در طی سال‌های اخیر، صنعت دکوراسیون پیشرفت روبه‌فزونی داشته و با ارائه‌ی محصولات متنوع و کاربردی حرکتی رو به جلو دارد. در این بین می‌توان به طراحی، تولید و معرفی انواع کفپوش و پارکت اشاره کرد. پارکت لمینت ضدآب، جزء محصولات پرطرفدار و محبوبی به شمار می‌رود که جهشی در دنیای پارکت و کفپوش ایجاد کرده است. در ادامه به طور کامل به ویژگی‌‌ها، کاربرد‌ها و نحوه‌ی تشخیص پارکت لمینت ضد آب می‌پردازیم.

پارکت لمینت ضد آب چیست؟

امروزه تقاضای پارکت لمینت‌ها به دلیل مزایای بسیار و زیبایی منحصربه‌فردی که دارند، افزایش یافته است. یکی از مزایای قابل توجه پارکت لمینت‌های نسل جدید، ضد آب و قابل شستشو بودن آن‌ها است. از ویژگی‌های مهم و قابل توجه‌ی این پارکت لمینت‌ها درجه‌ی مقاومت بالای آن‌ها در برابر رطوبت و آب می‌باشد که مناسب محیط‌هایی مرطوب است.

پارکت لمینت ضد آب مانند سایر پارکت لمینت‌ها از لایه‌ی ضخیم Hdf تشکیل می‌شود. لایه‌ی Hdf از چوب فشرده ساخته می‌شود که اگر در تماس با آب و رطوبت قرار بگیرد متورم شده و دچار پوسیدگی می‌شود. به همین دلیل در پارکت لمینت ضد آب از لایه‌‌ای نفوذناپذیر و ضدآب استفاده می‌شود که از پوسیدگی آن در برابر رطوبت جلوگیری می‌کند. بنابراین پارکت لمینت ضد آب، مناسب‌ترین پارکت برای محیط‌های مرطوب می‌باشد.

پارکت لمینت ضد اب

تفاوت لمینت ضد آب با پارکت‌های قابل شستشو

یکی از ویژگی‌های مهم پارکت لمینت‌ها نسبت به کفپوش‌های چوبی سابق، مقاومت آن‌ها در برابر آب و رطوبت است. ولی با این‌حال، پارکت لمینت‌های عادی برای شستشو دارای محدودیت‌هایی هستند و درجه مقاومت خاصی در برابر آب و رطوبت دارند. این در‌حالی است  که پارکت لمینت‌های ضدآب مقاومت بالاتری در برابر آب و مواد شوینده دارند. از این‌رو پارکت لمینت ضد آب، کاربردهای گسترده‌ای دارند و در محیط‌های بیشتری به کار می‌روند.

روش های تشخیص 

روش تشخیص این مدل لمینت کف، کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان با نگاه کردن ساده به تایل‌ها به ضد آب بودن یا نبودن آن ها پی برد. ولی با این وجود روش‌هایی وجود دارد که به کمک آن‌ها می‌توان به ضد آب بودن یا نبودن پارکت لمینت پی برد. در ادامه به طور کامل به این روش‌ها می‌پردازیم.

  • تشخیص با خش دادن ناخن

در پارکت لمینت‌های ضد آب از مواد مخصوصی استفاده می‌شود که به عنوان یک لایه‌ی نفوذ ناپذیر در برابر آب عمل می‌کنند.  به همین دلیل با کشیدن ناخن روی تایل، ماده‌ی روغن مانندی زیر ناخن جمع می شود که به راحتی قابل شستشو نیست. با انجام این کار شما می توانید به ضد آب بودن پارکت لمینت پی ببرید.

  • تشخیص با نور خورشید

پارکت لمینت‌های ضد آب اصل در برابر گرما مقاوم می‌باشند. این در حالی است که نوع تقلبی و نامرغوب آن‌ها به سادگی در برابر نور و گرما، تغییر رنگ  و حالت می‌دهند. از این‌رو، به مدت یک روز، یک تایل را در معرض مستقیم نور خورشید در  دمای بالای 35 درجه قرار دهید. اگر تغییر رنگی مشاهده کردید مطمئن شوید که پارکت لمینت مدنظر شما اصل نمی‌باشد. توجه کنید که گاهی تغییرات، ابتدا از لبه‌ها شروع می‌شود و به مرور زمان سایر قسمت‌های تایل نیز تغییر می‌کند.

  • تشخیص با استفاده از سطل آب

پیش‌تر اشاره کردیم که لایه‌ی نفوذناپذیر این محصولات، از ماده‌ی روغن مانندی تشکیل می‌شود. از آن جایی که آب و روغن یکدیگر را دفع می‌کنند، پس آب جذب پارکت نمی‌شود و به صورت قطراتی معلق روی آن می‌ماند. در نتیجه یک روش دیگر برای تشخیص ضد آب بودن پارکت لمینت قرار دادن کامل یک تایل داخل یک سطل پر از آب به مدت چند ساعت می‌باشد. در صورتی که مشاهده کردید آب جذب پارکت نشده، مطمئن شوید که پارکت لمینت شما اصل و ضد آب می‌باشد.

کاربرد پارکت لمینت ضد آب

وقتی سخن از ضد آب بودن پارکت لمینت می‌شود، اصولا مکان‌هایی به ذهن می‌رسند که بیش‌تر در معرض رطوبت و آب قرار دارند. از این رو، عمده‌ترین کاربرد پارکت لمینت ضد‌آب، برای سطوح آشپزخانه، حمام و سرویس‌بهداشتی که نیاز به شستشوی مداوم دارند، می‌باشد. استخرها نیز جزء مکان‌هایی هستند سطح آن‌ها  همیشه مرطوب است که پارکت لمینت ضدآب جوابگوی این محیط می‌باشد. همچنین پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد دارید که سطح کافه یا رستوران خود را پارکت کنید، از پارکت لمینت ضد آب استفاده کنید. بعلاوه ‌این محصولات مناسب اقلیم‌های مرطوب و ساحلی می‌باشند. سطح بیمارستان‌ها، کلینیک‌های پزشکی هم نیاز به شستسوی مداوم دارند پس پارکت لمینت ضدآب، مناسب این مکان‌ها نیز می باشد.

پارکت لمینت ضد اب

روش نصب 

نصب پارکت لمینت ضدآب یک کار تخصصی می‌باشد، پس  لازم است که حتما متخصص این کار را انجام دهد. نصب غیرتخصصی پارکت لمینت، علاوه بر این‌که منجر به بهم ریختگی تایل‌ها می شود، به ظاهر زیبای پارکت نیز آسیب وارد می‌کند. همچنین عدم دقت در هنگام نصب و شکل‌گیری هر نوع شکافی بین تایل‌ها منجر به نفوذ آب و آسیب‌دیدن پارکت لمینت در دراز مدت می‌شود. 

ذکر این نکته نیز ضروری است که مهم‌ترین راه نفوذ آب به سطح زیرین پارکت لمینت، نقاط اتصال کلیک‌ها به یکدیگر می‌باشد. در نتیجه برای جلوگیری از نفوذ آب، تیم نصب باید از پارافین‌های مخصوص برای پوشاندن و نفوذناپذیر کردن بین کلیک‌ها استفاده ‌کنند. همچنین اگر پارکت لمینت به شکل غیراصولی نصب شود، هنگام راه رفتن صدای آزاردهنده‌ای ایجاد می‌شود.

قیمت

قیمت پارکت لمینت ضدآب به دلیل مقاومت بالایی که در برابر رطوبت دارد و قابل شستشو بودن بسیار بالا می‌باشد. به همین دلیل این نوع از پارکت‌ها چندان مقرون به صرفه نیستند. با این وجود، این نوع پارکت‌ها به دلیل ضدآب بودن، طرفداران زیادی دارند.

 پارکت لمینت ضد آب نیز در دسته‌ها و کلاس‌های متعددی جای می‌گیرد که با توجه به درجه‌ی مقاومتش در برابر آب، قیمت متفاوتی دارند. در این بین، پارکت‌ لمینت ضدآب اروپایی از قیمت بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه خود در بازار برخوردار است.

  سعی ما در این مقاله این بود   که با ارائه‌ی توضیحاتی در رابطه  با پارکت لمینت ضدآب، ویژگی‌ها، کاربردها، قیمت و شیوه‌ی نصب آن‌،   شما را در انتخاب صحیح پارکت لمینت، یاری کنیم. 

با این وجود توجه داشته باشید که انتخاب پارکت مناسب نیازمند اطلاعات و دانش خاص این حوزه است. 

در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که پیش از خرید و تصمیم نهایی با کارشناسان ما در شرکت ایده‌آرای راشین، مشورت کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *