در این مقاله نورپردازی در طراحی داخلی را توضیح خواهیم داد. امروزه دکوراسیون و طراحی داخلی در حال پیشرفت می‌باشد و سبک‌های مختلفی در این رشته وجود دارد که تنوع زیبایی را به همراه دارد.

تاثیر دکوراسیون در یک فضا مثل منزل یا حتی محل کار بسیار در انتقال انرژی می‌تواند موثر باشد. ضمن اینکه هر چه زیباتر باشد انرژی مثبت بیشتری را منتقل می‌کند.

یکی از عناصر دکوراتیو خیلی مهم در دکوراسیون، نورپردازی است.

نورپردازی بسیار اهمیت بالایی دارد. به طوری که اگر نور کافی و مناسب در فضا نباشد، تمام زحماتی که برای طراحی داخلی و دکوراسیون کشیده شده بی‌نتیجه می‌ماند. چرا که نورپردازی خوب است که بتواند جلوه‌ی زیبا و چشمگیری به محیط القا کند.

نورپردازی و استفاده از عناصر نور دهنده در دکوراسیون داخلی، نیازمند رعایت یکسری اصول و قوانین است که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ترفندهایی را نام می‌بریم که می‌تواند در نورپردازی هر چه بهتر به شما کمک کند.

 

ترفندهای نورپردازی:

1-ایجاد توهم در فضا

استفاده از هر نوع نور طبیعی و مصنوعی در ایجاد توهم در فضا کمک می‌کند.

همان‌طور که می‌دانید اغلب فکر می‌کنند که اتاق تاریک، کوچکتر به نظر می‌رسد. اتاقی که هم کم نور است هم متراژ کمی دارد و چیدمان مبلمان یا وسایل خیلی بهم نزدیک است، به چشم بیننده کوچک و دلگیر می‌آید.

چاره این کار استفاده از نورپردازی خوب برای جلوه‌ی بهتر می‌باشد تا کمی فضا به نظر بزرگ‌تر برسد.

اگر نور طبیعی در دسترس دارید مثلا می‌تواند با کنار زدن پرده‌ها یا باز گذاشتن پنجره‌ها، راه را برای ورود نور طبیعی به داخل خانه باز کنید.

در صورتی که دسترسی به نور طبیعی ندارید و یا شب است و نیازمند فضایی با نور بیشتر هستید، می‌توانید از نورهای مصنوعی استفاده کنید. مثلا نورهای مصنوعی را در گوشه دیوارها نصب کنید یا از آباژورها و چراغ‌های دیوارکوب یا توکار استفاده کنید.

 

2-انتخاب نور با توجه به نیاز شما

شما قبل از مرحله‌ی انتخاب نوع نوری که می‌خواهید داشته باشید باید به این موضوع دقت کنید که برای چه مکانی می‌خواهید از آن نور استفاده کنید.

مثلا انتخاب نور برای اتاق خواب یا اتاق مطالعه بسیار متفاوت از انتخاب نور برای فضای آشپزخانه و هال و پذیرایی است.

 

3-استفاده از سایه

شما در نورپردازی برای زیباتر کردن فضا می‌توانید از بازتاب سایه‌های نور استفاده کنید. سایه‌ها به برجسته سازی فضاها کمک می‌کنند و در صورتی که از سایه استفاده نشود نمی‌توانید فقط با نور به فضای خود روح بدهید.

همچنین شما می‌توانید با توجه به سلیقه یا مقدار نیاز فضا به نور، سایه‌ها را جا به جا کنید بعضی فضاها را بولدتر کنید تا بیشتر به چشم بیاید.

نورپردازی در طراحی داخلی

4-ایجاد نقطه مرکزی

در هر فضایی جایی که روشن‌تر است، نقطه مرکزی آن اتاق می‌شود. نقطه مرکزی قسمت جالب توجه یک اتاق می‌شود. می‌توانید برای ایجاد نقطه‌ی مرکزی از یک آینه استفاده کنید. یا حتی استفاده از تابلو روی دیوار یا قاب عکس می‌تواند نقطه مرکزی زیبایی ایجاد کند.

 

5-نورپردازی بیرونی نمای ساختمان

نوری که به فضای بیرونی ساختمان می‌تابد و در واقع نمای ساختمان را بیشتر نشان می‌دهد و آن را زیبا می‌کند، خیلی مهم است.

باید در انتخاب رنگ‌های نمای بیرونی دقت شود که رنگ‌ها با هم هماهنگی داشته باشند و تعادل بین آن‌ها برقرار باشد. حالا این تعادل می‌تواند بین رنگ نمای ساختمان با رنگ‌های مصنوعی باشد. مثلا اگر نمای ساختمان سفید و روشن است می‌توان از رنگ‌های آبی و بنفش استفاده کرد. اگر نمای بیرونی تیره رنگ مثل قهوه‌ای و مشکی است، بهتر است از رنگ‌های روشنی مثل نور زرد ملایم یا سفید استفاده کرد.

اما موضوعی که خیلی مهم است این است که رنگ نمای بیرونی ساختمان نباید به داخل ساختمان ورود کند. چرا که آرامش افراد ساکن ساختمان را بهم می‌ریزد. نور و تابش آن باید به حدی باشد که در هنگام شب اگر روشن است به داخل خانه نیاید که مزاحمتی برای استراحت و خواب اهالی خانه نشود.

 

6-نورپردازی راه پله

نورپردازی راه پله خیلی مهم است. چرا که هم به زیبایی خانه می‌افزاید، هم چون مسیر پر رفت و آمد و پرترددی است، باید روشن باشد تا فضایی امن را به ساکنین برای تردد ارائه دهد.

اگر راه پله و راهروی ساختمان فضای کوچک و باریک و محدودی باشد، بهتر است از چراغ‌های دیواری استفاده شود که خیلی فضا را شلوغ نکند. در صورتی که فضای بازتری برای راه پله وجود دارد می‌توانید از هالوژن‌ها یا لامپ‌های آویزی استفاده کنید.

 

7-نورپردازی حمام

نورپردازی و روشنایی در حمام می‌تواند زیبایی و درخشش خاصی به فضا بدهد. چون حمام محیطی برای ریلکس کردن و آرامش نیز هست. بهتر است روشنایی آن به حدی باشد که هم زیبایی و هم نور کافی را به محیط بدهد.

می‌توانید لامپ‌ها را نزدیک آیینه، کمد وسایل و نزدیک دوش بگذارید و فضایی زیبا و در عین حال آرامش بخش را بسازید. بهتر است در حمام از نورپردازی زیاد و نامتعارف پرهیز شود.

نورپردازی در طراحی داخلی

8-نورپردازی فضای غذاخوری

در فضایی که میز ناهار خوری دارید بهتر است نوع نورپردازی به گونه‌ای باشد که تمرکز اصلی روی میز ناهار خوری باشد.

در اینجور فضاها می‌توانید از نورپردازی نقطه‌ای نیز استفاده کنید. همچنین لامپ‌های آویزی می‌توانند گزینه‌ی شیک و زیبایی برای اتاق ناهار خوری باشند و آرامش و جذابیت بیشتری به محیط می‌بخشند.

 

9-نور در فضاهای نشینمن و پذیرایی

یکی از مهم‌ترین فضاها در هر خانه‌ای اتاق نشینمن آن خانه است. اتاق نشینمن در معرض دید است و نور پردازی خوب آن باعث درخشش بیشتر وسایل خانه می‌شود و در عین حال باید طوری نورپردازی شود که آرامش و زیبایی را به اهالی خانه بدهد.

میزان نور و روشنایی و استفاده از تعداد مناسب لامپ‌ها در اتاق نشینمن، تاثیر بسیاری در زیبایی خانه دارد.

می‌توانید با استفاده درست و اصولی از ترکیب لامپ‌های دیواری و سقفی و آویز، فضای روشنی را در اتاق نشیمن فراهم کنید.

نورپردازی در طراحی داخلی

10-نورپردازی در اتاق خواب

اتاق خواب محل استراحت، آرامش و خواب است و نور پردازی آن خیلی مهم است.

دکوراسیون و وسایل داخل اتاق خواب زمانی بهترین جلوه از خود را به نمایش می‌گذارند که از نور پردازی خوب و مناسب استفاده شود.

برای اتاق خواب بهتر است از چراغ‌های دیواری یا آباژورهای رومیزی یا ایستاده استفاده کنید که هم ظاهری شیک و جذاب دارند و هم نور خوب و مناسبی به اتاق می‌دهند و آرامش را فراهم می‌کنند.

شرکت راشین در این مقاله 10 مورد کلی از نورپردازی مخصوص هر اتاق را در یک خانه ارائه داد. به طور کلی نورپردازی اهمیت ویژه‌ای در زیبایی خانه دارد. دکوراسیون و لوازم خانه با نورپردازی خوب خیلی زیباتر و جذاب‌تر به نظر می‌رسند.

 

به این مقاله رای دهید

1 نظر در “نورپردازی در طراحی داخلی

  1. ماهان گفت:

    به نکات خوبی اشاره کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *