در گذشته‌ فرش تنها پوشش خانه‌های ایرانی بود. فرش‌های دست‌باف با طرح‌های گل و بته‌ در رنگ‌های متنوع طبیعی که نمایی خیال‌انگیز به اتاق‌های کوچک و تودرتوی عمارت‌ها می‌بخشید. با رشد تکنولوژی و افزایش ارتباطات فرهنگی با سایر کشورها انواع کفپوش‌ها جای فرش را گرفتند. از نمونه کفپوش‌های محبوب می‌توان پارکت لمینت را نام برد. حال سوال این جاست که پارکت لمینت یا فرش؟  

در این مقاله با ما همراه باشید تا با بررسی مزایا و معایب فرش و پارکت لمینت، به این سوال پاسخ دهیم که پارکت لمینت بهتر است یا فرش؟

پارکت لمینت

امروزه پارکت لمینت از کفپوش‌های محبوب و پرطرفدار به شمار می‌رود و روز به روز از سمت خریداران مورد استقبال بیش‌تری قرار می‌گیرد. یکی از دلایل محبوبیت زیاد این کفپوش، کاربردی بودن آن و قابل استفاده بودنش در مکان‌های مختلف مسکونی تا اداری و تجاری است. علاوه بر این به دلیل سایر ویژگی‌های این محصول مانند نصب آسان، ظاهری زیبا، قیمت مناسب، طول عمر و مقاومت بالا و همچنین نظافت و مراقبت آسان، آن را تبدیل به یک محصول خاص می‌کند.

فرش

استفاده از فرش از دیرباز در خانه‌های ایرانی مرسوم است و یکی از کفپوش‌های متداول به شمار می‌رود. دلیل این محبوبیت این است که فرهنگ و هنر ایرانی در تاروپود فرش در هم می‌تند‌ و ترکیبی زیبا و چشم‌نواز به وجود می‌آورد. این آمیزه‌ی هنر و فرهنگ باعث می‌شود که فرش و مخصوصا فرش دست‌باف همچنان به عنوان یک کالای ارزشمند و  نفیس به شمار برود. به طور کلی می‌توان گفت که اگر قصد ایجاد دکوراسیونی سنتی و ایرانی دارید مناسب‌ترین پوشش فرش است. شما به سادگی می‌توانید رنگ مبلمان، پرده، رومیزی و سایر وسایل‌تان را با فرش هماهنگ کنید و از این هماهنگی لذت ببرید.

مقایسه‌ی پارکت لمینت با فرش

شاید مناسب‌ترین راه برای انتخاب ساده بین پارکت لمینت و فرش، مقایسه‌ی این دو از جنبه‌های مختلف باشد. به همین دلیل در این بخش قصد مقایسه و پی بردن به تفاوت‌ها، مزایا و معایب پارکت لمینت و فرش می‌پردازیم. در واقع با این مقایسه می‌خواهیم به این موضوع پی ببریم که پارکت لمینت یا فرش؟

  • نظافت و شستشو

یکی از مزیت‌های پارکت لمینت نسبت به فرش نظافت ساده‌ی آن است. به سادگی می‌توان با تی، فرچه‌ی نرم جاروبرقی و یا یک دستمال، سطح پارکت لمینت را تمیز کرد. در حالی که به دلیل بافت خاص فرش، گرد و غبار و کثیفی در الیاف آن نفوذ می‌کند و نیاز است که سالی حداقل یک‌بار با مواد شوینده شستشو شود. این نحوه‌ی شستشو جدای از هزینه‌های بالا، به مرور زمان منجر به پوسیدگی آن می‌شود. اگر حیوان خانگی دارید تمیز کردن موهای آن از روی لمینت بسیار آسان‌تر از فرش است.

پارکت لمینت بهتر است یا فرش
  • تنوع در استفاده

پارکت لمینت را می‌توان در مکان‌های مختلف از منازل مسکونی گرفته تا مراکز تجاری، اداری، فروشگاهی و … استفاده کرد. در حالی‌که فرش این قابلیت را ندارد و بیش‌تر در منازل مسکونی استفاده می‌شود.   

  • ظاهر

فرش از الیاف طبیعی در رنگ‌های مختلف و طرح‌های متنوع تولید می‌شود. درواقع یکی از ویژگی‌های قابل توجه‌ فرش نسبت به سایر کفپوش‌ها برخورداری از طرح و رنگ متنوع و جذاب است. پارکت لمینت از خمیر چوب ساخته می‌شود و حسی از چوب طبیعی را القا می‌کند. دارای طرح‌ها و رنگ‌های خاص از تیره تا روشن است.

پارکت لمینت بهتر است یا فرش
  • طول عمر و ماندگاری

فرش به مرور زمان و بر اثر شستشوی مداوم دچار پوسیدگی و رنگ‌رفتگی می‌شود. در حالی‌که پارکت لمینت با کیفیت و با درجه‌ی سایش بالا، از طول عمربالایی برخوردار است.

  • قیمت

به طور کلی قیمت فرش، مخصوصا فرش دست بافت نسبت به پارکت لمینت بیش‌تر است. مخصوصا این‌که فرش نیاز به شستشوی سالانه دارد که هزینه‌‌ی نهایی مراقبت از آن را بیش‌تر می‌کند.

  • هماهنگی با سایر وسایل

مزیت دیگری که پارکت لمینت نسبت به فرش دارد این است که لمینت امکان هماهنگی و ست شدن آسان‌تری با سایر وسایل و مبلمان دارد.

  • نصب و اجرا

پر واضح است که نصب پارکت لمینت نسبت به فرش زمان بیش‌تری می‌برد. پهن کردن فرش و چیدن وسایل نیاز به زمان بسیار کمی دارد.

استفاده‌ی ترکیبی از فرش و پارکت لمینت

تا این‌جا و با ارائه مطالبی سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که پارکت لمینت یا فرش؟ کدام یک بهتر است؟ متوجه شدیم که پارکت لمینت فضایی زیبا، خاص و یکدستی به محیط می‌بخشد. از سوی دیگر فرش به عنوان نمادی از فرهنگ ایرانی نشانگر ریشه و اصالت در هر خانه‌ای است. از این‌رو گذشتن از هر یک از این دو محصول کار دشواری است و شاید بهترین راه ترکیب آن‌ها با یکدیگر و ایجاد دکوراسیونی خاص باشد. در واقع شما می‌توانید کف فضای خود را پارکت لمینت کنید و برای ایجاد نمایی خاص بر قسمتی از آن فرش و قالی پهن کنید. البته که در انتخاب نوع قالی باید به همخوان بودن رنگ و طرح آن با لمینت دقت کنید. استفاده از فرش به عنوان پوشش مکمل لمینت، ضمن ایجاد چهره‌ای مدرن، نمایی ایرانی و سنتی به منزل خود می‌بخشید.

علاوه بر زیبایی ظاهری، استفاده از فرش بر روی پارکت لمینت جنبه‌ی مراقبتی نیز دارد. به این صورت که فرش مانع از جذب گرد و غبار، لک و کثیفی و رطوبت بر سطح لمینت می‌شود. همچنین از پارکت لمینت در برابر خط‌وخش و ضربه نیز محافظت می‌کند.

در این مقاله به دنبال پاسخگویی به این سوال بودیم که پارکت لمینت بهتر است یا فرش؟

 با توجه به مطالبی که ارائه شد متوجه مزایا و معایب هر یک از این محصولات شدیم. و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بهترین گزینه استفاده‌ی ترکیبی از پارکت لمینت و فرش است. طوری که این پوشش مکمل، ضمن ایجاد فضایی خاص و خیره‌کننده منجر به حفظ ریشه‌های فرهنگی ما نیز می‌شود. 

در نهایت امیدواریم مطالبی که ارائه شد به شما در یافتن ایده‌های مناسبی برای ایجاد یک دکوراسیون خاص کمک کند. از همراهی شما عزیزان تا انتهای این مقاله سپاسمندیم.

به این مقاله رای دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *