کودکی در بازی کردن، بالا و پایین پریدن و انجام کارهای شگفت‌انگیز خلاصه می‌شود. کارهایی که به دنبال کشف جهان کوچک اطراف انجام می‌گیرد. به همین دلیل امن و سالم نگه داشتن این محیط اهمیت زیادی دارد. از آن‌جایی که کودکان بیش‌تر وقت خود را روی کف اتاق می‌گذرانند، نوع کفپوش اتاق بازی اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین کفپوش برای اتاق بازی کودک بپردازیم.

چرا نوع کفپوش مهدکودک مهم است؟

دوران کودکی و کیفیت آن نقش بسیار زیادی در بزرگسالی و مسیری که فرد در آینده طی می‌کند، دارد. کودکان خلاق، جسور و کاشف در بزرگسالی نیز مسیرشان را سریع‌تر پیدا می‌کنند و کیفیت زیست بهتری خواهند داشت. پس مهم است که کودکان را محدود نکنیم و به آن‌ها اجازه دهیم تا دست به کارهای خلاقانه بزنند. این در حالی است که بتوانیم محیطی امن و سالم برای آن‌ها ایجاد کنیم و خیال‌مان بابت سلامت آن‌ها راحت باشد.

از آن‌جایی که امروزه بیش‌تر پدر و مادرها شاغل هستند، کودکان از همان سن کم به مهد‌های کودک سپرده می‌شوند. والدین بر اساس اصل اطمینان، فرزند دلبندشان را به مهدکودک‌ها می‌سپارند. در نتیجه مهدکودک‌ها باید سلامت کودک را تضمین کنند. حالا در این میان به عنوان صاحب مهدکودک باید به نوع کفپوش و دیوارپوشی که در مهد خود به کار می‌گیرید، توجه کنید. شما باید از کفپوشی برای مهد خود استفاده کنید که ضمن حفظ سلامت و ایمنی کودکان، خوش‌آب‌و‌رنگ نیز باشد و روحیه‌ی کودک را حفظ کند.

میدانید که کفپوش اتاق بازی کودک باید به گونه‌ای باشد که ضمن حفظ سلامتی او مانع خلاقیت و بازیگوشی کودک نشود. به همین دلیل باید پیش از خرید و نصب کفپوش معیارهایی را در نظر بگیرید و بر اساس آن‌ها کفپوش مهدکودک خود را انتخاب کنید.  ما در ادامه این مقاله به مهم‌ترین ویژگی‌هایی که یک کفپوش مهدکودک باید داشته باشد می‌پردازیم.

آنتی باکتریال بودن کفپوش اتاق بازی

 هنگام بازی کودکان ارتباط مستقیمی با کفپوش دارند، مدام زمین می‌خورند و پوست تن‌شان به کفپوش مالیده می‌شود. همچنین نوزادان چهاردست‌وپا می‌روند و بعد دست‌هاشان را تا مچ می‌کنند توی دهان‌شان و علاقه‌ی زیادی دارند که اسباب‌بازی‌های خود را بمکند. پس اولین معیاری که حین خرید کفپوش برای مهدکودک یا اتاق بازی کودک خود باید در نظر بگیرید، بهداشتی و غیرآلرژی بودن آن است. کفپوش مهدکودک نباید از رنگ‌های شیمیایی و آلرژی‌زا تولید شود.

تنوع طرح و رنگ

برای چند لحظه چشم‌های‌تان را ببندید و دوران کودکی خود را تصور کنید، آن دوران را چه رنگی می‌بینید؟  همیشه از دنیای کودکی به عنوان دنیایی رنگارنگ یاد می‌شود و دلیل آن هم تنوع رنگی بالای  وسایل و اسباب‌بازی‌‌های کودکانه است. رنگ‌ها همیشه توی ذهن می‌مانند وتاثیر زیادی در روحیه و سطح انرژی افراد دارند. برای اینکه کودکان، مهدکودک را دوست داشته باشند و آن‌جا احساس خوب و خوشایندی تجربه کنند به رنگ‌های به کار رفته در آن توجه کنید.  بهتر است رنگ کفپوش مهدکودک را از بین رنگ‌های شاد و هیجان‌آور انتخاب کنید. این کار باعث ایجاد شادی و نشاط در کودک و حس خوب در او می‌شود.  

ایمن بودن اصلی مهم در کفپوش اتاق بازی

کودکان به شدت آسیب‌پذیرند و از این نظر باید اتاق آن‌ها کاملا ایمن باشد. پس کفپوش اتاق بازی کودک نباید تیز و برنده، زبر و خشن و دارای مواد شیمیایی باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان و تخصصی با ما در ارتباط باشید.!!!

روش نظافت آسان و سریع

قابل شستشو بودن و نظافت آسان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کفپوش مهدکودک است. ضمن این‌که نوع آن باید به گونه‌ای باشد که آشغال و آلودگی بین الیاف آن گیر نکند. کفپوش مهدکودک باید غیرجاذب باشد و آب و سایر مایعات به داخل آن نفوذ نکند.

با توجه به ویژگی‌هایی که شرح آن‌ها رفت، کفپوش اتاق بازی را می‌توان از بین موارد زیر انتخاب کرد. همراه ما باشید در ادامه به مناسب‌ترین کفپوش اتاق بازی کودک می‌پردازیم.

انواع کفپوش اتاق بازی 

کفپوش اتاق بازی

کفپوش فومی

 قدیمی‌ترین و در عین‌حال ایمن‌ترین کفپوش‌های مهدکودک، تشک‌های فومی است. این کفپوش کاملا نرم و انعطاف‌پذیر است و در صورتی که کودک روی آن بیفتد، آسیبی به او وارد نمی‌شود. این کفپوش به شکل قطعات بزرگ است و به شکل پازلی کنار هم قرار می‌گیرند. در صورت آسیب به هر یک از قطعات نیز به سادگی تعویض می‌شوند. فومی علاوه بر نرمی و داشتن حالت ارتجاعی، قابلیت شستشو با انواع مواد شوینده را نیز دارد.

نوعی از کفپوش به نام تاتامی

از بهترین نمونه‌های کفپوش مهدکودک می‌توان به تاتامی اشاره کرد. تاتامی به صورت پازلی است و به شکل نرو ماده در یک دیگر کلیک می‌شوند و از این‌نظر قابلیت تعویض و جابه‌جایی نیز دارند. تاتامی بسیار مقرون به صرفه است و از تنوع طرح و رنگ بالایی نیز برخوردار است. ویژگی مهم دیگر تاتامی ضد آلرژی بودن آن است. ضمن این‌که از رنگ ثابتی برخوردار است و هیچ‌گاه دچار تغییر رنگ نمی‌شود.

مدل لاستیکی مناسب برای کفپوش اتاق بازی

این نوع از کفپوش مناسب حیاط مهدکودک و زمین‌های بازی کودکان است.  لاستیکی نیز دارای تمامی ویژگی‌های یک کفپوش مناسب کودکان دارد. کاملا نرم، ایمن و ضربه گیر است و در صورت زمین خوردن کودکان، آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود. کفپوش‌های لاستیکی یا گرانولی کاملا در برابر اشعه UV مقاوم هستند و در نتیجه دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. ضمن این‌که از طول عمر بالایی برخوردار هستند و به این سادگی‌ها دچار سایش و پوسیدگی نمی‌شوند.

وینیل پی وی سی 

یکی دیگر از کفپوش‌هایی که می‌توان در اتاق بازی کودک نصب کرد، پی وی سی است. پی وی سی کاملا ضدآب و قابل شستشو است، بسیار مقاوم است و طول عمر بالایی دارد. همچنین تنوع رنگی بالایی دارد و درنهایت به تمام این‌ها نرم بودن آن را نیز اضافه کنید.

نوع دکوراسیون و نحوه‌ی چیدمان اتاق کودک اهمیت زیادی دارد. این‌که محیطی امن و سالم برای کودک خود بسازید و خیال‌تان راحت باشد که در عین بازیگوشی، سلامتش نیز حفظ می‌شود، حائز اهمیت است. در این بین نقش کفپوش را نباید نادیده گرفت. 

همان‌طور که مطالعه کردید کفپوش مهدکودک باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و طبق آن ویژگی‌ها، کفپوش این فضا انتخاب شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *