امروزه دیوار خالی بدون هیچ رنگ‌ولعابی به دلیل خسته‌کننده و  بی‌روح بودن منسوخ شده و به کار نمی‌رود. از این‌رو روز‌به‌روز انواع پوشش برای دیوار تولید و عرضه می‌شود. در این میان برای بسیاری از افراد سوال پیش می‌آید که از چه دیوارپوشی استفاده کنیم بهتر است؟ به طور کلی تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش چیست؟

برای پاسخ دادن به این سوال ما در این مقاله با به دنبال بررسی و تجزیه و تحلیل تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش هستیم.

پیش از پرداختن به بحث اصلی ابتدا بهتر است این موضوع را مطرح کنیم که کاغذ دیواری هم نوعی دیوارپوش است. درواقع هر پوششی که بر روی دیوار به کار برود و آن را از حالت اولیه خارج کند، از آن به عنوان دیوارپوش یاد می‌شود. ولی به دلیل قدمت و معروف بودن کاغذ دیواری بین مردم نسبت به سایر دیوارپوش‌ها، از کاغذ دیواری به عنوان محصولی مجزا یاد می‌شود. حالا که متوجه این موضوع شدیم  برمی‌گردیم سراغ بحث اصلی خودمان، یعنی تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش!

کاغذ دیواری

کاغذ دیواری نوعی پوشش دیوار است که قدمت زیادی دارد و بیش‌تر مناسب منازل مسکونی است. زیرا دوام و مقاومت آن کم است و چندان مناسب مکان‌های پرتردد نیست. از مزیت‌های اصلی کاغذدیواری که همچنان آن را محصولی پرطرفدار در صنعت دکوراسیون می‌کند نصب آسان و هزینه‌ی مناسب و مقرون به صرفه‌ی آن است.

کاغذ دیواری یا دیوارپوش

دیوارپوش

دیوارپوش‌ها انواع مختلفی مانند ماربل شیت، ترمووال، دیوارپوش فومی، ام دی اف، پی وی سی و .. دارند. جنس و شکل ظاهری هر یک از آن‌ها متفاوت از هم است و همین عامل در قیمت، شیوه‌ی نصب و مکان مناسب برای نصب را مشخص می‌کند. به طور کلی دیوارپوش‌ها به دلیل مقاومت بالایی که دارند، مناسب مکان‌ها تجاری و دفاتر اداری و مکان‌های پر رفت‌وآمد هستند. ولی با این‌حال به دلیل زیبایی خاص و برخورداری از طرح‌های متنوع در منازل مسکونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاغذ دیواری یا دیوارپوش

بسته به جنس دیوارپوش، شکل ظاهری آن‌ها نیز متفاوت است. برخی به شکل تایل و برخی به حالت قطعه‌ای به بازار عرضه می‌شوند. بعضی دیوارپوش‌ها دارای چسب هستند که از نمونه‌ی آن‌ها می‌توان به فوم پوش اشاره کرد و برخی دیگر مانند ترمووال حالت شاخه‌ای دارند. از دلایل محبوبیت دیوارپوش‌ها می‌توان به کاربرد متنوع آن‌ها اشاره کرد. از جمله مکان‌هایی که انواع مختلف دیوارپوش برای آن‌ها کاربرد دارد، محیط‌های تجاری و اداری، استخرها، راهروها، سالن‌های اجتماعات و … است.

تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش

پرداختن به تفاوت‌های موجود بین محصولاتی که کاربرد یکسانی دارند یکی از شیوه‌های انتخاب درست و عاقلانه است. به همین دلیل در این بخش به صورت کامل به تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش می‌پردازیم.

  • طرح و رنگ

به طور کلی تفاوت چندانی از نظر طرح و رنگ بین کاغذ دیواری با دیوارپوش‌ها وجود ندارد. در واقع کاغذدیواری‌ بین مردم به دلیل داشتن انواع طرح در رنگ‌های مختلف شهرت دارد. از سوی دیگر انواع دیوارپوش با شکل ظاهری متنوع تولید می‌شود که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارند و مناسب برای مکانی خاص هستند.  

  • قیمت

قیمت متغیر اصلی در خرید یک محصول به شمار می‌رود. حالا که در حال بررسی تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش هستیم بهتر است بدانید کاغذدیواری به دلیل نوع جنس و ساختاری که دارد ارزان‌تر است. ولی دیوارپوش‌ها به دلیل این‌که مواد اولیه‌ی آن‌ها اصولا گران هستند قیمت بالایی دارند. اما توجه داشته باشید که طول عمر دیوارپوش‌ها بیش‌تر از کاغذدیواری است و شاید در وهله‌ی اول این‌طور به نظر برسد که دیوارپوش‌ها محصولی گران هستند ولی می‌توان گفت که به دلیل مقاومت بالایی که دارند از نظر اقتصادی به صرفه‌تر هستند.

  • جنس و ساختار

از معیارهای مهم در انتخاب یک محصول جنس آن است. در این رابطه باید گفت که کاغذ دیواری اصولا از مواد اولیه‌ی کم‌دوامی مانند کاغذ،کتان، پنبه، الیاف ساخته می‌شود. این در حالی است که دیوارپوش‌ها از چوب، سنگ، چرم، پی وی سی، آلومینیوم، فایبر گلاس، فوم و … تولید می‌شوند و در نتیجه دوام و مقاومت بیش‌تری دارند. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش در نوع جنس و ساختار آن است.

  • کاربرد

کاربردی بودن محصولی که قصد خرید آن را دارید نقش به‌سزایی در انتخاب شما دارد. پس در نظر داشته باشید که کاغذ دیواری قابل نصب در مکان‌های پرتردد مانند راهروها، سالن‌های اجتماعات، دفاتر اداری و تجاری نیست. در واقع کاغذدیواری عمدتا در منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در منازل مسکونی نیز برای نصب این محصول محدودیت وجود دارد و در آشپزخانه و سرویس بهداشتی قابل نصب و اجرا نیست. در حالی که دیوارپوش‌ها این محدودیت را ندارند و دیوارپوشی مانند ماربل شیت جزء پرکاربردترین دیوارپوش‌ها به شمار می‌رود. 

کاغذ دیواری یا دیوارپوش
  • مقاومت و طول عمر

بهتر است حالا که دارید هزینه می‌کنید محصولی بخرید که تا سال‌ها قابل استفاده باشد و با خیال راحت بتوانید مدت‌ها از آن استفاده کنید. از این‌رو باید گفت که طول عمر کاغذ دیواری به طور متوسط 5 سال می‌باشد. در واقع کاغذ دیواری به هر حال از کاغذ است و نمی‌توان انتظار مقاومت و ماندگاری زیادی از آن داشت. اگر مراقبت درستی از کاغذدیواری صورت نگیرد بعد از مدت کمی درز بین ورقه‌ها مشخص می‌شود و دچار تورم و پارگی می‌شود. این در حالی است که دیوارپوش‌ها به دلیل ساختار خاصی که دارند از مقاومت و در نهایت طول عمری بیش‌تری برخوردار هستند. به طور کلی دیوارپوش‌ها در برابر خراش و ساییدگی، آب و رطوبت، حرارت و آتش، نور خورشید و ضربه مقاومت بیش‌تری دارند. البته که درجه‌ی مقاومت انواع دیوارپوش‌ها با یکدیگر متفاومت است و بستگی به جنس آن‌ها دارد. پس می‌توان از جمله تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش به میزان مقاوت و طول عمر آن‌ها اشاره کرد. 

  • شیوه‌ی نصب

برای پی بردن به تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش باید به شیوه‌ی نصب آن‌ها پرداخت. برای نصب کاغذ دیواری نیاز به نصاب حرفه‌ای است و پیش از نصب نیز باید زیرسازی درست و کاملی صورت گیرد. همین فرایند نیز در نصب برخی دیوارپوش‌ها وجود دارد. درواقع شیوه‌ی نصب دیوارپوش‌ها متفاوت از هم است. برخی نیاز به نصاب حرفه‌ای دارند. برخی دیگر از دیوارپوش‌ها مانند دیوارپوش فومی نصب ساده‌ای دارد و خود شما نیز با داشتن کمی صبر و حوصله  می‌توانید آن را نصب کنید. 

کاغذ دیواری یا دیوارپوش
  • نحوه‌ی نظافت

درست است که امروزه کاغذ دیواری‌های قابل شستسو در بازار وجود دارند ولی با این وجود شستشو و نظافت دیوارپوش‌ها آسان‌تر از کاغذدیواری است.

  • عایق صدا و حرارت

یکی از معضلات آپارتمان‌نشینی ورود صدای واحدهای کناری به واحد ما است. قطعا هیچ یک از ما دوست نداریم صدای موزیک، تلویزیون، جیغ‌و ویغ کودکان و صحبت‌های واحدهای کناری‌مان را بشنویم. پس به همین دلایل خود ما نیز باید نکات لازم را رعایت کنیم تا مانع از آزار همسایه‌های خود شویم. از این نظر کاغذ دیواری هیچ مقاومتی در برابر صوت ندارد و سد و مانعی برای خروج صدا نیست. درحالی که از ویژگی‌های مهم دیوارپوش‌ها عایق بودن آن‌ها در برابر سرو صدا است.

همچنین دیواپوش‌ها به دلیل برخورداری از تکنولوژی نو در تولید در برابر حرارت نیز مانند عایق عمل می‌کنند و مانع از هدررفت انرژی می‌شوند. ضمن این که منجر به متعادل شدن دمای محیط نیز می‌شوند.

در این مقاله سعی کردیم با نگاهی جزءنگرانه به تفاوت کاغذ دیواری با دیوارپوش بپردازیم. ضمن این‌که ویژگی‌های مثبت و منفی هر یک از این دو محصول را نیز مطرح کردیم. امیدواریم مجموع مطالبی که ذکر شد به شما در انتخاب درست یک پوشش مناسب برای دیوارهای فضای مدنظرتان کمک کند. شما می‌توانید با مراجعه به بخش محصولات وب‌سایت راشین انواع کاغذدیواری و دیوارپوش‌ها را در طرح و رنگ مختلف مشاهده نمایید. در صورت داشتن هرگونه سوال نیز می‌توانید روی تخصص کارشناسان ما حساب کنید. از همراهی شما عزیزان بسیار سپاسمندیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *