یکی از اصولی‌ترین تغییراتی که در زمان بازسازی یا نوسازی آپارتمان خود می‌توانیم بدهیم، تغییر در کف آپارتمان است. برای این تغییر، محصولات متنوعی مانند سنگ، سرامیک، پارکت، پارکت لمینت، کفپوش پی وی سی و … است. هر یک از این کفپوش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که با توجه به آن‌ها تصمیم نهایی خود را می‌گیریم. در این مقاله می‌خواهیم به تفاوت پارکت لمینت با کفپوش پی وی سی (PVC)، و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها را همراه هم مرور کنیم.

پارکت لمینت چیست؟

نوعی پوشش کف است که از خمیر چوب و با جنس MDF و HDF تولید می‌شود. پارکت لمینت از هر 4 طرف دارای نقاط اتصالی است که به شکل نر و ماده در یکدیگر چفت می‌شوند. پیش از نصب زیر پارکت لمینت لایه‌‌‌ی فومی پهن می‌شود و پس از نصب نیز دورتا دور کار با قرنیز و ابزارهای دیگر پوشش داده می‌شود.

کفپوش پی وی سی چیست؟

PVC نوعی پوشش کف ساختمان است با ضخامت معمولا 2 تا 3 میلی‌متر که از پلاستیک یا گرانول تولید می‌شود. کفپوش پی وی سی با استفاده از چسب به کف زمین می‌چسبد. این کفپوش شامل چندین لایه است که شامل PVC و فایبرگلاس است. به دلیل داشتن قابلیت شستشو برای مکان‌های پرتردد مانند اداره‌ها، دفاتر و مکان‌های تجاری قابل اجرا است.

تفاوت پارکت لمینت با کفپوش

تفاوت‌ پارکت لمینت با کفپوش پی وی سی

پارکت لمینت و کفپوش پی وی سی دارای تفاوت‌هایی هستند که آگاهی از آن‌ها منجر به انتخابی مناسب و درست می‌شود. در ادامه به تفاوت‌ پارکت لمینت با کفپوش می‌پردازیم:

قیمت

معیار مهم برای انتخاب یک محصول قیمت است. از این‌رو بین قیمت پارکت لمینت و کفپوش نیز تفاوت‌ وجود دارد. در این میان پارکت لمینت قیمت بالاتری نسبت به کفپوش دارد.

ساختار

جنس و ساختار یک محصول نقش زیادی در خرید آن دارد. پارکت لمینت و کفپوش دارای جنس‌های متفاوتی هستند. درواقع همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، پارکت لمینت ساخته شده از خمیر چوب است و از چندین لایه تشکیل می‌شود که مهم‌ترین لایه‌ی آن HDF است. 

این‌ درحالی‌ است که ماده‌ی اصلی کفپوش پی وی سی، پلاستیک است و همین عامل باعث می‌شود که حالتی نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشد. همچنین از نظر روکش نیز، کفپوش پی وی سی روکش ضعیف‌تری نسبت به لمینت دارد و این عامل باعث می‌شود که بر اثر تردد زیاد آسیب ببیند.

تنوع طرح و رنگ

از نظر تنوع طرح و رنگ تفاوت چندانی بین پارکت لمینت و کفپوش پی وی سی وجود ندارد. در واقع از ویژگی‌های مثبت هر دو این محصولات تنوع طرح و رنگ است. با این حال تنوع طرح و رنگ کفپوش پی وی سی به گونه‌ای است که برای اکثر فضاها کفپوش تخصصی دارد. مانند کفپوش‌های بیمارستانی، کفپوش‌های آنتی باکتریال، کفپوش مهد کودک، کفپوش ورزشی و …

 در برابر حرارت مقاوم است

از نظر مقاومت در برابر حرارت، پارکت لمنیت مقاومت بیش‌تری نسبت به کفپوش پی وی سی دارد.

 مقابل ضربه، فشار و خط‌وخش مقاومت دارد

تحمل فشار، ضربه و خط‌وخش، پارکت لمینت نسبت به کفپوش پی وی سی مقاومت بیش‌تری دارد. البته که میزان مقاومت بستگی زیادی به درجه‌ی سایش پارکت لمینت دارد.

مقاومت

آگاهی از میزان مقاومت کفپوش اهمیت بالایی در خرید آن دارد. بر این اساس می‌توان از جمله تفاوت پارکت لمینت و کفپوش به میزان مقاومت آن اشاره کرد. مقاومت این دو محصول در برابر آب، حرارت، ضربه و فشار متفاوت از هم است. در ادامه هر یک از این موارد شرح داده می‌شود.

طول عمر

به طور کلی طول عمر پارکت لمینت نسبت به کفپوش پی وی سی بیش‌تر است. زیرا ضخامت بیش‌تری دارد و به دلیل مقاومت بالا در برابر ضربه و فضار و خط‌وخش طول عمر بیش‌تر این کفپوش می‌شود

دارای مقاومت در برابر آب

لمینت در برابر آب و رطوبت از مقاومت نسبی برخوردار است ولی کفپوش پی‌وی‌سی کاملا ضد آب است و مقاومت بالایی در برابر آب دارد. کفپوش پی وی سی قابلیت شستشو دارد و از این رو برای آشپزخانه گزینه‌ی مناسبی است.

نظافت

 نظافت نیز فرق چندانی بین پارکت لمینت و کفپوش پی وی سی وجود ندارد. در واقع هر دو این کفپوش‌ها به سادگی با جاروبرقی و دستمال تمیز می‌شوند. تنها نکته‌ی موردتوجه در این بخش این است که کفپوش‌ها به دلیل ضد آب بودن قابلیت شستشو دارند و پارکت لمینت این گونه نیست.

تفاوت پارکت لمینت با کفپوش

 حفظ و نگهداری

به دلیل مقاوت بالایی که کفپوش پی وی سی در برابر آب دارد، حفظ و نگهداری آن بسیار ساده‌تر از پارکت لمینت است و دردسر چندانی ندارد. مراقبت از پارکت لمینت نیز چندان دشوار نیست و با رعایت نکاتی می‌توان سا‌ل‌ها از آن استفاده کرد.

نصب

از جمله مهم‌ترین تفاوت پارکت لمینت با کفپوش پی وی سی، نحوه‌ی نصب آن است. شیوه‌ی نصب هر یک از این کفپوش‌ها متفاوت از هم است. پارکت لمینت از نقطه‌ی اتصال در یکدیگر چفت و قفل می‌شوند ولی کفپوش پی وی سی با چسب به کف زمین می‌چسبد.

برای پوشاندن درزهای کناره‌ی پارکت لمینت ‌از قرنیز استفاده می‌شود ولی کفپوش پی وی سی نیازی به قرنیز ندارند. علاوه بر این زیر پارکت لمینت فوم پهن می‌شود و نیاز چندانی به زیرسازی ندارد.

 ولی انجام زیرسازی پیش از نصب کفپوش پی وی سی از ملزومات است زیرا کاملا شکل‌پذیر است. درواقع در صورت عدم زیرسازی درست، کفپوش پی وی سی، تمامی موج و بالا و پایین بستر اصلی را مشخص می‌کند.

 علاوه بر این از دیگر تفاوت بین پارکت لمینت با کفپوش پی وی سی این است که پارکت لمینت بر خلاف کفپوش پی وی سی امکان نصب بر تمامی سطوح را دارد.

نصب پارکت لمینت
نفاوت پارکت لمینت با کفپوش

در جدول زیر به طور کلی و به اختصار به تفاوت پارکت لمینت با کفپوش پی وی سی پرداخته‌ایم.

ویژگی

پارکت لمینت

کفپوش پی وی سی

قیمت

 بالا

 مناسب

جنس

خمیر چوب فشرده

پلاستیک

مقاومت

بالا

متوسط

نصب

عدم نیاز به چسب و زیرسازی

نیازمند زیرسازی و چسب

طول عمر

بالا

متوسط

حفظ و نگهداری

متوسط

آسان

نظافت

آسان

آسان

قابلیت شستشو

ندارد

دارد

آگاهی از تفاوت‌ها و ویژگی‌های کفپوش پیش از خرید آن جزء ضروریات به شمار می‌رود و به شما در انتخاب کفپوش مناسب محل موردنظرتان کمک می‌کند. ما در این مقاله سعی کردیم تا به تفاوت پارکت لمینت با کفپوش پی وی سی از جهات مختلف بپردازیم.

 هر یک از این دو کفپوش ویژگی‌های خاص خود را دارند که با در نظر گرفتن مجموع ویژگی‌ها و همچنین ویژگی‌های محلی که قصد خرید کفپوش برای آن را دارید به نتیجه می‌رسید. از این‌که تا انتهای این مقاله همراه ما بودید بسیار سپاسمندیم.

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *