امروزه دکوراسیون و طراحی فضاهای کاری از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. زیرا هر چه فضای دفتر کار شما از طراحی مناسبی برخوردار باشد ضمن ایجاد زیبایی، در افزایش راندمان کارکنان نیز مؤثر است. همچنین فضای کاری شما نشان‌دهنده‌ی اهمیتی است که به حرفه و محل کارتان می‌دهید. از این‌رو یکی از راه‌های ساده، سریع و کم‌هزینه که زیبایی خاصی هم به دفتر کار شما می‌بخشد، پارتیشن‌بندی می‌باشد. با این‌حال مسئله و سوال بسیاری از افراد هنگام انتخاب پارتیشن این است که چه نوع پارتیشنی مناسب است، پارتیشن شیشه‌ای یا ام دی اف؟

اگر این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده است و نمی‌توانید تصمیم درستی بگیرید، در این مقاله با ما همراه باشید.

  • پارتیشن شیشه‌ای

پارتیشن‌ شیشه‌ای نسبت به پارتیشن ام دی اف جدیدتر است و قدمت کم‌تری دارد. با این وجود به دلیل مزایای زیادی که دارد، در مدت زمان اندک، بسیار مورد توجه قرار گرفت و جایگزین پارتیشن‌های ام دی اف شد.

پارتیشن شیشه‌ای به دلیل انعکاس نور، فضای روشن و دلبازی را ایجاد می‌کند و مناسب دفاتر کار کوچک است. همچنین اگر برای شما کار تیمی و ارتباط چهره‌به‌چهره از اهمیت بالایی برخوردار است، پیشنهاد مناسب پارتیشن‌بندی محل کار خود با پارتیشن‌های شیشه‌ای است. با این وجود این پارتیشن‌ها بیشتر در محیط‌های کاری لوکس و مدرن که از طراحی بروزی برخوردار هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه در طراحی پارتیشن‌های شیشه‌ای از طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی استفاده می‌شود که حق انتخاب بیشتری به مشتری می‌دهد.

پارتیشن شیشه ای
  • پارتیشن ام دی اف

پارتیشن‌های ام دی اف نسبت به پارتیشن‌های شیشه‌‌ای قدیمی‌تر و شناخته‌شده‌تر هستند. پارتیشن‌های ام دی اف حریم شخصی افراد را حفظ می کنند که از این نظر مناسب مطب‌ها و فضاهای آزمایشگاهی هستند. همچنین اگر قصد دارید که بخشی از خانه‌ی خود را پارتیشن‌بندی کنید، پارتیشن‌ ام دی اف، انتخاب مناسبی است.

پارتیشن‌های ام دی اف، برای فضاهایی که دارای طراحی کلاسیک و سنتی هستند، گزینه‌ی مناسبی است و به دلیل برخورداری از رنگ‌ها، طرح‌ها، نقش و نگار و کنده‌کاری‌های متنوع زیبایی خاص به فضاهای مد نظر می‌دهد.

پارتیشن ام دی اف

مقایسه‌ی پارتیشن شیشه‌ای با پارتیشن ام‌ دی اف 

  • مقاومت

پارتیشن‌های شیشه‌ای نسبت به پارتیشن‌های ام دی اف مخصوصا اف دی اف دو جداره، مقاومت کم‌تری در برابر فشار و ضربه دارند. این در حالی است که مقاومت پارتیشن شیشه‌ای در برابر رطوبت و نم بیشتر از پارتیشن‌های ام دی اف است و گزینه‌ی مناسبی برای محیط‌های مرطوب است. ضمن این‌که پارتیشن شیشه‌ای در برابر اشتعال نیز مقاوم هستند.

  • زیبایی و ظاهر

یکی از مسائل مهم در انتخاب پارتیشن، شکل ظاهری و زیبایی آن است. هر یک از پارتیشن‌های شیشه‌ای و ام دی اف، زیبایی‌های خاص خود را دارند که قدرت انتخاب بیش‌تری به شما می‌دهد. در پارتیشن‌های شیشه‌‌ای از شیشه‌های مات و شفاف، طرح‌دار و ساده استفاده می‌شود. ولی پارتیشن‌های ام دی اف دارای رنگ‌های متنوع‌تری هستند. با استفاده از دستگاه‌های لیزر و سی ‌ان ‌سی، می‌توان طرح‌های گوناگونی را بر روی ام‌ دی اف ایجاد کرد. در پارتیشن شیشه‌ای نیز برای ایجاد تنوع در طرح از شیشه سنبلاست، ساتینا و انواع طرح‌های گرافیکی، آرم‌ها و لوگوها استفاده می‌شود.

پارتیشن‌های ام دی اف به دلیل ضخامت بیش‌تر و درب بازشویی که دارند فضای بیش‌تری اشغال می‌کنند. در حالی‌ که پارتیشن‌های شیشه‌ای از ضخامت کم‌تری برخورداند و به دلیل این‌که قابلیت اجرای درب ریلی را دارند، نیاز به فضای کم‌تری دارند.

کنترل نور در پارتیشن‌های ام دی اف با استفاده از پرده‌های کرکره‌ای و ولومی وجود دارد در حالی که پارتیشن‌های شیشه‌ای فاقد این امکان هستند. همچنین پارتیشن‌های ام دی اف را می‌توان در ارتفاع‌های مختلف اجرا کرد ولی پارتیشن‌های شیشه‌ای به طور کامل تا سقف اجرا می‌شوند.

  • حفظ حریم شخصی

یکی از دلایل پارتیشن‌بندی محیط‌های کاری، ایجاد فضای خصوصی و حریم شخصی برای کارکنان است. از این نظر پارتیشن‌های ام دی اف نسبت به پارتیشن‌های شیشه‌ای، حریم شخصی بیش‌تری را برای افراد ایجاد می‌کند. در بین پارتیشن‌های شیشه‌ای نیز، پارتیشن‌های شیشه‌ای مات و طرح‌دار نسبت به پارتیشن‌های شیشه‌ای معمولی در حفظ حریم شخصی افراد، کاربرد بیش‌تری دارند. با این حال پارتیشن‌های شیشه‌ای زمانی که هدف کنترل و تحت‌نظر گرفتن کارکنان باشد، مناسب می‌باشد. 

  • عایق صدا

پارتیشن‌های شیشه‌ای در مقایسه با پارتیشن‌های ام دی اف، عایق مناسبی در برابر صدا هستند. البته پارتیشن‌های ام دی اف دو جداره نیز در برابر سر و صدا نقوذ ناپذیر هستند و مانند پارتیشن‌های شیشه‌ای عمل می‌کنند.

 

پارتیشن ام دی اف
  • جابه‌جایی و سرعت اجرا

جابه جایی پارتیشن شیشه‌ای نسبت به پارتیشن ام دی اف، به دلیل وزن زیادی که دارد، سخت‌تر است. ضمن این‌‌که پارتیشن شیشه‌ای امکان سقوط و شکستگی دارد که این موضوع نصب و اجرای آن را دشوار می کند و نیاز به دقت و مهارت بالایی دارد.

  • روشنایی و نور

وجود نور کافی یکی از عوامل موثر در افزایش میزان بازدهی و کاهش میزان خستگی و افسردگی می‌باشد. در نتیجه، اگر به دنبال ایجاد فضای دلنشین با نورپردازی عالی و طبیعی هستید، پارتیشن‌ شیشه‌ای گزینه‌ی مناسبی است. پارتیشن‌ شیشه‌ای به سادگی نور را از خود عبور می‌دهد که منجر به ایجاد  فضای دلبازتری می‌شود که برای فضاهای اداری و دفاتر کار مناسب است.

  • قیمت

قیمت نهایی پارتیشن تحت تاثیر جنس متریال به کار رفته در آن و میزان طرح‌های روی آن متغیر می‌باشد. به همین دلیل نمی‌توان گفت که کدام یک از پارتیشن‌های شیشه‌ای یا ام‌ دی ‌اف، قیمت مناسب‌تری دارند. با توجه به نوع چوب به کار رفته در پارتیشن ام دی اف، قیمت این پارتیشن، نسبت به پارتیشن شیشه‌ای از تنوع بالایی برخوردار است. در این بین، پارتیشن‌های ام‌ دی اف دوجداره که دارای طرح و کنده‌کاری هستند، قیمت بالایی دارند.

پارتیشن ام دی اف شیشه‌ای

پارتیشن ام دی اف شیشه‌ای یکی از جدیدترین نوع پارتیشن‌ها است که ترکیبی از ام دی اف و شیشه است. در واقع این نوع پارتیشن‌، برای پوشاندن ضعف‌های موجود در هر یک از پارتیشن‌های شیشه‌ای و ام دی اف، به بازار عرضه شد که مورد استقبال قرار گرفت. این نوع از پارتیشن به دلیل برخورداری از ویژگی‌های مثبت هر یک از پارتیشن‌های شیشه‌ای و ام دی اف، گزینه‌ی مناسبی برای فضاهای اداری و دفاتر کار به شمار می‌رود. در پارتیشن ام دی اف شیشه، قسمت قاب و فریم از ام دی اف و قسمت‌های داخلی از شیشه ساخته می‌شود.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم با مقایسه‌ی جزء به جزء هر یک از پارتیشن‌های ام دی اف و شیشه‌ای، شما را در انتخاب پارتیشن مناسب برای فضای مدنظرتان کمک کنیم. با این حال باید گفت که انتخاب پارتیشن مناسب بستگی زیادی به فضای موجود، هدف از پارتیشن‌بندی، شرایط محیطی، کاربری فضای مد نظر و  … دارد. پیشنهاد ما این است که پیش از تصمیم نهایی و خرید، با مشاوران ما در شرکت ایده‌پردازان راشین، مشورت کنید و با در نظر گرفتن تمام جوانب اقدام به پارتیشن‌بندی کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *