اگر قصد خرید پارکت لمینت دارید، شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که پارکت لمینت چگونه تولید می‌شود. برای ما هم این موضوع جالب بود و از این نظر قصد داریم که در این مقاله به مراحل تولید پارکت لمینت بپردازیم.

لازم است پیش از پرداختن به شیوه تولید پارکت لمینت بدانید که پارکت لمینت کفپوشی چندلایه است. به این معنی که از ترکیب چوب طبیعی و مواد شیمیایی ساخته می‌شود. هر یک از این لایه‌ها ویژگی و کارکرد خاص خود را دارند و از این‌رو وجود هر یک از آن‌ها لازم و ضروری است. هر کدام از این لایه‌ها به طور مجزا ساخته می‌شوند و تحت فشار و دمای بالا در یکدیگر پرس می‌شوند. فرآیند تولید پارکت لمینت پیچیده است و نیاز به مواد و تکنولوژی خاصی دارد.

  • بیرونی (Melamine Wear Layer)

لایه رویی و یا لایه‌ی بیرونی، اولین لایه پارکت لمینت است که از ترکیب ملامین و اکسیدآلومینیوم ساخته می‌شود. این ویژگی از آن در برابر اشعه فرابنفش محافظت می‌کند و مانع از بین رفتن رنگ لمینت در برابر تابش نور خورشید می‌شود. این امر باعث افزایش طول عمر لمینت می‌شود. لایه بیرونی، شفاف و براق است و مهم‌ترین ویژگی‌‌اش محافظت از لایه‌ی زیرین خود در برابر ضربه، خراش و … است.

  • تزئینی (Paper Print layer)

دومین لایه‌ی پارکت لمینت، لایه‌ی دکوری یا تزئینی است که شکل و نمای کفپوش را تعیین می‌کند. روی این لایه به وسیله‌ی دستگاه‌های خاص، طرح‌های دیجیتال مختلفی چاپ زده می‌شود. این طرح‌ها دامنه‌ی وسیعی دارند و از طرح سنگ و چوب گرفته تا انواع طرح‌های گرافیکی را شامل می‌شوند

  • مرکزی (Core Layer)

سومین لایه‌ی پارکت لمینت، مهم‌ترین لایه‌ی آن است چون حکم مغزی را برای پارکت لمینت دارد. این لایه از ترکیب چوب فشرده و مواد دیگر تحت فشار بالا ساخته می‌شود. لایه‌ی مرکزی عمدتا از HDF است که چگالی بالایی داد و از این‌رو کیفیت و مقاومت آن بسیار بالا است. گاهی این لایه از MDF نیز ساخته می‌شود که نسبت به HDF چگالی و کیفیت پایین‌تری دارد.  

  • زیرین یا پشتی (Backing Atabilizing Layer)

آخرین لایه پارکت لمینت که زیر لایه‌ی مرکزی قرار می‌گیرد، به لایه‌ی زیرین یا پشتی معروف است. این لایه از جنس ملامین است و به این شکل از لایه‌ی مرکزی در برابر نفوذ رطوبت کف مراقبت می‌کند. همچنین منجر به متعادل ماندن لمینت نیز می‌شود.

به طور کلی روش تولید پارکت لمینت در تمام جهان مشابه هم است. آن‌چه که منجر به ایجاد تفاوت بین پارکت لمینت‌ها می‌شود، جنس مواد به کار رفته و دستگاه‌ها و تکنولوژی تولید آن است. 

  • برای تولید پارکت لمینت ابتدا لایه‌های مختلف را با دقت روی یکدیگر قرار می‌دهند و سپس به دو روش مختلف در یکدیگر پرس می‌شوند. به طور کلی در این مرحله هرچه فشار بیشتری به لایه‌ها وارد شود، استحکام و در نتیجه طول عمر لمینت افزایش پیدا می‌کند.
  • روش DPL

روش DPL یا همان (Direct Pressure Laminate) تمامی لایه‌ها همزمان توسط فشار و گرمادهی مستقیم پرس می‌شوند و به یک لایه‌ی کامل تبدیل می‌شوند. در این روش تمامی لایه‌ها 20 تا 30 دقیقه در دمای بالای 400 درجه فارنهایت با فشار نزدیک به 6000 هزار پوند بر اینچ فشرده می‌شوند.

  • روش HPL

روش دیگری که برای فشرده‌سازی و تولید پارکت لمینت به کار می‌رود، HPL است. درHigh Pressure Laminate یا همان لمینت با فشار زیاد، ابتدا دو لایه‌ی بیرونی به یکدیگر متصل می‌شوند. سپس دو لایه‌ی دیگر نیز با فشار بالا به آن‌ها متصل می‌شود.

  • بعد از مرحله‌ی فشرده‌سازی نوبت به خشک شدن تخته‌ها می‌رسد. لازم است پیش از جمع‌آوری لمینت‌ها، برای مدتی به همان حالت باقی مانند تا کاملا خشک شوند.
  • در نهایت تخته‌ها را به شکل ثابت روی یکدیگر قرار می‌دهند و به وسیله‌ی دستگاه‌های برش به دقت برش می‌زنند. سپس توسط اره‌های پروفیل، شیار و زبانه‌ی آن‌ها ایجاد می‌شود.

طبق آن‌چه که در این مقاله بررسی کردیم، متوجه اهمیت تولید پارکت لمینت شدیم. درواقع نوع ساخت، مواد و تکنولوژی به کار گرفته شده، در کیفیت لمینت تأثیرگذار است. از این‌رو آگاهی از شیوه‌ی تولید پارکت لمینت به شما می‌تواند هنگام خرید این محصول کمک کند.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *