چیدمان و طراحی آشپزخانه که به عنوان یکی از بخش های اصلی خانه به شمار می رود، اهمیت به سزایی دارد. از آن جایی که کابینت، از اجزاء جدا نشدنی هر آشپزخانه ای است و در زیبایی آشپزخانه ی شما تاثیر زیادی دارد، در نتیجه  دقت و توجه در انتخاب کابینت مناسب، اهمیت ویژه ای دارد. امروزه دنیای کابینت ها بسیار متنوع است و شما می توانید آشپزخانه تان را مطابق میل خود کابینت بندی کنید. در این میان کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک می تواند انتخاب مناسبی برای آشپزخانه ی شما باشد. در ادامه به ویژگی ها، مزایا و معایب و تفاوت های این دو سبک اشاره خواهیم کرد.

کابینت کلاسیک

کابینت سبک کلاسیک از گذشته تا به امروز همواره طرفداران خاص خود را دارد. این سبک کابینت ها پر از نقش و نگار و جزئیات هستند. حکاکی و کنده کاری های زیادی در این سبک از کابینت ها دیده می شود و همچنین دارای المان های سلطنتی و اشرافی هستند. در طراحی نمونه های بومی و ایرانی آن ها از نقش و نگارهای باستانی مانند ستون های تخت جمشید استفاده می شود. این سبک از کابینت ها کاملا متضاد کابینت های سبک مدرن هستند که در طراحی آن ها به سادگی، توجه بسیاری می شود و عمدتا دارای طرح های مینیمال می باشند.

کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

کابینت نئوکلاسیک

کابینت های نئوکلاسیک، جدیدترین سبک کابینت در دنیا به شمار می رود. این سبک از کابینت تلفیقی از دو سبک کابینت های کلاسیک و مدرن هستند. درواقع کابینت نئوکلاسیک، نه پیچیدگی کابینت های کلاسیک را دارد و نه به سادگی کابینت های مدرن هستند و از طراحی میانه ای برخوردارند. درواقع، طراحی کابینت نئوکلاسیک آمیزه ای از تمایلات انسان مدرن به سادگی در کنار ویژگی های پر زرق و برق کلاسیک و سنتی می باشد.

کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

تفاوت کابینت کلاسیک و نئوکلاسیک

با وجود شباهت های بسیاری که کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک دارند ولی دارای تفاوت هایی نیز هستند که آشنایی با این تفاوت ها شما را در انتخاب کابینت مناسب با سلیقه ی خود کمک می کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به تفاوت کابینت های سبک کلاسیک و نئوکلاسیک می پردازیم:

تفاوت جنس و ظاهر

  • همان طور که پیش تر اشاره شد، طراحی کابینت های کلاسیک، پیچیده و شلوغ است. این سبک از کابینت ها، سرشار از نقش و نگار، حکاکی و منبت کاری هستند و جزئیات زیادی در آن ها به کار می رود. کابینت های سبک کلاسیک، مناسب آشپزخانه های بزرگ و جادار می باشند؛ در حالی که کابینت های سبک نئوکلاسیک، از طراحی به روزتری برخوردارند و به همین دلیل نسبت به سبک کلاسیک ساده تر هستند و در طراحی آن ها عموما از خطوط متقاطع و اشکال هندسی ساده استفاده می شود و کاربرد بسیاری برای آشپزخانه های کوچک دارد. این سبک از کابینت ها مناسب افراد ساده پسند است.
  • در مدل کلاسیک از رنگ های پلی استر و پلی اورتان استفاده می شود، در حالی که در مدل نئوکلاسیک از رنگ های پوششی و پولیشی استفاده می شود. اصولا در سبک نئوکلاسیک بیشتر رنگ های سرد و ملایم به کار می رود و رنگ های سفید و طوسی بیشترین طرفدار را دارد.

هزینه و نگهداری

  • واضح است که هر چه زمان و تخصص بیشتری صرف یک محصول شود، قیمت نهایی آن بیش تر خواهد بود. از این رو قیمت کابینت های کلاسیک که از جزئیات بیشتری برخوردارند و زمان بیش تری برای تولید آن ها صرف می شود، بالاتر از قیمت سبک نسبتا ساده نئوکلاسیک است.
  • تمیز کردن سبک نئوکلاسیک به دلیل سادگی در طراحی، آسان تر از سبک کلاسیک است که دارای حکاکی های زیاد، نقش و نگارهای متفاوت و منبت کاری هستند.

 

  • با توجه به اصول دکوراسیون و حفظ هماهنگی در طراحی و چیدمان خانه، اگر از کابینت های سبک کلاسیک برای آشپزخانه خود استفاده کنید، باید سایر قسمت های منزل خود را نیز متناسب با این سبک طراحی کنید. این در حالی است که استفاده از کابینت های سبک نئوکلاسیک، این محدودیت را برای شما به وجود نمی آورد. و امکان بیشتری برای طراحی سایر قسمت های منزل خود به شما می دهد.

متریال به کار رفته در کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک

در انتخاب و نصب هر نوع کابینتی، اطلاع از جنس کابینت و متریال به کار رفته در تولید آن، اهمیت به سزایی دارد. در ادامه ی این مقاله به این موضوع می پردازیم که کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک، از چه موادی ساخته می شوند؟

 

چوب

چوب انتخاب مناسبی برای تولید کابینت است. در تولید کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک نیز چوب یکی از انتخاب های اولیه و اصلی به شمار می رود. کنده کاری، حکاکی و منبت کاری روی چوب، زیبایی آن را چندین برابر می کند که در افزایش قیمت آن مؤثر است.

 

ممبران

ممبران نمونه ی دیگری برای تولید کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک است که از ام دی اف خام با روکش PVC تشکیل می شود. در این نمونه نیز، تمام کنده کاری ها و حکاکی های لازم روی ام دی اف، توسط ماشین های پیشرفته ای به نام CNC انجام می گیرد. و سپس ام دی اف خام را توسط لایه ی PVC که روکشی ضد آب است، وکیوم می کنند.

کابینت های مدل ممبران، قیمت پایین تری نسبت به نمونه های مشابه چوبی خود دارند و می توان گفت از نظر قیمت، در سطح متوسطی قرار دارند.

پولیشی

 این نوع متریال نیز درتولید کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک مورد استفاده قرار می گیرد. روند تولید کابینت با این متریال به این صورت است که ابتدا ام دی اف خام، توسط دستگاه CNC حکاکی و منبت کاری می شود. و سپس باید در یک محیط کاملا استرلیزه و بدون هیچ نوع گرد و غبار و آلودگی در چندین مرحله  با رنگ های پولیشی رنگ آمیزی شوند تا در نهایت به یک کابینت براق و مطلبوب تبدیل گردد.

کابینت های پولیشی از مقاومت بالایی در برابر آب و رطوبت برخوردارند ولی از معایب آن ها این است که تنها در رنگ های روشن تولید می شوند.

سعی ما در این مقاله این بود که با معرفی کابینت های کلاسیک و نئوکلاسیک و پرداختن به ویژگی های مهم و اساسی ،در انتخاب کابینت مناسب به شما کمک کنیم. ولی مهمتر از هرچیز، این است که آشپزخانه تان را مطابق با میل و سلیقه ی خود طراحی کنید تا همواره حس خوشایندی داشته باشید. از این که تا انتهای مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *