کاغذ دیواری از دیوارپوش‌های قدیمی ولی محبوب به شمار می‌رود که به دلیل تنوع  طرح و رنگ، همچنان مورد استقبال عموم است. با این حال این دیوارپوش دارای نواقصی است که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به چروک آن اشاره کرد. برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که علت چروک کاغذ دیواری چروک چیست؟ ما در این مقاله به دنبال پاسخ این سوال هستیم.

دلیل اینکه کاغذ دیواری چروک می‌شود. به همین دلیل آشنایی با علت‌های چروک کاغذ دیواری باعث جلوگیری از بروز این مشکل می‌شود. در ادامه به این عوامل می‌پردازیم.

روش نصب نادرست

یکی از اصلی‌ترین دلایل چروک کاغذ دیواری، نصب نادرست آن است. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است که نصب توسط نصابان حرفه‌ای و متبحر انجام شود. نصاب حرفه‌ای به دلیل تجربه‌ی بالا، نصب را اصولی، آرام و با‌حوصله، کاملا صاف و بدون هرگونه نقصی انجام می‌دهد. یک نصاب بر اساس تجربه می‌داند که برای چسبیدن کاغذ دیواری چه میزان فشار لازم است. انجام  این کار  به صورت اشتباه باعث می‌شود که کاغذ دیواری کامل به دیوار نچسبد و در اثر خشکی چسب ، چروک شود.  

استفاده از خمیر نامناسب

در واقع کاغذ دیواری توسط خمیر خاصی به دیوار می‌چسبد. ترکیبات این خمیر شامل آب و محلول‌های وینیل و پلیمر است. نوع چسبی که در این خمیر به کار می‌رود مهم است. در صورت کیفیت پایین، نمک‌های موجود در محلول آزاد می‌شوند و منجر به چروک کاغذ دیواری می‌شوند.

عدم توجه به زمان لازم برای خیساندن خمیر کاغذ دیواری

خمیری که کاغذ دیواری توسط آن به دیوار می‌چسبد پیش از نصب باید در مدت زمان مشخص خیس شود. اگر خمیر به اندازه‌ی کافی خیس نشود کاغذ دیواری هنگام نصب کش می‌آید و بعد از خشکی، چروک‌ می‌شود.

 انجام ندادن زیرسازی اصولی

از مهم‌ترین کارهایی که باید پیش از نصب کاغذ دیواری انجام دهید، زیرسازی درست و اصولی است. پیش از نصب باید سطح دیوار کاملا صاف و هموار و یکنواخت شود و از هرگونه لک و آلودگی تمیز شود. روش اشتباه زیرسازی و از بین نبردن ناهمواری‌ها و فرورفتگی‌ها باعث چروک شدن کاغذ دیواری می‌شود.

گاهی نیز به دلیل تنبلی و یا کمبود وقت افراد کاغذ دیواری جدید را روی پوشش قبلی نصب می‌کنند. در این حالت خمیر باعث به خیس و تورم  پوشش قبلی می‌شود و در نتیجه پوشش جدید به طور کامل به دیوار نمی‌چسبد و در نهایت چروک می‌شود.

زمانی که چین و چروک کم باشد می‌توان با روش‌های ساده‌ای آن‌ها را از بین برد. در ادامه به این روش‌ها می‌پردازیم.

روش‌های خانگی از بین بردن چروک کاغذ دیواری

چروک کاغذ دیواری

حل مشکل با استفاده از اتو

می‌توانید با استفاده از اتو  چین و چروک‌ کاغذ دیواری را از بین ببرید. برای این کار باید ابتدا توسط سوزن یک سوراخ کوچک در قسمت چروک ایجاد کنید تا باد زیر  آن خالی شود. سپس به کمک اتو آن بخش را صاف کنید. البته از کشیدن مستقیم اتو بر روی کاغذ جلوگیری کنید.

از بین بردن چروک کاغذ دیواری به کمک اجسام تیز

راه‌کار دیگر برای از بین بردن چروک کاغذ دیواری، ایجاد یک سوراخ کوچک در سطح چروک‌ و تزریق چسب به آن قسمت است. با این کار چسب به آرامی پخش می‌شود و باعث صاف شدن و از بین رفتن چروک کاغذ دیواری می‌شود.

رفع چروک کاغذ دیواری با استفاده از سشوار

حرارت یکی از مناسب‌ترین راه‌کارها برای از بین بردن چروک کاغذ دیواری است. برای این کار سشوار ابزار مناسبی به شمار می‌رود. دقت کنید که سشوار را در یک فاصله‌ی مناسب نگه‌ دارید تا کاغذ دیواری به دلیل حرارت بالا، دچار سوختگی و رنگ‌پریدگی نشود.

همان‌طور که متوجه شدید چروک شدن کاغذ دیواری دلایل متعددی دارد که آگاهی  از این دلایل باعث پیشگیری از بروز آن می‌شود. 

هر چند که راه‌کارهای کوچکی برای از بین بردن چین و چروک کاغذ دیواری وجود دارد ولی مهم‌ترین کاری که شما باید انجام دهید خرید یک محصول باکیفیت و نصب اصولی آن است. 

اولین قدم سپردن کار به یک نصاب حرفه‌ای و کاربلد است که ضمن انجام زیرسازی‌های لازم، با حوصله و دقت فراوان نصب را انجام دهد.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *