یکی از کارهایی که باید پیش از خرید و نصب پارکت لمینت انجام دهید، به دست آوردن میزان لمینت مورد نیاز است. این کار به شما در محاسبه‌ی هزینه‌ی نهایی کمک می‌کند و در این صورت با خیال راحت‌تر می‌توانید تصمیم‌گیری کنید. اهمیت این کار برای زمانی که بخواهید خودتان پارکت لمینت را نصب کنید بیش‌تر هم می‌شود. پس واجب است که بدانید اندازه گیری پارکت لمینت چگونه است؟

پیش از نصب پارکت لمینت باید محاسبه‌ی دقیق از میزان لمینت مورد نیاز خود را انجام دهید تا  هزینه‌ زیاد نشود. پارکت لمینت به صورت قطعه ای  بسته‌بندی می‌شود که نوع بسته‌بندی و تعداد قطعه های موجود در هر بسته با توجه به نوع برند کمی متفاوت است. با این‌حال با یک‌ روش ساده می‌توانید میزان پارکت لمینت موردنیاز را به صورت تقریبی حساب کنید. در ادامه به مراحل اندازه گیری پارکت لمینت می‌پردازیم. 

روش های اندازه گیری پارکت لمینت

اندازه گیری پارکت لمینت

قدم اول باید مساحت فضا را به دست آورید

اولین کاری که برای اندازه گیری پارکت لمینت باید انجام دهید به دست آوردن متراژ فضایی است که قصد دارید آن را پارکت لمینت کنیم. این کار بسیار آسان است و به راحتی محاسبه می‌شود.

 

  • اندازه گیری پارکت لمینت برای محیط‌های مربع و مستطیل

خب محاسبه‌ و اندازه گیری پارکت لمینت برای فضاهای مستطیل و مربع بسیار آسان است. در این حالت فقط باید به کمک یک متر دیوارها را اندازه‌گیری کنید و طول و عرض را به دست آورید. سپس با ضرب کردن آن‌ها در یکدیگر مساحت فضا به دست می‌آید و با جمع کردن مساحت تمامی اتاق‌ها می‌توانید به مساحت کل برسید. توجه داشته باشید که اگر فضای شما در برخی جاها شکستگی داشت باید بیش‌ترین عرض و طول را در نظر بگیرید.

اگر فضای شما شکل معمولی ندارد برای اندازه گیری ساده‌تر می‌توانید آن را به شکل ذهنی و یا روی کاغذ به مستطیل و مربع‌های کوچک تقسیم کنید. و بعد از اندازه‌ گیری و به دست آوردن مساحت هر بخش، مجموع مساحت‌ها را با هم جمع ببندید تا در نهایت مساحت کل به دست آید. شما می‌توانید برای انجام دقیقتر، نقشه فضا را روی کاغذ بکشید. بعد از اندازه‌ گیری هر دیوار، اندازه را کنار آن یاداشت کنید. با این کار در حساب کردن کم‌تر دچار خطا می‌شوید.

  • محاسبه متراژ اتاق گرد برای اندازه گیری پارکت لمینت

گاهی پیش می‌آید که اتاق شما به صورت نیم‌دایره باشد که در چنین صورتی برای اندازه گیری پارکت لمینت باید طبق فرمول زیر عمل کنید.

شعاع ضربدر شعاع ضربدر 3.14 تقسیم بر 2

 تعداد بسته پارکت لمینت

بعد از به دست آوردن مساحت فضا، نوبت به اندازه گیری پارکت لمینت و تعداد بسته های آن  می‌رسد. برای این کار مساحت را تقسیم بر متراژ لمینت‌های موجود در هر کارتن می‌کنیم. توجه داشته باشید که متراژ برندهای مختلف لمینت‌ متفاوت است. در برخی برندها، هر کارتن معادل 2.3 سانتی‌متر را پوشش می‌دهد و در برخی دیگر 1.84 سانتی‌متر .

برای مثال فرض کنید واحدی که قصد نصب پارکت لمینت در آن را داریم 70 متر است. از طرف دیگر هر کارتن لمینت که قصد خرید آن را داریم 2.3 سانتی متر را پوشش می دهد. در این‌جا ما تنها باید 70 متر را تقسیم بر 2.3 کنیم که حاصل  برابر با 30.43 می‌شود. در نهایت این عدد را رو به بالا گرد می‌کنیم و در مجموع  برای نصب لمینت یک فضای 70 متری نیاز به 31 کارتن پارکت لمینت داریم.

به میزان پرتی توجه کنید

همیشه برای فضایی که اندازه‌ گیری می کنید مقداری پرتی حساب کنید، چون احتمال خطا در اندازه‌گیری وجود دارد. به همین دلیل چیزی حدود 5 تا 10 درصد پرتی همیشه در ذهنتان باشد و 2 تا 3 بسته اضافه خریداری کنید. علاوه بر این ممکن است بعد از چند سال پارکت لمینت شما به هر دلیلی آسیب ببیند. همان‌طور که می‌دانید پارکت لمینت قابل تعویض است با این‌حال امکان اینکه پارکت لمینت مشابه آن‌چه که شما نصب کرده‌اید پیدا نکنید وجود دارد. پس بهتر است چند کارتن اضافه‌ برای روز مبادا خریداری کنید.

قرنیز و  تعداد مورد نیاز آن

پس از اندازه گیری پارکت لمینت نوبت به متراژ قرنیز می‌رسد. برای این کار لازم است متراژ دور تا دور اتاق را اندازه بگیرید و با هم جمع کنید تا حاصل کل به دست آید. 

مطمئن باشید اندازه گیری پارکت لمینت مورد نیاز تا  حد زیادی باعث مدیریت هزینه‌ها می‌شود. 

از این‌رو در این مقاله سعی کردیم که به ساده‌ترین شیوه، اندازه گیری پارکت لمینت را توضیح دهیم. 

امیدواریم که توضیحات این مقاله به شما در اندازه گیری متراژ پارکت لمینت مورد نیاز کمک کند.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *