟ در هر صورت نیاز دارید که با ابزارهای نصب پارکت لمینت آشنا شوید. از این رو پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

قرنیز

قرنیز به نواری از جنس سنگ، ام‌ دی اف، پی وی سی، آلومینیوم و … گفته می‌شود که دورتا‌دور قسمت پایین دیوار نصب می‌شود. قرنیز از اصلی‌ترین ابزارهای نصب پارکت لمینت به شمار می‌رود. یکی از مواردی که برای نصب پارکت لمینت باید رعایت شود، حفظ فاصله‌ی یک سانتی‌متری بین لمینت و دیوار است. رعایت این فاصله از این‌رو واجب و ضروری است که فضای کافی برای لمینت در زمان انبساط وجود داشته باشد. زیرا در غیر این صورت پارکت لمینت باد می‌کند. برای پر کردن این فضای خالی، آن را با قرنیز پوشش می‌دهند. هم‌چنین قرنیز باعث می‌شود تا آب یا سنگ‌ریزه یا هر چیز مشابه در گوشه‌های کار جمع نشود. در نهایت زیبایی لمینت نیز دو چندان می‌شود.

قرنیز‌هایی که در کنار پارکت لمینت به کار می‌روند شامل قرنیز ام دی اف (MDF) و قرنیز پی وی سی (PVC) است.

قرنیزها در سایزهای متفاوتی در بازار وجود دارند که اصولا شامل اندازه‌های زیر می‌شوند:

  • ارتفاع 9 سانتی‌متر با ضخامت 16 میلی متر
  • ارتفاع 7 سانتی‌متر با ضخامت 8 و 16 میلی‌متر
  • ارتفاع 11 سانتی‌متر با ضخامت 8 و 16 میلی‌متر
  • ارتفاع 15 سانتی‌متر با ضخامت 8 و 16 میلی‌متر.

اسکوتی

یکی دیگر از ابزارهای نصب پارکت لمینت اسکوتی است. کاربرد اسکوتی نیز مانند قرنیز است و جهت زیبایی کار و جلوگیری از نفوذ رطوبت یا سنگ‌ریزه و … در اطراف لمینت کار می‌شود. تفاوت اسکوتی با قرنیز در ارتفاع و سایز آن است و برای فضاهایی استفاده می‌شود که ارتفاع کم‌تری دارند و نمی‌توان از قرنیز استفاده کرد. مانند زیر درب سرویس بهداشتی و حمام، درب تراس، درب کمد دیواری که خیلی نزدیک به کف زمین هستند.

گرده یا میت

از این ابزار برای مکان‌هایی که دارای اختلاف سطح هستند استفاده می‌شود. فرض کنید که سالن پذیرایی خود را پارکت لمینت کرده‌اید و قصد ندارید که اتاق‌ها را لمینت کنید. با در نظر گرفتن ضخامت لمینت و فوم زیر آن، بین سالن پذیرایی و اتاق خواب‌تان حداقل 10 سانتی‌متر اختلاف ارتفاع به وجود می‌آید. از این‌رو از ابزار گرده در این فضا استفاده می‌شود تا بر اثر این اختلاف ارتفاع هنگام تردد، مشکلی پیش نیاید و اصطلاحا پاگیر نشود. از این‌رو گرده جزء کاربردی‌ترین ابزارهای نصب پارکت لمینت به شمار می رود.

این ابزار به شکل فلزی و ام دی اف در بازار موجود است و نمونه‌ی ام دی اف آن در منازل مسکونی کاربرد بیش‌تری دارد.

میانه

از دیگر ابزارهای نصب می‌توان به میانه اشاره کرد. میانه برای اتصال دو فضای مجزا ولی هم‌سطح که هر دو لمینت شده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند اتاق خواب و سالن پذیرایی. کاربرد میانه بیش‌تر در زمان تعویض پارکت لمینت مشخص می‌شود. درواقع زمانی که پارکت لمینت به هر دلیلی نیاز به تعویض داشته باشد نمی‌توان همان تایل آسیب‌دیده را باز و تعمیر کرد. زیرا تایل‌های لمینت به شکل کلیکی در هم قفل و چفت می‌شوند و امکان باز کردن آن از هر نقطه‌ای وجود ندارد. به همین دلیل باید از اولین درگاه یا جای خالی که امکان باز کردن لمینت وجود دارد، شروع کرد. به همین دلیل فضای بین اتاق خواب و سالن پذیرایی برش می‌خورد و لمینت هر فضا جداگانه نصب می‌شود. این شکاف و فاصله به وسیله‌ی ابزار میانه پوشش داده می‌شود.

لب‌پله

در فضاهایی که پله وجود دارد بعد از نصب در کف و پیشانی پله فضایی خالی به وجود می‌آید. این فضای خالی با ابزار لب‌پله پر می‌شود. این ابزار مانع از برخورد پا به لبه‌ی پله و آسیب به پا می‌شود. از این‌رو از دیگر ابزارهای نصب پارکت لمینت، لب‌پله است.

خط‌کش، روکوب، تاشو، اره، کف‌ساب و چاقو تیغه‌دار

علاوه بر ابزارهای یاد شده، خط‌کش، روکوب، تاشو، اره، کف‌ساب و چاقو تیغه‌دار نیز از ابزارهای نصب پارکت لمینت به شمار می‌روند. البته این ابزارها بسیار کم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 از ابزار تاشو برای پوشاندن کنج‌ها و زوایا، روی ستون‌ها و لبه‌ی پنجره‌ها استفاده می‌‌شود. از اره نیز برای برش تایل‌های لمینت در مواقعی که نیاز به کوتاه کردن آن‌ها باشد استفاده می‌شود.

ضمن این‌که حین نصب پارکت لمینت بارها چاقو تیغه‌دار مورد نیاز می‌شود. از باز کردن بسته‌بندی تایل‌ها گرفته تا بریدن لایه‌ها و …

همچنین از کف‌ساب نیز برای هموار کردن کف بتنی زمانی که سطح ناهموار است استفاده می‌شود.

همان‌طور که مطالعه کردید برای نصب پارکت لمینت نیاز به ابزارهای خاصی است.

 هر چند که نصب پارکت لمینت بسیار آسان و سریع است ولی مانند هر محصول دیگری برای نصب نیازمند ابزارهای خاص خود است. 

این ابزارها بسیار مهم و کاربردی هستند و عدم وجود آن‌ها نصب را دچار اختلال می‌کند.

 در نتیجه کیفیت ابزارهای نصب پارکت لمینت از ملزومات یک نصب دقیق و اصولی به شمار می‌رود.

3.7/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *