پتینه کاری یکی از انواع پوشش های دیوار است که امروزه جایگزینی زیبا و مناسب برای رنگ آمیزی و نقاشی دیوار است و جلوه بسیار زیبایی دارد و جذابیت خاصی به دیوار میبخشد.

با استفاده از پتینه میتوان به دیوار ها و حتی سقف ها رنگ ، حس و حال و ظاهری متفاوت بخشید.

پتینه در لغت به معنای کهنگی است و در میان معماران ، به هنر کهنه معروف است.

ما در این مقاله می خواهیم نکات مهم و کاربردی را در مورد پتینه بررسی کنیم. به طور کلی اگر شما قصد بازسازی منزل و یا محیط کار خود را دارید ، پتینه میتواند تغیبری عالی برای شما باشد.

با اینکه پتینه به هنر کهنه اشاره دارد ولی امروزه با پیشرفت علم معماری و دکوراسیون، پتینه به عنوان نمایی مدرن و دکوراتیو معرفی میشود.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا پتینه و ویژگی های آن را بررسی کنیم.

پتینه کاری در دکوراسیون

استفاده از پتینه روی دیوارهای منزل، جز محبوب ترین انتخاب هاست و امروزه نیز پتینه کاری در دکوراسیون داخلی بسیار پرطرفدار شده است.

شما با بهره مندی از هنر پتینه، میتوانید یک دیوار ساده و بی روح را زیبا و چشم نواز کنید.

پتینه نسبت به رنگ آمیزی های ساده، طرفدار بیشتری دارد و کسانی که از رنگ های ساده ساختمانی خسته شده اند و علاقه ای به استفاده از کاغذ دیواری ندارند، میتوانند با استفاده از پتینه فضای خود را به راحتی زیبا و شیک کنند.

پتینه کاری

ویژگی های پتینه 

  • پتینه جایگزین بسیار خوبی برای رنگ است و زیبایی و جلوه ی بسیار جذابتری نسبت به رنگ دارد.
  • به دلیل قیمت بالایی که پتینه دارد ، شاید امکان استفاده از آن  برای هر کسی وجود نداشته باشد ، در این صورت پیشنهاد میشود که یک بخشی از دیوار را پتینه کار کنید.
  • دوام و عمر پتینه بسیار بالاست و تغییر رنگ نمیدهد.
  • پتینه در صورت زخمی شدن به راحتی قابل ترمیم و لکه گیری می باشد.
  • روی تمام سطوح، پتینه را میتوانید اجرا کنید، مانند : دیوار، سقف، پارتیشن و…
  • با پتینه میتوانید تمام ناهمواری های دیوار را پوشش دهید.
  • سطوحی که بپتینه کاری شده اند نسبت به دیگر سطح هایی که با رنگ نقاشی شده اند، دیرتر کثیف میشود.

انواع پتینه

پتینه انواع مختلفی دارد و بسیار متنوع و گسترده است.پتینه در انواع طلاکاری – نقره – ابروباد – طرح فرشته –

برجسته و غیر برجسته – بافت دار و بدون بافت و … قابل اجراست.

پتینه در دکوراسیون

روش های اجرای پتینه

1- پتینه کاری با استفاده از اسفنج

این یک روش آسان است که هر فرد می تواند آن را اجرا کند. در ابتدا سطح را رنگ آمیزی کنید و بعد با یک اسفنج خیس که به رنگ آغشته شده است را به صورت ضربه ای به دیوار بزنید و به همین راحتی شما کار پتینه انجام داده اید.

2- پتینه با ورق زینتی

در این روش پس از مرحله تمیزکاری و پوشش دهی سطح با رنگ اکرلیک، چسب ورق زینتی را با آب خیس کنید تا خوب رقیق شود و به وسیله یک قلمو یا اسفنج آن را  بر روی سطح بزنید.

3- پتینه کاری به وسیله پارچه

این روش به زمان بیشتری نسبت به روش پتینه با اسفنج نیاز دارد. به این صورت که بعد از زرنگ آمیزی و آماده سازی سطح زیرین، با چند تکه پارچه که کاملا به رنگ آغشته شده، به حالت ضربه ای به روی سطح بزنید.

4- رنگ برداری 

اگر به این روش میخواهید پتینه کاری کنید باید یک قلمو را در داخل رنگ رقیق شده بزنید و بعد از اینکه قلمو را رو سطح مورد نظر زدید تا قبل از اینکه خشک شود با یک تکه پارچه به صورت مچاله رنگ های اضافی را بردارید.

خمیر مخصوص پتینه کاری

خمیری که برای پتینه مورد استفاده قرار میگیرد، دارای انعطاف پذیری بالایی است. بهتر است کار پتینه توسط کسی که هنر این کار را دارد صورت گیرد تا بتواند با خمیر آن طرح های خلاقانه بر روی سطوح ایجاد کند.

پتینه کاری

نکته : خمیر پتینه نسبت به دیگر خمیرهای مورد استفاده در ساختمان، دیرتر خشک و همین موضوع باعث می شود تا هنرمند زمان بیشتری را بتواند صرف اجرای طرح و نقش روی سطح کند.

بتونه مخصوص پتینه

بتونه ی پتینه بهتر است روغنی باشد چرا که هم مقرون به صرفه تر است و هم به دلیل وجود رزین، کیفیت بالایی دارد.

نکته : حتما قبل از استفاده از بتونه سطح باید کاملا زیرسازی و حفره گیری شود و همچنین قبل از اقدام به بتونه کاری، سطح باید عاری از هر گونه آلودگی و گرد و غبار باشد.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *