در این مقاله می‌خواهیم درباره‌ی آسیب موریانه به پارکت لمینت صحبت کنیم. زیرا همواره حضور نامحسوس موجودات ریزی مانند مورچه، موریانه و … یکی از معضلاتی است که بسیاری از افراد با آن‌ها سروکار دارند. هر کدام از این حشرات زیان‌های خود را دارند که در این بین موریانه‌ها از آسیب‌زا ترین موجودات به محصولات چوبی هستند. پارکت لمینت نیز از این امر مستثنی نیست و می‌تواند تبدیل به وعده‌ی غذایی عالی برای مهمانان ناخوانده‌ شود. درواقع در صورت عدم رعایت نکات لازم، موریانه توانایی آسیب وارد کردن به لمینت را دارد. پس در این مقاله با ما همراه شوید تا ببینیم آسیب موریانه به پارکت لمینت چگونه انجام می‌گیرد و راه‌کارهای مقابله با آن چیست؟

آسیب موریانه به پارکت لمینت چگونه اتفاق می‌افتد؟

پیش از هر چیز لازم است بدانید که موریانه‌ها حشرات موذی هستند که به صورت اجتماعی و گروهی زندگی می‌کنند. اصولا موریانه‌ها به سه دسته‌ی موریانه‌های خاکی، موریانه‌های چوب مرطوب و موریانه‌های چوب خشک تقسیم می‌شوند. به طور کلی موریانه‌ها از چوب تغذیه می‌کنند و به همین دلیل یک خطر جدی برای محصولات چوبی به شمار می‌روند. این حشرات موذی با حفر تونل و ایجاد راه‌های زیرزمینی به محصولات چوبی راه پیدا می‌کنند و به مرور به آن‌ها آسیب وارد می‌کنند.

با توجه به توضیحاتی که دادیم، کاملا مشخص است که موریانه‌ها یکی از دشمنان اصلی کفپوش‌های چوبی هستند. پارکت لمینت نسبت به پارکت‌های چوبی که تماما از چوب هستند در برابر آسیب موریانه مقاومت بالاتری دارد. زیرا پارکت لمینت از چوب خالص نیست و در آن ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود. ترکیبات شیمیایی خاصی که در لمینت به کار می‌رود آن را در برابر نفوذ حشرات کاملا مقاوم می‌کند. لایه‌ی اچ دی اف که مهم‌ترین لایه‌ی پارکت لمینت است نیز در برابر موریانه مقاومت بالایی دارد.

تاثیر نصب در جلوگیری از حضور موریانه ها

علاوه بر مواردی که گفتیم، پیش از نصب پارکت لمینت، باید زیرسازی‌های لازم به وسیله‌ی فوم سایلنت صورت بگیرد. با این تدابیر پارکت لمینت در برابر آسیب موریانه مقاوم می‌شود ولی همچنان ضد موریانه نیست. در واقع درصورت عدم زیرسازی درست و اصولی به وسیله‌ی فوم سایلنت احتمال موریانه در پارکت لمینت نیز وجود دارد. موریانه‌ها می‌توانند به لایه‌ی زیرین لمینت آسیب برسانند. آسیب ناشی از هجوم موریانه به کفپوش‌های لمینت می‌تواند شبیه آسیب‌هایی باشد که رطوبت و آب به لمینت وارد می‌کند. لمینت در نواحی دچار آسیب‌ باد میکند و با دقت و بازرسی دقیق‌تر یک شبکه‌ی توخالی از تونل‌ها در زیر این بخش‌ها دیده می‌شود. درواقع موریانه‌ها به جویدن لمینت و ایجاد سوراخ‌های کوچک معروف هستند. به همین دلیل نوع چوبی که برای ساخت و تولید لمینت به کار می‌رود اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

راه‌های تشخیص آسیب موریانه به پارکت لمینت

برای تشخیص وجود موریانه در پارکت لمینت  راه‌های مختلفی وجود دارد که تشخیص آن نیاز به دقت فراوانی دارد. وجود هر یک از نشانه‌های زیر می‌تواند دلیلی بر آسیب موریانه به پارکت لمینت شما باشد.

  • ایجاد حباب در سطح پارکت لمینت
  • شکل‌گیری شبکه‌ها‌ی توخالی و تونلی شکل داخل لمینت
  • وجود فضله‌های کوچک قهوه‌ای
  • صدای جیرجیر زیاد از پارکت لمینت
  • وجود صدای خش‌خش و یا خراش چوب
  • ضربه به پارکت لمینت و ایجاد صدای توخالی
آسیب موریانه به پارکت لمینت

چه نوع چوبی در برابر موریانه مقاوم است؟

برای جلوگیری از آسیب موریانه به پارکت لمینت بهتر است از چوب‌هایی برای تولید پارکت لمینت استفاده کرد که مقاومت بیش‌تری دارند. به طور کلی موریانه‌ها عاشق سلولوز هستند و به بخش‌هایی از چوب که دارای سلولوز بیش‌تری هستند حمله می‌کنند. این موجودات ریز علاقه‌ی چندانی به مغز چوب ندارند زیرا این بخش مقدار سلولوز کم‌تری دارد. به همین دلیل برای تولید محصولات چوبی اصولا از چوب‌هایی که مربوط به لایه‌های درونی‌تر و مرکزی هستند استفاده می‌شود.

از جمله چوب‌های مقاوم در برابر موریانه می‌توان به چوب درخت‌های گیلاس سیاه، گردوی سیاه، بلوط، سدر، سرخدار و انواع چوب قرمز اشاره کرد. البته که به دلیل بالا بودن قیمت این چوب‌ها از آن‌ها  در تولید محصولات چوبی کم‌تر استفاده می‌شود. 

استفاده از فراورده های چوبی

امروزه فرآورده‌های چوبی اشباع می‌شوند و اصطلاحا به این چوب‌ها، چوب‌های فرآوری  می‌گویند. در این فرآیند تمامی منافذ چوب با مواد شیمیایی پر و اشباع می‌شود و به همین دلیل در برابر پوسیدگی و نفوذ حشرات، مقاوم می‌شوند. همچنین با توجه به مشکلات مراقبت از چوب طبیعی، چوب مصنوعی جایگزین مناسبی برای آن به شمار می‌رود. به این صورت که در تولید محصولات به جای استفاده‌ی صد‌درصدی از چوب، ترکیبی از چوب و سایر مواد مانند پی وی سی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عامل ضمن ایجاد قابلیت شستشو  محصول، از نفوذ حشرات نیز جلوگیری می‌کند.

روش‌های مبارزه با موریانه

اولین گام مبارزه با موریانه و جلوگیری از آسیب موریانه به پارکت لمینت، جلوگیری از ورود آن‌ها به محل زندگی‌تان است. برای این‌کار راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

  • از بین بردن مسیر موریانه‌ها از داخل ساختمان
  • مسدود کردن درزهای و راه‌های نفوذ احتمالی
  • سم‌پاشی داخل و اطراف ساختمان
  • خشک نگه داشتن محیط
  • تعویض هر چه سریع‌تر قسمت دارای موریانه‌ برای جلوگیری از نفوذ آن به بخش‌های دیگر
  • ایجاد تهویه‌ی مناسب در فضای مدنظر
آسیب موریانه به پارکت لمینت

سخن نهایی

همانطور که مطالعه کردید پارکت لمینت در مقایسه با کفپوش‌های تماما چوب، مقاومت بیش‌تری در برابر موریانه دارد.

 از این‌رو اگر پارکت لمینت باکیفیتی نصب کرده‌اید و پیش از نصب نیز تمام اصول و زیرسازی‌ها را به درستی انجام داده‌اید دیگر لازم نیست نیز نگران آسیب موریانه به پارکت لمینت خود باشید.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *