امروزه پارکت لمینت‌ها در ضخامت‌های متعددی به بازار عرضه می‌شوند. شاید در وهله‌ی اول این موضوع چندان اهمیتی نداشته باشد و برای مثال مهم نباشد که تفاوت پارکت لمینت 8 میل و 12 میل چیست؟ ولی یکی از مواردی که حین خرید  پارکت لمینت باید به آن توجه داشت، ضخامت آن است. ضخامت پارکت لمینت به طور خاص بر روی قیمت، کیفیت و طول عمر آن تاثیر می‌گذارد. در ادامه این موضوع را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم.

ضخامت پارکت لمینت

 فاصله‌ی اندازه‌گیری شده بین پایه‌ی‌ تخته و بالای تخته‌ی لمینت نشان‌دهنده‌ی ضخامت آن است. در سال‌های گذشته تنها یک ضخامت استاندارد برای پارکت لمینت وجود داشت ولی امروزه پارکت لمینت‌ها در چندین ضخامت متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. ضخامت پارکت لمینت‌های موجود در بازار از 7 تا 15 میلی‌متر متغیر است. البته که برای یک فرد ناآشنا با این محصول تشخیص تفاوت آن‌ها دشوار است.

هنگامی که یک تخته نازک‌تر مثلا 8 میل را با یک تخته‌ی ضخیم‌تر 12 میلی‌متر مقایسه کنید تخته‌ی ضخیم‌تر مزایای زیر را دارد:

  • مقاومت بیش‌تری در برابر ضربه دارد.
  • شباهت بیش‌تری به پارکت‌های چوبی دارد.
  • هنگام راه رفتن صدای کم‌تری ایجاد می‌کند و جیر‌جیر نمی‌کند.
  • عیب‌های کف زیرین را می‌پوشاند و باعث می‌شود که نصب راحت‌تر شود.
ضخامت پارکت لمینت

لایه‌های پارکت لمینت

شاید فکر کنید که ضخامت پارکت لمینت به معنای بیش‌تر بودن تعداد لایه‌های به کار رفته در آن است. ولی این‌طور نیست زیرا تمامی پارکت لمینت‌ها در هر ضخامتی دارای 4 لایه اصلی هستند که شامل موارد زیر است.

  • لایه پوششی (wear layer)
  • لایه‌ی دکور (decor layer)
  • لایه‌ی هسته (core layer)
  • لایه‌ی زیرین (backing layer)

ضخامت پارکت لمینت بر روی چه مواردی تاثیرگذار است؟

  • قیمت

اصولا با افزایش ضخامت، قیمت پارکت لمینت نیز افزایش می‌یابد. البته این به معنای این نیست که پارکت لمینت‌های نازک‌تر کارایی خوبی نداشته باشند. بیش‌تر فروشندگان به مشتری‌های خود ضخامت 8 تا 12 میلی‌متر را پیشنهاد می‌دهند چون در عین طول عمر مناسب از قیمت کم‌تری هم برخوردار است.

  • کیفیت

به طور کلی کیفیت پارکت لمینت بیش‌تر از این‌که تحت تأثیر ضخامت باشد به درجه ی سایشی آن بستگی دارد. با این‌حال افزایش ضخامت لمینت، شانس ماندگاری آن را افزایش می‌دهد. درواقع تایل‌های نازک پارکت لمینت به دلیل بافت نرمی که دارند هنگام تردد حس خوشایندی را به پا می‌دهند ولی در برابر ضربه و تردد زیاد آسیب‌پذیر هستند.

  • میزان عایق بودن

یکی از مشکلات مهم آپارتمان‌نشینی انتقال صدا از طبقات بالا به طبقات پایین است. از سوی دیگر از ویژگی‌های پارکت لمینت، عایق بودن در برابر صدا و عدم انتقال صدا به طبقات زیرین است. در این میان هرچه ضخامت لمینت کم‌تر باشد، صدای بیش‌تری به طبقات پایین منتقل می‌شود و برعکس.

  • زیرسازی

پارکت لمینت نازک نیاز به کفی صاف و هموار دارد در غیر این‌صورت دچار آسیب می‌شود. در نتیجه اگر کف شما به خوبی زیرسازی شده می‌توانید برای کاهش هزینه از پارکت لمینت با ضخامت کم‌تری استفاده کنید. ولی اگر کف شما دارای فرورفتگی و برجستگی است، پارکت لمینت ضخیم گزینه‌ی مناسب‌تری است.

ضخامت پارکت لمینت یکی از معیارهای مهم هنگام خرید این کفپوش است.

 درواقع ضخامت منجر به افزایش دوام، طول عمر و مقاومت آن در برابر ضربه و صدا می‌شود. 

در پایان این شما هستید که باید تصمیم بگیرید آیا می‌خواهید هزینه‌ی زیادی کنید و یا از لمینت‌هایی با ضخامت کم‌تر استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *