در فرهنگ ایرانی، آشپزخانه نقطه‌ی کانونی هر خانه‌ای به شمار می‌رود و در نظر خانواده‌های ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است. از سوی دیگر آشپزخانه‌های امروزی در پشت‌و‌پستوهای خانه پنهان نیستند و کاملا در مرکز خانه و  همواره قابل دید هستند. در نتیجه نوع وسایل، نحوه‌ی چیدمان و رنگ‌های به کار رفته در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. از آن‌جایی که کابینت از عناصر اصلی آشپزخانه به شمار می‌رود در نتیجه رنگ آن تأثیر شگرفی بر دکوراسیون خانه دارد.

تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به تأثیر رنگ کابینت در دکوراسیون داخلی بپردازیم.

اهمیت رنگ کابینت

با توجه به اصول روان‌شناسی، رنگ یکی از تأثیرگذارترین عوامل بر روحیه‌ی افراد است. رنگ‌ها بر روی شخصیت افراد تأثیر می‌گذارند و می‌توانند منجر به ایجاد حس شادی، هیجان، غم، آرامش، خستگی و افسردگی شوند. از این‌رو مهم است که با شناخت شخصیت خود از رنگ‌هایی در دکوراسیون خانه بهره ببریم که منجر به شکل‌گیری احساس خوشایندی در ما شوند.

آشپزخانه هر اندازه هم که کوچک باشد از تعدادی کابینت تشکیل می‌شود. در واقع می‌توان گفت که کابینت از مهم‌ترین اجزاء هر آشپزخانه‌ای به شمار می‌رود. از سوی دیگر به دلیل قابل دید بودن کابینت‌های آشپزخانه در خانه‌های امروزی، در نتیجه رنگ کابینت‌ها از مهم‌ترین المان‌های تأثیرگذار بر دکوراسیون داخلی است.

نکات مهم در انتخاب رنگ کابینت

درست است که رنگ نقش زیادی بر دکوراسیون داخلی دارد. با این‌حال نمی‌توان از هر رنگی استفاده کرد. در واقع انتخاب رنگ کابینت از اصول خاصی تبعیت می‌کند و برای این‌که ترکیب رنگی درستی شکل بگیرد باید به نکاتی توجه شود. در ادامه به چند مورد از عوامل تأثیرگذار بر انتخاب رنگ کابینت می‌پردازیم.

  • توجه به فضای آشپزخانه

امروزه با توجه به نوع معماری و کوچک بودن فضا، آشپزخانه‌ها نیز بسیار کوچک شده‌اند. این در حالی است که باید این فضای کوچک وسایل زیادی را در خود جای دهد. رنگ، تأثیر قابل توجهی بر کوچک یا بزرگ دیده شدن فضا دارد. در نتیجه بهتر است برای آشپزخانه‌هایی با متراژ کم از رنگ‌های روشن استفاده کرد. زیرا رنگ‌های روشن  به سادگی نور را منعکس می‌کنند و منجر به دل‌باز شدن محیط می‌شوند. اگر کابینت‌های آشپزخانه‌ی شما دارای طیف رنگی روشنی باشند، آشپزخانه‌ای خنک و آرام خواهید داشت.

از سوی دیگر اگر آشپزخانه‌ی کوچکی دارید به هیچ وجه از کابینت‌های تیره استفاده نکنید. زیرا رنگ‌های تیره محیط را دلگیر، شلوغ و بهم ریخته شان می‌دهند.

برای آشپزخانه‌های بزرگ دست شما باز است و می‌توانید با توجه به سلیقه‌ی خود رنگ کابینت را انتخاب نمایید. اگر آشپزخانه‌ی بزرگی دارید با انتخاب رنگ‌های تیره می‌توانید فضایی لوکس را در آشپزخانه‌ی خود ایجاد کنید . همچنین رنگ تیره فضایی گرم و دنج برای آشپزخانه‌ی شما به ارمغان می‌آورد.

تاثیر رنگ کابینت
  • در نظر گرفتن سلیقه و علاقه‌ی خود

در انتخاب رنگ کابینت باید به سلیقه‌ی شخصی و علاقه‌ی خودتان نیز توجه داشته باشید. اگر شما شخصیتی آرام دارید و برای‌تان مهم است که این آرامش را همیشه داشته باشید باید در مجاورت رنگ‌های روشن و ملایم قرار بگیرید. از سوی دیگر رنگ‌هایی مانند قرمز و نارنجی که هیجان زیادی را به همراه می‌آورند متناسب با شخصیت افراد پرهیجان و پرتحرک است. توجه داشته باشید که متغیرهایی مانند سن، فرهنگ، جنسیت بر علاقه‌مندی به یک رنگ مؤثر است. پس رنگی را برای کابینت آشپزخانه‌ی خود انتخاب کنید که متناسب با سلیقه‌ی همه‌ی افراد خانواده باشد.

  • توجه به رنگ سایر وسایل خانه

در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه باید به رنگ پس‌زمینه و هماهنگی رنگ کابینت با رنگ سایر وسایل خانه دقت کنید. مهم است که رنگ کابینت با رنگ کفپوش، دیوارپوش، مبلمان و … سازگار باشد. در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه به رنگ وسایل بزرگ آشپزخانه  مانند یخچال توجه کنید. اگر بیش‌تر رنگ‌های به کار رفته در آشپزخانه‌ی شما تیره است، بهتر است از رنگ‌های روشن برای کابینت استفاده کنید و برعکس.

  • توجه به میزان نورگیری آشپزخانه

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب رنگ کابینت باید به آن توجه کنید، میزان نور آشپزخانه است. رنگ‌های تیره برای  آشپزخانه‌‌هایی که دسترسی مناسبی به نور طبیعی دارند یا با استفاده از نورهای مصنوعی از نور قابل قبولی برخوردار هستند، مناسب است. ولی برای آشپزخانه‌هایی با نور کم، رنگ‌های روشن گزینه‌ی مناسب‌تری است.

  • توجه به براق یا مات بودن رنگ کابینت

نکته‌ی دیگری که در انتخاب رنگ کابینت باید به آن توجه شود، براق یا مات بودن آن است. کابینت‌های براق به سادگی نور را منعکس می‌کنند و مناسب آشپزخانه‌های کوچک هستند.  ولی از معایب کابینت‌های براق این است که به سادگی لک و کثیفی را نشان می‌دهند. خط‌وخش‌ نیز در کابینت‌های براق قابل دیدتر است. همچنین کابینت‌های براق اصولا دارای رنگ‌های هیجان‌آور و شاد هستند و ذهن را فعال می‌کنند. در حالی‌که کابینت‌های مات غیرفعال هستند و احساس آرامش  بیش‌تری را ایجاد می‌کنند.

تاثیر رنگ کابینت

آشپزخانه با کابینت شناخته می‌شود و نحوه‌ی چیدمان و رنگ کابینت تاثیر زیادی بر دکوراسیون آن دارد. از سوی دیگر هر رنگی مناسب هر آشپزخانه‌ای نیست. هر رنگی ویژگی‌ خاص خود را دارد و با توجه به معیارهای مختلفی انتخاب می‌شود. به طور کلی رنگ کابینت آشپزخانه‌ی شما نشانگر شخصیت شماست پس لازم است که در انتخاب آن دقت کافی کنید. اگر در انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه‌تان دچار مشکل هستید می‌توانید از کارشناسان ما در ایده ‌آرای راشین کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *