جلوگیری از باد کردن پارکت لمینت  

پارکت لمینت جزء پرطرفدار‌ترین کفپوش‌ها به شمار می‌رود که امروزه در دکوراسیون داخلی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این وجود، باد کردن پارکت لمینت یکی از معضلاتی است که در صورت عدم رعایت اصول و قواعدی ایجاد می‌شود. به همین دلیل یکی از سوالات و نگرانی‌هایی که همیشه خریداران پارکت لمینت دارند این است که چرا پارکت لمینت باد می‌کند؟

امروز در این مقاله قصد داریم در مورد این معضل با شما عزیزان صحبت کنیم تا نگرانی‌های‌تان در باب این موضوع رفع شود.

همانطور که در مقالات قبلی سایت راشین اشاره شده، پارکت لمینت و یا هر کفپوشی که متریال تشکیل‌دهنده‌ی آن چوب و یا الیاف چوبی باشد، در کنار مزایای بسیار معایبی نیز دارند. 

پارکت لمینت زیبایی خاص و منحصر به‌فردی به محیط می‌بخشد ولی طبیعتا نیازمند نگهداری صحیح است. شما ملزم به رعایت این نکات هستید تا پارکت لمینت‌تان آسیب نبیند. ورم کردن و یا باد کردن پارکت لمینت یکی از آن آسیب‌ها است که در صورت رعایت نکردن اصول نگهداری، پارکت لمینت شما به آن دچار می‌شود.

پارکت لمینت بیشتر در معرض باد کردن است یا پارکت چوبی؟

پارکت چوبی و پارکت لمینت علیرغم شباهت‌های ظاهری بسیار، تفاوت‌های زیادی باهم دارند. این محصول از مواد طبیعی و چوب تشکیل شده است و به همین دلیل مقاومت کمی ‌در برابر رطوبت دارد و در مجاورت رطوبت از درجه‌ی آسیب‌پذیری بالایی برخودار است.

لمینت کف تشکیل شده از الیاف چوب است و به همین دلیل نسبت به پارکت چوبی که چوب خالص است، مقاومت بیشتری در مقابل آب و رطوبت دارد. این نکته را هم باید در نظر گرفت که پارکت لمینت از مغزی اچ دی اف استفاده شده است که اچ دی اف مقاومت بیشتری نسبت به ام دی اف دارد.

چرا پارکت لمینت باد میکند؟

  • نصب غیرحرفه‌ای

باد کردن پارکت لمینت علل متعددی دارد که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن می‌تواند نصب نادرست باشد. نصب پارکت لمینت با وجود آسان بودن نیاز به نصاب حرفه‌ای دارد تا اصول و قواعد نصب را رعایت کند.  

یکی از قواعد اصلی نصب پارکت لمینت این است که لمینت‌ها آزاد باشند و 8 میل تا 1 سانت از کف زمین فاصله داشته باشند. این فاصله بدین جهت می‌باشد که پارکت لمینت در مقابل انقباض و انبساط بتواند مقاومت کند.

  • وجود آب و رطوبت

از دیگر عوامل باد کردن پارکت لمینت وجود نم و رطوبت است. درواقع آب دشمن اصلی پارکت لمینت است. لوله‌های غیراستاندارد و دارای نشتی، دیوار نم‌زده و یا نصب پارکت لمینت روی سیمان خیس و… باعث ایجاد ورم روی پارکت لمینت می‌شود.

در صورتی که لوله‌های استاندارد دارید و مطمئن هستید نشتی ندارند، احتمالا ورم را بیشتر در نواحی نزدیک به سرویس بهداشتی و حمام مشاهده کنید. پیشنهاد ما برای این موضوع استفاده از روکش‌های پلاستیکی روی پارکت لمینت است تا آب روی پارکت لمینت نریزد.

باد کردن پارکت لمینت
  • سیستم گرمایش از کف

امروزه اکثرا برای گرم کردن فضا، از سیستم گرمایش از کف استفاده می‌شود. نحوه کار این سیستم به این صورت است که لوله‌های حاوی آب داغ از کف زمین رد ‌می‌شود. اگر فضای مدنظر شما، سیستم گرمایش از کف داشته باشد و کفپوش آن نیز پارکت لمینت باشد، احتمال باد کردن پارکت لمینت بالا است.

  • باد کردن پارکت لمینت به دلیل استفاده اشتباه از پکیج

استفاده درست و به جا از پکیج، یکی از راه‌های جلوگیری از باد کردن پارکت لمینت است. بدین صورت که اگر به تازگی پارکت لمینت نصب کرده‌اید برای استفاده از پکیج  باید آن را روی پایین‌ترین درجه بگذارید. در ادامه و به تدریج می‌توانید درجه‌ی دما را بیش‌تر کنید، این کار مانع وارد شدن شوک حرارتی به پارکت لمینت می‌شود.

  • وارد شدن فشار زیاد به لمینت توسط وسایل سنگین

همانطور که در بالا اشاره شد پارکت لمینت نیاز به فضایی برای انبساط و انقباض دارد. در صورت قرار گرفتن وسایل سنگین روی آن، فشار زیادی به کف وارد می‌شود که منجر به بادکردن  باعث پارکت لمینت می‌شود.

قرار دادن وسایل سنگین روی پارکت لمینت باعث عدم‌ تحرک در مقابل تغییرات دمایی می‌شود و همین موضوع امکان ورم کردن آن را بالا می‌برد. بهتر است در صورتی که وسایل سنگین دارید فشار آن به یک نقطه متمرکز نشود و فقط یک نقطه‌‌ را تحت فشار نگذارد.

  • بی کیفیت بودن پارکت لمینت

دلایل رایج برای باد کردن پارکت لمینت را گفتیم اما مهم است بدانید که همیشه عوامل خارجی باعث باد کردن پارکت لمینت نمی‌شود. گاهی در استفاده از پارکت لمینت برند متفرقه با کیفیت پایین این احتمال وجود دارد که بعد از گذشت زمان پارکت لمینت شما باد کند.

پارکت لمینت به دلایل متعددی ممکن است باد کند و به اصطلاح بالا بیاید. لازم است حتما دلایلی که در این مقاله ذکر شد و راه‌های جلوگیری از آن‌‌ها بررسی شود.

حتما پارکت لمینت خوب و معتبر خریداری کنید تا در صورت بروز هر نوع مشکلی راه حلی وجود داشته باشد. اگر پارکت لمینت متفرقه بخرید هیچ راهی برای جلوگیری از آسیب ندیدن آن وجود ندارد.

4.2/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *