کاغذ دیواری قدمت زیادی دارد و از سالیان دور برای پوشش دیوارها مورد استفاده قرار می‌گرفت. این دیوارپوش همچنان طرفداران خاص خود را دارد و بسیاری از افراد هنگام نونوار کردن منزل و یا محل کار خود از کاغذ دیواری استفاده می‌کنند. با توجه به تنوع طرح و رنگ و ویژگی‌های مختلفی که کاغذ دیواری‌های امروزی دارد امکان سردرگم شدن‌تان هنگام انتخاب کاغذ دیواری بسیار است. با این‌حال به هیچ وجه نگران نباشید چون این مقاله حکم راهنمای انتخاب کاغذ دیواری را  برای شما دارد.

ویژگی‌های کاغذ دیواری با کیفیت

پیش از خرید و انتخاب کاغذ دیواری، لازم است که ویژگی‌های یک کاغذ دیواری خوب را بدانید. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

  • تنوع طرح و رنگ
  • پوشش نقص‌های دیوار
  • فاقد بو و عدم ایجاد آلرژی
  • نصب سریع و آسان
  • مقاومت بالا در برابر گرما و رطوبت
  • ضد خش
  • ضد حساسیت
  • ضد دوده
  • ایجاد تنوع
  • کنترل صدا
  • قابلیت شستشو
  • ضد گرد و غبار

 شاید برای شما هم پیش آمده باشد که حین خرید و انتخاب کاغذ دیواری دچار سردرگمی شده باشید و بین چند مدل‌ تردید کنید. دلیل این سردرگمی تنوع بسیار بالای کاغذ دیواری از نظر طرح، رنگ و جنس است. با این حال وجود معیارهایی به شما در انتخاب کاغذ دیواری کمک می‌کند و با خیال آسوده می‌توانید اقدام به خرید کنید. در ادامه به تعدادی از معیارهای مهم و کمک‌کننده برای خرید کاغذ دیواری اشاره می‌کنیم.

در نظر گرفتن مساحت فضای مدنظر

یکی از معیارهای مهم در انتخاب کاغذ دیواری توجه به مساحت فضا و ابعاد آن است. همان‌طور که می‌دانید طرح و رنگ کاغذ دیواری روی بزرگ یا کوچک دیده شدن فضا تأثیرگذار است. پس با آگاهی از این موضوع می‌توانید رنگ و طرح مناسب‌تری را انتخاب کنید. این موضوع برای آپارتمان‌نشینان اهمیت بیش‌تری هم دارد زیرا آن‌ها با محدودیت‌های بیش‌تری مواجه هستند.

علاوه براین هرچه مساحت بزرگ‌تر باشد هزینه‌ی خرید و نصب کاغذ دیواری نیز بیش‌تر می‌شود و شما پیش از خرید باید تمام محاسبات لازم را انجام دهید.

توجه به کاربری فضا

شما می‌توانید کاغذ دیواری را در مکان‌های مختلفی نصب کنید. از اتاق پذیرایی گرفته تا آشپزخانه، از راهروها و راه‌پله‌ها گرفته تا اتاق خواب، همگی قابلیت نصب کاغذ دیواری را دارند. نکته‌ای که وجود دارد این است که نوع کاغذ دیواری هر یک از این فضاها متفاوت است. پس یکی از معیارهای انتخاب کاغذ دیواری، کاربری فضا است.

ایجاد تنوع

حواس‌تان باشد که استفاده از یک طرح و رنگ کاغذ دیواری برای کل خانه، فضایی یکدست ایجاد می‌کند که بسیار کسل‌کننده است. به همین دلیل طراحان و کارشناسان دکوراسیون پیشنهاد می‌کنند کاغذ دیواری خود را از طرح و رنگ ترکیبی انتخاب کنید. شما با این کار در فضای خود تنوع ایجاد می‌کنید. البته که هماهنگ بودن طرح و رنگ‌ها‌ی کاغذ دیواری برای ایجاد ترکیبی دلنشین بسیار اهمیت دارد.

رنگ و طرح کاغذ دیواری

همان‌طور که پیشتر اشاره شد رنگ و طرح کاغذ دیواری یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که پیش از انتخاب کاغذ دیواری باید درباره‌ی آن تصمیم بگیرید. طرح و رنگ کاغذ دیواری، ارتباط مستقیمی با مساحت فضا، ایجاد تنوع و … دارد. در رابطه با رنگ و طرح کاغذ دیواری باید به چند نکته توجه داشت:

  • داشتن تناسب با سایر اجزای دکوراسیون جهت جلوگیری از خستگی و بی‌نظمی
  • در صورتی که سایر اجزای دکوراسیون طرح و نقش زیادی دارند، از کاغذ دیواری ساده استفاده کنید.
  • وجود تناسب و همخوانی با کفپوش. اگر کفپوش شما ساده است بهتر است از کاغذ دیواری با طرح‌های شلوغ استفاده کنید و برعکس.
  • در صورتی که سقف خانه‌ی شما بلند است بهتر است از کاغذ دیواری‌هایی با خطوط افقی استفاده کنید. در این حالت ارتفاع سقف کوتاه‌تر به نظر می‌رسد و فضایی گرم و صمیمی شکل می‌گیرد.
  • اگر فردی تنوع‌طلب هستید بهتر است کاغذ دیواری خود را از بین طرح‌های ساده و رنگ‌های ملایم انتخاب کنید. زیرا طرح‌های شلوغ بعد از مدت کوتاهی از چشم‌تان می‌افتد و دیگر شما را به هیجان نمی‌آورند و باعث خستگی‌تان می‌شوند.
  • اگر به دنبال ایجاد فضایی گرم و صمیمی هستید از کاعذ دیواری‌هایی با رنگ گرم استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید فضایی خنک و با حس تازگی ایجاد کنید از رنگ‌های خنک مانند آبی و سبز استفاده کنید.

قابل شستشو بودن

داشتن قابلیت شستشو برای هر یک از محصولات حوزه‌ی دکوراسیون یک مزیت مهم محسوب می‌شود و کاغذ دیواری نیز از این امر مستثنا نیست. با توجه به این‌که امکان آلوده شدن کاغذ دیواری به مرور زمان وجود دارد، داشتن قابلیت شستشو معیار مهمی‌ به شمار می‌رود.

در نظر گرفتن سبک دکوراسیون

سبک دکوراسیون بسیار متفاوت است و باید کاغذ دیواری متناسب با آن انتخاب و نصب شود. هر یک از سبک‌های اداری، مدرن، کلاسیک، مینیمال و … ویژگی‌های خاص خود را دارند که در انتخاب کاغذ دیواری باید آن را در نظر گرفت.

پیش از انتخاب کاغذ دیواری لازم است که انواع آن را بشناسید و ویژگی‌های هر یک را به خوبی بدانید. کاغذ دیواری از نظر جنس دارای انواع متعددی است ولی مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

انواع کاغذ دیواری

انتخاب کاغذ دیواری

کاغذی

زیرلایه‌ی این نوع از کاغذ دیواری از جنس کاغذ است که با مواد خاصی پوشیده می‌شود تا مقاومت آن در برابر آب و رطوبت افزایش یابد.

پارچه‌ای

کاغذ دیواری پارچه‌ای نوع دیگری از کاغذ دیواری است که ترکیبی از کاغذ و پارچه است. پارچه‌هایی که در این نوع کاغذ دیواری به کار می‌رود شامل کتان و مخمل است. گاه به این نوع کاغذ دیواری لایه‌ای از وینیل نیز افزوده می‌شود. این نوع کاغذ دیواری برای فضاهایی که کم‌تر در معرض رطوبت هستند مناسب است.

پی وی سی

اگر دنبال کاغذ دیواری بادوام هستید، از کاغذ دیواری پی وی سی غافل نشوید. این نوع کاغذ دیواری از بادوام‌ترین و مقاوم‌ترین انواع کاغذ دیواری به شمار می‌رود. به دلیل پی وی سی به کار رفته در آن، ضد رطوبت است و قابلیت شستشو دارد.

یکی دیگر از مواردی که در انتخاب کاغذ دیواری باید به آن توجه کنید، طرح آن است. امروزه طرح‌های کاغذ دیواری بسیار متنوع شده‌اند و همین امر باعث شده که متناسب با هر سبک دکوراسیونی، کاغذ دیواری مخصوصی وجود داشته باشد. در ادامه به محبوب‌ترین و رایج‌ترین طرح‌های کاغذ دیواری می‌پردازیم.

داماسک

طرح داماسک به طرح‌هایی گفته می‌شود که نقش و نگارهای گل در آن‌ها بسیار رایج است. در واقع این طرح از اسلیمی‌های پیچ‌درپیچ و بته‌و‌جقه شکل می‌گیرد. طرح داماسک از رایج‌ترین و قدیمی‌ترین طرح‌های کاغذ دیواری است که بیش‌تر متناسب سبک دکوراسیون کلاسیک است.

گل‌دار

در کاغذ دیواری‌های گل‌دار از نقش گل‌های طبیعی یا فانتزی استفاده می‌شود که حس بودن در طبیعت را القا می‌کند. اگر فضای شما کوچک است بهتر است که دیوار خود را با کاغذ دیواری‌هایی با گل‌های ریز و پس زمینه‌ی روشن پوشش بدهید. طرح‌های درشت گل و گیاه نیز بیش‌تر متناسب با فضاهای بزرگ است.

هندسی

اگر به دنبال ایجاد سبکی مدرن هستید می‌توانید از کاغذ دیواری با طرح های هندسی برای پوشش‌دهی دیوار خود استفاده کنید. این نوع طرح بسیار جوان‌پسندانه است و جزء طرح‌های اسپرت به شمار می‌رود.

ساده

به این طرح از کاغذ دیواری، طرح پتینه نیز گفته می‌شود. این نوع طرح، کاملا ساده است و در آن تنها از یک رنگ استفاده می‌شود. بیش‌تر رنگ‌هایی که در این طرح استفاده می‌شود، شامل رنگ‌های طلایی، نقره‌ای و طوسی نقره‌ای است. این طرح متناسب با سبک کلاسیک است و قابلیت هماهنگ شدن با انواع رنگ‌ها را دارد.

راه راه

کاغذ دیواری راه راه یا خطی جزء جدیدترین طرح‌های کاغذ دیواری به شمار می‌رود که به شکل خط‌های عمودی یا افقی طراحی شده‌اند. طرح خط‌خطی باعث خطای دید می‌شود و همین عامل فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. کاغذ دیواری با طرح راه راه مناسب فضاهایی مانند راهرو است.

کودکانه

کاغذ دیواری اتاق کودک دلبندتان را حتما از طرح‌های کودکانه و کارتونی انتخاب کنید. انواع شخصیت‌های کارتونی، طرح حیوانات و تصویرهای کودکانه مناسب اتاق کودک است.

در این مقاله سعی کردیم که به مجموعه‌ای از معیارهایی که هنگام انتخاب کاغذ دیواری لازم است بدانید، بپردازیم. 

شما با آگاهی از این معیارها می‌توانید خریدی مطمئن داشته باشید.

 در نهایت اگر همچنان سوالی دارید که در این مقاله پاسخ داده نشد، می‌توانید با کارشناسان ما در ایده‌ آرای راشین در ارتباط باشید.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *