نقش و تاثیری که پله‌ها در ساختمان‌های امروزی بر عهده دارند غیرقابل انکار است. به همین دلیل باید کفپوش مناسبی داشته باشند. امروزه کفپوش‌ها از تنوع بالایی برخوردار هستند. با تمام این‌ها انتخاب کفپوش بستگی به این دارد که شما دنبال ایجاد زیبایی هستید یا می‌خواهید تردد راحت و ایمن داشته باشید. همچنین این‌که کفپوش مورد نظر نیز چه قیمتی داشته باشد مهم است. از این‌رو در این مقاله به کفپوش پله و ویژگی‌ها و انواع آن می پردازیم.  

چرا کفپوش پله مهم است؟

یکی از بخش‌های اصلی به ویژه در خانه‌های دوبلکس، پله است. پله‌ها طبقات را به یکدیگر متصل می‌کنند و به این شیوه فضایی بزرگ‌تری را می‌سازند. جدای از این‌که پله‌ها طبقات را به یکدیگر سنجاق می‌کنند ظاهر زیبایی را نیز به فضا می‌بخشند. دقیقا به همین دلیل کفپوش پله اهمیت پیدا می‌‌کند، زیرا نوع کفپوش می‌تواند بر این زیبایی بیافزاید و جلوه‌ی ویژه‌ای به فضای شما ببخشد.

به طور کلی کفپوش پله علاوه بر پوشاندن سطح پله و زیبا‌تر کردن آن، تردد را نیز آسان می‌کند و از این رو در انتخاب آن باید توجه ویژه‌ای به خرج داد.

نکات ضروری در انتخاب کفپوش پله

برای بهترین انتخاب باید معیارهای خاصی را در نظر گرفت. در واقع بهترین کفپوش پله دارای  ویژگی‌های خاصی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

جنس
استحکام
ایمنی بالا
هماهنگ با دکوراسیون
سلیقه شخصی
بودجه
شرح کامل ویژگی های کفپوش مناسب پله

آیتم مهم جنس کفپوش پله

در انتخاب کفپوش برای پله باید به جنس کفپوش توجه کنید. توجه داشته باشید که با توجه به نوع کاربری و میزان تردد، چه جنسی از کفپوش برای راه پله مناسب است.

اهمیت استحکام کفپوش

یکی از نکات مهمی که در انتخاب کفپوش مناسب برای پله باید در نظر گرفت استحکام و میزان مقاومت آن است. راه‌پله بخشی از هر فضای مسکونی، اداری و یا تجاری است که میزان تردد زیادی در آن صورت می‌گیرد. در نتیجه کفپوش این بخش باید در برابر فشار، سایش، خط‌وخش و ... مقاومت بالایی داشته باشد.

امنیت بالای کفپوش پله مهم است

خطر لغزش و سقوط بر روی پله‌ها همیشه وجود دارد. این مسئله برای کودکان و سالمندان حساس‌تر نیز است. به همین دلیل کفپوشی که برای راه‌پله انتخاب می‌شود باید ایمن باشد و تهدیدی برای سلامتی افراد نباشد.

ست بودن کفپوش پله با دکوراسیون

هنگام خرید و انتخاب کفپوش برای راه‌پله به تطابق داشتن آن با سایر عناصر توجه کنید. اگر خانه‌ی شما دوبلکس است و کفپوش را برای پله‌های درون خانه می‌خواهید باید با کفپوش سطح هماهنگ باشد. در صورتی که کفپوش طبقات با یکدیگر متفاوت است، کفپوش پله با توجه به جای‌گیری پله  انتخاب می‌شود. اگر پله‌ها از طبقه پایین بیش‌تر قابل مشاهده باشد، باید با کفپوش طبقه‌ی پایین هماهنگ شود و برعکس. در واقع برای انتخاب کفپوش پله باید به سایر عوامل مانند سبک دکوراسیون و کفپوش سایر بخش‌ها توجه داشت.

در نظر گرفتن سلیقه شخصی

از آن‌جایی که راه پله یکی از عناصر اصلی در دکوراسیون به شمار می‌رود باید در انتخاب کفپوش آن دقت زیادی کرد. این در حالی است که باید کفپوش این بخش متناسب با سلیقه‌ی شخصی شما انتخاب شود تا در نهایت حس خوشایندی را به شما منتقل کند. 

میزان بودجه در انتخاب کفپوش پله

هر کفپوش با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهایی که دارد قیمت‌گذاری می‌شود. این امر منجر به تنوع قیمت کفپوش‌ها در بازار می‌شود. بر این اساس شما باید حین انتخاب کفپوش پله حواس‌تان به بودجه‌ی خودتان نیز باشد.

انواع کفپوش مناسب پله

بهترین نوع کفپوش پله بستگی زیادی به این دارد که راه‌پله کجا قرار دارد و چگونه از آن استفاده می‌شود. پلکانی که قابل مشاهده از ورودی خانه است نسبت به راه‌پله‌ی پشتی که به زیرزمین منتهی می‌شود، نیاز به نوع متفاوتی از کفپوش دارد. به طور کلی انتخاب کفپوش پله بستگی زیادی به محل قرارگیری راه‌پله، میزان تردد روی آن و نوع کفپوش سایر بخش‌های خانه دارد. در ادامه به معرفی انواع کفپوش‌ پله می‌پردازیم و معایب و مزایای هر یک را بررسی می کنیم.

پی وی سی
پارکت لمینت
پارکت چوبی
فرش یا موکت
سنگ
توضیح کامل انواع کفپوش های مناسب پله

محبوب ترین کفپوش برای پله،پی وی سی

کفپوش پی وی سی یا وینیل یکی از محبوب‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین کفپوش‌های موجود در بازار است. این کفپوش قابلیت نصب بر روی پله را نیز دارد. کفپوش پی وی سی دارای رنگ و طرح متنوعی است و به سادگی می‌توانید آن را با سایر عناصر دکوراسیون خود هماهنگ کنید. ضمن این‌که جنس کفپوش وینیل از پی وی سی و بر پایه‌ی پلیمر است. از این نظر مقاومت بسیار زیادی دارد و برای مکان‌های اداری و تجاری که تردد زیادی در آن‌ها صورت می‌گیرد، گزینه‌ی مناسبی است.

همچنین شست‌وشو و نظافت پله‌ها در صورتی که کفپوش پی وی سی روی آن‌ها نصب شده باشد بسیار آسان است. ضمن این‌که این کفپوش پله از نظر ایمنی نیز از امتیاز قابل قبولی برخوردار است. همچنین قابل ذکر است که نصب کفپوش وینیل روی پله خیلی آسان و سریع صورت می‌گیرد.

لمینت، کفپوش منحصر به فرد

بدون شک یکی از زیباترین، خاص‌ترین و چشم‌نوازترین کفپوش‌های پله، پارکت لمینت است. پارکت لمینت با توجه به ساختار خاص خود، جلوه‌ی چوب طبیعی را به پله های شما می‌بخشد و حسی گرمابخش را به وجود می‌آورد. این کفپوش نسبت به پارکت‌های چوبی از مقاومت بالاتری در برابر سایش، خراش و رطوبت دارند و از شیوه‌ی نصب خاص و آسانی نیز برخوردار است. ضمن این‌که حفظ و نگهداری آن نسبت به پارکت چوبی راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است. همه‌ی این‌ها در حالی است که از قیمت بسیار مناسبی نیز برخوردار است. پس اگر به دنبال کفپوش خاص ولی ارزان برای پله‌های خود هستید، پارکت لمینت گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

پارکت چوبی

انسان‌ها به طور ذاتی علاقه‌مند به استفاده از عناصر طبیعی در دکوراسیون خانه یا محل کار خود هستند. در این بین چوب یکی از آن عناصر اصلی است که بخش‌های زیادی از دکوراسیون فضاهای مختلف به خصوص خانه‌ها را در بر می‌گیرد. قطع به یقین زیبایی و شکوهی که راه‌پله‌ی خانه‌ی دوبلکس شما با پارکت چوبی پیدا می‌کند با سایر کفپوش‌ها پیدا نمی‌کند. پارکت چوبی اصولا از چوب درختانی مانند راش، گردو، بلوط و ... تولید می‌شود و حس خوشایند طبیعت را به خانه می‌بخشد. این کفپوش نسبت به سایر کفپوش‌ها از لغزندگی کم‌تری برخوردار است و از این‌رو ایمن‌تر است. البته که این کفپوش بسیار گران است و نصب دشواری نیز دارد. ضمن این‌که حفظ و نگهداری آن نیز دشوار است.

استفاده از فوش یا موکت برای پله

یکی از ایمن‌ترین کفپوش‌های راه‌پله فرش و یا موکت است. این کفپوش حالت نرمی دارد و از این‌رو برای خانه‌هایی که در آن کودک و یا فرد سالمند وجود دارد گزینه‌ی مناسبی است. ضمن این‌که فرش در فصل زمستان گرمای خوشایندی را به پا منتقل می‌کند و همچنین به عنوان عایق صدا نیز عمل می‌کند. قابل ذکر است که فرش یا موکت کاملا سطح پله را می‌پوشاند و از این نظر از ساییده شدن و یا آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند. پس اگر به دنبال کفپوشی مقاوم، نرم و ایمن برای راه پله هستید فرش و یا موکت می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. با تمام این‌ها مهم‌ترین ایراد فرش و موکت، جذب آلودگی و گردوغبار زیاد است. به همین دلیل نظافت آن سخت و دشوار است.

زیبایی پله با سنگ

یکی از قدیمی‌ترین و در عین‌حال جذاب‌ترین انواع کفپوش پله، سنگ است. این کفپوش فضای شما را بزرگ نشان می‌دهد و افراد را به سادگی مجذوب شکوه خود می‌کند. البته که قیمت کفپوش سنگی گران است و همین عامل محدودیتی برای استفاده از این کفپوش پله ایجاد می‌کند. هر چند که نظافت این کفپوش آسان است ولی نصب آن دشوار و پرهزینه است. ضمن این‌که سطح سنگ لغزنده است و سرما را نیز در خود نگه می‌دارد.

در نهایت باید گفت که پله‌ها به دلیل نقش مهمی که در دکوراسیون دارند باید کفپوش مناسبی نیز بر روی آن نصب شود. همان‌طورکه مطالعه کردید کفپوش پله دارای ویژگی‌های خاصی است. کفپوش‌های مختلفی هم که امروزه برای پله وجود دارد هر کدام بخشی از این ویژگی‌های پله را دارند. حالا این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا کیفیت و دوام برای‌تان الویت دارد یا ظاهر جذاب و شاید هم ایمنی کفپوش.

به هر حال در نهایت شما باید با در نظر گرفتن سلیقه‌تان دست به انتخاب کفپوش مناسب بزنید

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *