استفاده از عناصر طبیعت مانند سنگ و چوب از دیرباز در صنعت دکوراسیون رایج بود. ولی امروزه به دلیل آگاهی از اهمیت این متریال‌های طبیعی و علم به پایان‌پذیر بودن آن‌ها، انسان  محصولات مصنوعی تولید کرد. طراحی و ساخت این محصولات به گونه‌ای است که احساس طبیعی بودن را القا می‌کنند. از نمونه‌های این نوع دست‌سازه‌های بشر در صنعت دکوراسیون می‌توان به ماربل شیت اشاره کرد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا این دیوارپوش را به طور کامل نقد و بررسی کنیم.

ماربل شیت چیست؟

استونیت یا ماربل شیت (Marble sheet)  هم گفته می‌شود، یکی از دیوارپوش‌های نسل جدید به شمار می‌رود. این دیوارپوش با توجه به مزیت‌ها و کاربردهای مختلفی که دارد جزء محصولات محبوب و پرطرفدار صنعت دکوراسیون محسوب می‌شود.

دیوارپوش ماربل شیت، ساخته شده از PVC و پودرسنگ است که شباهت بسیار زیادی به سنگ طبیعی دارد و به عنوان دیوارپوش طرح سنگ، شناخته می‌شود. این محصول از جذاب‌ترین دیوارپوش‌های سنگی محسوب می‌شود که در عین برخورداری از مقاومت بالا، وزن بسیار کمی دارد.

هر شیت این دیوارپوش 1.22 متر عرض و 2.80 متر طول دارد و دارای ضخامتی بین 2 تا 4 میل است و در طرح و رنگ‌های بسیار متنوع به بازار عرضه می‌شود و در محیط‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداری، درمانی و بهداشتی کاربرد دارد.

ماربل شیت

ساختار 

یکی از معیارهای اساسی که همواره در انتخاب یک محصول مورد توجه قرار می‌گیرد، متریال و مواد به کار رفته در آن محصول می‌باشد. جنس و کیفیت متریال یک محصول در طول عمر و مقاومت آن تاثیر مستقیمی دارد. در این بین دیوارپوش از ترکیب 70 درصدی PVC با 30 درصد پودر سنگ ساخته می‌شود. پودر سنگ به کار رفته در این محصول نمای سنگ طبیعی را به آن می‌دهد. همچنین PVC نیز خاصیت ضد باکتری و ضد حریق را به محصول می‌بخشد.

انواع ورق‌

ماربل شیت جزء آن دسته از دیوارپوش‌هایی است که به دلیل تنوع در طرح و رنگ و جنس خاصش، کاربردهای مختلفی دارد. در بین انواع ماربل شیت چند نمونه از این دیوارپوش بسیار متداول می‌باشد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

  •  بین کابینتی

میتوان گفت ماربل شیت بین‌کابینتی از پرکاربردترین مدل‌های ماربل شیت است که در آشپزخانه و فضای بین کابینت‌ها به کار می‌رود و جلوه‌ی خاصی به آشپزخانه می‌بخشد.   بین کابینتی به دلیل کاربرد خاصی که در آشپزخانه دارد ضدآب و ضد حرارت است. همچنین این محصول به دلیل این‌که یک‌تکه و بدون هیچ درزی است، نظافت بسیار آسانی دارد.

 این دیوارپوش با پوشاندن فضاهای خالی به آشپزخانه‌ی شما زیبایی می‌بخشد. ماربل شیت بین کابینتی دارای طرح و رنگ‌های مختلف است. اگر آشپزخانه‌ی شما کوچک است بهتر است از رنگ‌های روشن این محصول برای آشپزخانه‌ی خود استفاده کنید.

  •  طرح سنگ

یکی دیگر از انواع متداول ماربل شیت، ماربل شیت طرح سنگ یا سنگ مصنوعی است. در واقع این محصول شباهت زیادی به سنگ طبیعی دارد، به همین دلیل در بازار به سنگ مصنوعی نیز معروف است. ماربل شیت طرح سنگ در طرح‌های متنوعی از سنگ به بازار عرضه می‌شود که از بین تمامی طرح‌ها، طرح سنگ مرمر طرفداران زیادی دارد.

  • پشت تلویزیون

اصولا تلویزیون در نقطه‌ی کانونی خانه نصب می‌شود واز این‌رو طراحی و دکوراسیون اطراف و پشت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از دیوارپوش‌هایی که برای پشت تلویزیون بسیار کاربرد دارد ماربل شیت است. پوشش یو وی به کار رفته در این دیوارپوش آن را براق و روشن می‌کند که جلوه‌ی بسیار زیبایی برای فضای پشت تلویزیون دارد. همچنین یکی از مزیت‌های مهم ماربل شیت عایق صدا بودن آن است که باعث می‌شود این محصول برای دیوار پشت تلویزیون بسیار کاربردی باشد.

علاوه بر موارد ذکر شده از ویژگی‌های دیگر ماربل شیت داشتن پوششی یکدست و بدون درز است که آن را برای پشت تلویزیون مناسب می‌کند. همچنین ماربل شیت‌های پشت تی‌ وی در طرح و رنگ‌های مختلفی به بازار ارائه می‌شوند. این عامل باعث می‌شود که ضمن در بر گرفتن طیف سلیقه‌ای مختلف، به سادگی آن را با سایر وسایل  متناسب کرد.

ماربل شیت

ویژگی‌ها و مزایا

  • عایق صوتی و حرارتی
  • نصب آسان و سریع
  • اجرا بر روی انواع سطوح
  • قابل شستشو
  • انعطاف‌پذیر هنگام حمل‌ونقل
  • ضد ضربه و ضد خط‌وخش
  • آنتی باکتریال
  •  طرح و رنگ متنوع
  • طول عمر بالا
  • دارای کاربردهای متنوع
  • مقرون به صرفه نسبت به سنگ
  • وزن سبک
  • مقاوم و ضد آب و رطوبت
  • استفاده به صورت یک تکه و تا سقف
  • خاصیت ضد حریق و قابلیت خود خاموش شوندگی
  • قابلیت انتقال و جابه‌جایی

معایب 

  • احساس سردی در زمستان‌ها
  • حس مصنوعی در مقایسه با سنگ
  • نمایش خط‌وخش به دلیل داشتن سطح براق و صیقلی
  • به دلیل لغزنده بودن به هیچ عنوان برای سطوح مثل کف آشپزخانه مناسب نیست
  • برای هر خانه‌ای مناسب نیست و باید متراژ و دکوراسیون فضای مدنظر را در نظر داشت.

 

کاربرد

یکی از عواملی که منجر به محبوبیت ماربل شیت است و از مزیت‌های مهم آن به شمار می‌رود، کاربردهای متنوع این محصول است. در واقع ویژگی‌ها و مزیت‌های متنوع این دیوارپوش آن را قابل استفاده در مکان‌های مختلف می‌کند. که از آن جمله می‌توان به مراکز درمانی، تجاری، مسکونی و … اشاره کرد. در ادامه به طور کامل به کاربردهای ماربل شیت در محیط‌های مختلف می‌پردازیم.

  • منازل مسکونی

ماربل شیت به دلیل برخورداری از تنوع طرح و رنگ، کاربرد زیادی برای بخش‌های مختلف منازل مسکونی دارند. از ماربل شیت در منازل مسکونی برای پشت تلویزیون، بین کابینت‌های آشپزخانه، اتاق پذیرایی، سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.

  • مراکز بهداشتی و درمانی

ماربل شیت خاصیت آنتی باکتریال دارد و از این‌رو برای مراکز بهداشتی و درمانی بسیار مناسب است. همچنین به دلیل این‌که ماربل شیت خاصیت ضدآب و رطوبت دارد، در مراکز درمانی و بهداشتی که نیاز مداوم به شستشو و ضدعفونی کردن دارند کاربرد فراوانی دارد.

  • تجاری و اداری

ماربل شیت به دلیل ضد خش و ضربه بودن و همچنین نظافت آسانی که دارد برای مکان‌های پر تردد مانند مراکز تجاری، پاساژها، فروشگاه‌ها و مال‌ها گزینه‌ی مناسبی است. ضمن این‌که از این محصول برای دکوراسیون دفاتر اداری نیز می‌توان استفاده کرد.  

  • هتل‌ها و تالارهای پذیرایی

ماربل شیت دیوارپوشی ضدحریق، ضد ضربه و خط‌و خش و قابل شستشسو است. همچنین این محصول به دلیل برخورداری از طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و زیبایی خاص و لوکسی که دارد، در هتل‌ها و تالارها، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. تمام این ویژگی‌ها منجر به ایجاد فضایی لاکچری می‌شود.

  • سایر مصارف

علاوه‌بر موارد یاد شده از ماربل شیت در بخش‌های عمومی ساختمان مانند لابی، پارکینگ، راهرو و راه‌پله، آسانسور، بالکن، سقف، دیوار و ستون‌ها استفاده می‌شود. همچنین این محصول کاربردهای دیگری غیر از دیوارپوش دارد. از جمله‌ی این کاربردها می‌توان به کف آسانسور، میزهای پیشخوان، میز و عسلی‌های مبلمان، قرنیز، قاب، گلویی و نبشی اشاره کرد.

نصب

درواقع نصب ماربل شیت کار ساده‌ای است و به سرعت نیز انجام می‌شود. البته در نظر داشته باشید که نصب این محصول باید توسط فرد متخصص و نصاب حرفه‌ای صورت گیرد تا بدون هرگونه خطا و خسارتی انجام شود. برای نصب این دیوارپوش ابتدا دیوار اندازه‌گیری و ابعاد دقیق آن محاسبه می‌شود. در مرحله‌ی بعد سطح موردنظر به خوبی نظافت می‌شود و اگر نیاز به صاف و هموار شدن داشت، زیرسازی‌های لازم صورت می‌گیرد. با توجه به ابعاد به دست آمده، ورقه‌ها برش داده می‌شوند و با چسب پلی اورتان به صورت هم‌تراز روی دیوار چسبانده می‌شوند.

قیمت

این محصول یک سنگ مصنوعی محسوب می‌شود که نسبت به سنگ‌های طبیعی از قیمت بسیار پایینی برخوردار است. با این وجود با توجه به نوسانات بازار نمی‌توان به طور قطعی، این محصول را قیمت‌گذاری کرد. علاوه بر این قیمت این دیوارپوش با توجه به کیفیت محصول، ابعاد و کاربری فضای موردنظر متفاوت می‌باشد.

 امروزه دیوارپوش‌های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. در این بین ماربل شیت به عنوان یک دیوارپوش در طرح سنگ از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین این دیوارپوش مزیت‌های زیادی دارد که آن را در دسته‌ی محصولات محبوب در طراحی داخلی قرار می‌دهد. تنوع در طرح و رنگ این محصول نیز از دیگر دلایل محبوبیت آن است. شما می‌توانید با مراجعه به بخش محصولات وب‌سایت راشین، این محصول را در طرح و رنگ‌های مختلف مشاهده نمایید. برای دریافت هر نوع سوال درباره‌ی ماربل شیت نیز می‌توانید بر روی دانش و تخصص مشاوران ما در ایده آرای راشین حساب کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *