امروزه به دلیل کوچک‌تر شدن خانه‌ها و کمبود فضا و همچنین تخت شدن تلویزیون‌ها، آن‌ها را بر روی دیوار نصب می‌کنند. اصطلاحا به آن تی وی وال گفته می‌شود. تی وی وال فضای خانه را از سردی در می‌آورد و به آن روح می‌دمد. در این مقاله قصد داریم به این بپردازیم که چگونه می‌توانیم تی وی وال جذابی داشته باشیم؟

دنیای مدرن و افزایش فردگرایی‌، مناسبات خانوادگی را نیز تحت تأثیر قرار داده و اعضای خانواده دیگر مانند گذشته زمان چندانی را با یکدیگر نمی‌گذرانند. از این‌رو کیفیت مدت زمان اندکی که اعضای خانواده دور یکدیگر جمع می‌شوند اهمیت بالایی دارد. وجود مکانی گرم و دوست‌داشتنی موجب افزایش صمیمیت بین افراد می‌شود و سطح کیفیت روابط اعضای خانواده را نیز بالا می‌برد. یکی از فضاهایی که اعضای خانواده دور یکدیگر جمع می‌شوند هنگام تماشای تلویزیون است. به همین دلیل دکوراسیون اتاق تلویزیون و یا به طور خاص دیوار پشت تلویزیون اهمیت بالایی دارد.

تی وی وال چیست؟

به طور کلی و به زبان خیلی ساده تی ‌وی وال (TV Wall)، به دیوار پشت تلویزیون و یا دیواری که تلویزیون روی آن نصب می‌شود گفته می‌شود. البته که به طور خاص تی وی وال‌ها به صفحه‌های مجزا از دیوار گفته می‌شوند که تلویزیون روی آن‌ها نصب می‌شود. دیوار پشت تلویزیون با مصالح مختلف در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی ساخته می‌شوند.

با رشد تکنولوژی و تولید تلویزیون‌های ال‌ سی دی و ال ای دی، پایه‌های نگهدارنده‌ی تلویزیون‌ها نیز تغییر کرد. از سوی دیگر با هر چه کوچک‌تر شدن خانه‌های مسکونی و استفاده‌ی درست از فضا، تلویزیون‌ها بر روی دیوار نصب شدند و دیوار پشت تلویزیون با عناصر مختلفی تزئین شد. اهمیت این دیوار از این‌رو است که همواره تلویزیون نقش زیادی در جمع کردن اعضای خانواده در یک نقطه دارد. ضمن این‌که خود تلویزیون و عناصر اطرافش یکی از اصلی‌ترین بخش‌های دکوراسیون به شمار می‌روند. به این دلایل تی وی وال فضای خاصی را در اتاق نشیمن و یا سالن پذیرایی شما ایجاد می‌کند.

نکات مورد توجه در طراحی تی وی وال

برای داشتن یک پشت تی وی زیبا و منحصر به فرد باید نکات خاصی را مدنظر بگیرید و بر اساس آن‌ها اقدام به طراحی کنید. در این بخش به این نکات می‌پردازیم.

محل نصب

از موارد اصلی و مهم هنگام طراحی این محصول، محل نصب آن است. اصولا تی وی وال در تی وی روم نصب می‌شود ولی با توجه به کوچک بودن خانه‌های امروزی عمدتا در سالن پذیرایی نصب می‌شود. 

توجه داشته باشید که تی وی وال باید بر روی دیواری اجرا شود که از زوایای مختلف قابل دید باشد. همچنین باید در ارتفاع مناسبی نصب شود به طوری که با چشم‌های بیننده هم‌تراز باشد. ضمن این‌که نباید در مسیر تابش نور خورشید باشد.

توجه به متراژ فضا

متراژ خانه از دیگر نکاتی است که برای طراحی دیوار پشت تلویزیون  باید به آن دقت کنید. در خانه‌های بزرگ دست شما در طراحی و اجرای آن خیلی باز است. در حالی که در خانه‌های کوچک‌تر با محدودیت مواجه هستید و از این نظر باید با توجه به فضا، بهترین طراحی را داشته باشید.

نورپردازی

از نورپردازی غافل نشوید. شما می‌توانید با نورپردازی اصولی و درست جلوه‌ی دیوار پشت تلویزیون خانه‌ی خود را چند برابر کنید.

توجه به سبک دکوراسیون

نوع دکوراسیون، رنگ غالب  و نوع عناصر اصلی دکوراسیون خانه‌تان نیز در طراحی تی وی وال نقش دارند. پشت تی وی شما باید با سایر بخش‌های خانه‌تان مانند کفپوش، رنگ مبلمان و … متناسب باشد.

تی وی وال

مزایای تی وی وال

امروزه TV Wall‌ها از مواد مختلفی تولید می‌شوند و به یک نوع مصالح خاص محدود نمی‌شوند ولی به طورکلی دیوار پشت تلویزیون دارای ویژگی‌های خاصی است که منجر به محبوبیت این محصول می‌شود. در این بخش به ویژگی‌های این محصول اشاره می‌کنیم

نصب آسان و سریع

وزن کم

نظافت آسان

قیمت مناسب

برخورداری از رنگ و طرح‌های متنوع

جنس و بافت متنوع

انواع تی وی وال

تی وی وال از مواد و مصالح گوناگونی تولید می‌شود و از این‌رو طیف وسیعی از سلیقه‌ها را در بر می‌گیرد. به طور کلی در 3 سبک مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک طراحی می‌شود و شما می‌توانید با توجه به سبک مورد نظرتان پشت تی وی خود را طراحی کنید. در این بخش قصد داریم که به انواع تی وی وال به طور کامل بپردازیم.

  • کاغذدیواری

از نمونه‌های بسیار ساده که برای خانه‌های کوچک و سبک دکوراسیون مینیمال گزینه‌ی مناسبی به شمار    می‌رود، کاغذدیواری است. شما می‌توانید با کاغذ دیواری‌ای متفاوت از کاغذدیواری سایر بخش‌های خانه، پشت تی وی  ساده و جمع‌وجوری را برای خانه‌ی خود ایجاد کنید. در انتخاب طرح و رنگ کاغذدیواری برای این بخش سعی کنید دقت بیش‌تری داشته باشید و از طرح‌های مدرن استفاده کنید. کاغذدیواری‌های مدرن ساده‌تر هستند و چشم را آزار نمی‌دهند و برای این بخش خانه که حین تماشای تلویزیون مدام جلو دید است، مناسب‌تر است.

  • آجرنما

شما می‌توانید برای طراحی پشت تی وی خود از آجر نیز استفاده کنید. آجر از دیگر مواد و مصالح محبوب برای دیوار تی وی به شمار می‌رود که از رنگ‌های متنوعی برخوردار است. همچنین آجر جزء آن دسته از مصالحی است که در سبک‌های مختلف دکوراسیون از مدرن گرفته تا کلاسیک و سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بین رنگ‌های متنوع آجرنما، رنگ سفید برای پشت تی وی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزء رنگ‌های پرطرفدار به شمار می‌رود. ضمن این‌که این رنگ به سادگی با سایر رنگ‌های دکوراسیون شما هماهنگ می‌شود.

  • سنگ

محصولات تولید شده از سنگ همواره از محبوبیت بالایی برخودار هستند و برای دکوراتیوسازی بخش‌های مختلف خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از انواع سنگ به عنوان تی وی وال استفاده کنید. سنگ‌هایی مانند مرمر، مرمریت، آنتیک، اسلب، هوند و چینی در طراحی پشت تی وی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که می‌دانید سنگ نمای زیبا و مجللی را به خانه‌ی شما می‌بخشد ولی با این‌حال قیمت بالایی دارد. به همین دلیل شما می‌توانید از انواع سنگ‌های مصنوعی مانند ماربل شیت برای طراحی و اجرا پشت تی وی خود استفاده کنید.

  • چوبی

چوب یکی از قدیمی‌ترین متریال‌ها در معماری و طراحی به شمار می‌رود. از ویژگی‌های منحصر به‌فرد چوب که آن را تبدیل به یک محصول ایده‌آل می‌کند، القا حس طبیعت است. از چوب بیش‌تر در سبک کلاسیک استفاده می‌شود ولی از نمونه‌های به‌روزتر این محصولات می‌توان در سبک‌های دیگر نیز استفاده کرد. تی وی مدرن ام دی اف جز این محصولات به شمار می‌رود. همچنین از نمونه‌های چوب مصنوعی که به عنوان پشت تی وی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به ترمووال اشاره کرد. 

تی وی وال
  • کناف

در معرفی انواع مواد و مصالح برای ایجاد یک تی وی وال منحصر به فرد نباید کناف را فراموش کرد. کناف نیز جزء مصالح رایجی است که در طراحی خانه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بین برای تزئین دیوار پشت تلویزیون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با کمی نورپردازی جلوه‌ی ویژه‌ای به تی‌وی وال کناف خود بدهید.

  • فومی

امروزه با توجه  به شرایط اقتصادی خاصی که در جامعه حاکم است شاید نتوانید از پس هزینه‌های مصالحی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد بربیایید. با این حال نگران نباشید و از قید داشتن یک پشت تی وی زیبا دست نکشید. شما می‌توانید برای طراحی این بخش از فوم استفاده کنید. تی وی وال فومی جزء تی وی وال‌های ساده به شمار می‌رود و از ویژگی‌های توجه‌برانگیز این متریال قیمت منحصربه‌فرد و نصب آسان است.

تی وی وال ترکیبی

دست شما حین طراحی و اجرای پشت تی وی کاملا باز است و می‌توانید از مدل‌های ترکیبی استفاده کنید. به این معنی که همزمان از چندین مصالح در طراحی پشت تی وی خود بهره ببرید. این کار منجر به جذاب شدن تی وی وال و مانع خستگی شما می‌شود. برای نمونه شما می‌توانید از ماربل شیت همزمان در پشت تی وی خود بهره ببرید. علاوه بر این با انواع نورپردازی جلوه‌ی ویژه‌ای به پشت تی وی خود می‌بخشید. همچنین شما می‌توانید این بخش از خانه‌ی خود را قفسه‌بندی کنید. سپس با استفاده از گلدان‌های طبیعی و کتاب فضای خاص و منحصر به ‌فردی را به پشت تی وی خود ببخشید. برای خانه‌های کوچک و نقلی نیز تی‌وی وال‌های کشویی گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌روند.

قیمت تی وی وال

همان‌طور که گفتیم مواد و مصالح اجرای تی وی وال متفاوت است. در تعیین قیمت ترمووال سلیقه‌ شخصی، ابعاد، طرح و رنگ مورد نظر مؤثر است. به همین دلیل نمی‌توان یک قیمت واحد را برای آن در نظر گرفت. لازم است که پیش از طراحی و اجرای تی وی وال ابتدا مدل، طرح و نقش مدنظرتان را انتخاب کنید. سپس ابعاد را اندازه‌گیری نمایید و دست‌آخر هزینه‌ی نهایی توسط تیم طراحی و اجرا برآورد می‌شود.

همان‌طور که ذکر آن رفت تی وی وال نقش زیادی را در دکوراسیون خانه بر عهده دارد. دیوار پشت تلویزیون را می‌شود با مصالح گوناگونی طراحی و اجرا کرد.

 در این میان انتخاب متریال خاص بستگی زیادی به سلیقه و میزان هزینه‌ای که شما می‌خواهید بکنید دارد.

در نهایت امیداواریم که این مقاله به شما در شناخت تی وی وال و انواع آن کمک کرده باشد. از این که تا انتهای این مطلب همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

1 نظر در “چگونه تی وی وال جذابی داشته باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *